پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
صحیفه سجادیه

حوزه/ مدیر آموزشگاه امام رضا(ع) وابسته به جامعه‌الزهرا(س) گفت: تربیت مدرس صحیفه سجادیه از برنامه های اصلی این آموزشگاه می باشد و تاکنون موفق به تربیت ۱۰ مدرس صحیفه سجادیه شده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» خانم طاهری حیدری مجد در گفت وگو با خبرنگاران اظهارداشت: توجه به درس صحیفه از سابق مورد توجه برنامه ریزان جامعه الزهرا(س) بوده است بطوریکه امسال 25امین سال ارائه این واحد درسی را پشت سر خواهیم گذاشت.

استاد جامعه‌الزهرا(س)اظهار داشت: جامعه‌الزهرا(س)از سال ۱۳۸۸ اقدام به برگزاری دوره‌های تربیت مدرس صحیفه سجادیه کرده است که در دوره گذشته، ۱۰ مدرس صحیفه سجادیه تربیت شدند و هم‌اکنون دوره جدید آن آغاز شده است.

وی که واحد درسی «صحیفه سجادیه» را به صورت تخصصی تدریس می‌کند، گفت: در سال ۱۳۹۰، بخش تخصصی «تعلیم و تربیت با بهره‌گیری از صحیفه سجادیه» در دستور کار قرار گرفت و درسنامه‌ای با موضوع «تعلیم و تربیت در صحیفه سجادیه» تدوین کردیم که هم اکنون این درسنامه تدریس می‌شود.

صحیفه سجادیه دارای سندیت قوی و محکم است

حیدری مجد تصریح کرد: واحد درسی «صحیفه سجادیه» گاهی اوقات از واحدهای درسی ترم تحصیلی حذف می‌شود و عده‌ای از طلاب از این واحد درسی محروم می‌شوند، در حالی واحد درسی «صحیفه سجادیه» تنها درسی است که به تمام موضوعات به صورت جامع و کامل پرداخته است.

وی با اشاره به اهمیت صحیفه سجادیه، گفت: قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از جمله کتاب‌های ارزشمندی است که متأسفانه مورد غفلت ما مسلمانان قرار گرفته است. 

استاد جامعه الزهرا(س)افزود: کتاب «صحیفه سجادیه» یک متن حدیثی از امام سجاد (علیه‌السلام) است، در رابطه با این کتاب دو بحث سندیت و متن کتاب را داریم؛ سند صحیفه سجادیه بسیار سند قوی و محکم است و از زمان امام سجاد(علیه‌السلام) تا به امروز، شجره‌نامه این سند را به صورت علمی و دقیق داریم، به طوری که یکی از منابع شیعه است که در طول هزار و  ۴۰۰ سال در تاریخ گم نشده است و راویان این کتاب به صورت سلسله‌وار مشخص هستند.

صحیفه سجادیه تمام معارف اسلامی را دربردارد

مدیر آموزشگاه امام رضا(علیه‌السلام) با اشاره به متن کتاب «صحیفه سجادیه»، ادامه داد: متن کتاب «صحیفه سجادیه» از فصاحت و بلاغت بسیار بالایی برخوردار است و تمام معارف اسلامی را دربردارد.

حیدری مجد یادآور شد: امام سجاد(علیه‌السلام) در عصر خویش با دو مسئله مواجه شد، یکی اینکه مردم به شدت دین را فراموش کرده بودند و دیگر این که در آن دوران، رویکرد به فساد و دنیاگرایی شدید شده بود و کتاب «صحیفه سجادیه» یکی از راه‌هایی بود که امام سجاد(علیه‌السلام) از طریق آن می‌توانست تمام معارف الهی را در جامعه ارائه دهد.

چرا «صحیفه سجادیه» را «زبور آل محمد» و «انجیل اهل بیت» نام نهاده اند؟

وی به اسامی و القاب کتاب «صحیفه سجادیه» اشاره و عنوان کرد: کتاب «صحیفه سجادیه» از آن جهت به «زبور آل محمد(علیهم‌السلام)» و «انجیل اهل بیت(علیهم‌السلام)» مشهور است که از سوی خداوند بر قلب امام سجاد(علیه‌السلام) نازل شده است، همان گونه که زبور و انجیل از سوی خداوند بر زبان و قلب حضرت داود و عیسی(علیهماالسلام) نازل شد.

استاد جامعه‌الزهرا(س)افزود: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «ما به اندازه عقل مردم صحبت می‌کنیم، درک مردم کم است و آنچه که انبیا و اهل بیت(علیهم‌السلام) درک می‌کنند، مردم نمی‌توانند درک کنند».

وی اظهار داشت: صحیفه سجادیه گفتگو بین امام سجاد(علیه‌السلام) و خداوند است که از طرف خداوند بر کلام نورانی امام سجاد(علیه‌السلام) جاری شده است و به فرموده امام خمینی(ره)، «صحیفه سجادیه نمونه قرآن صاعد است»، با این تفاوت که معجزه نیست.

حیدری مجد افزود: نظریه دیگر که «صحیفه سجادیه» را «انجیل اهل بیت» و «زبور آل محمد» نام نهاده اند این است که در انجیل و زبور، مباحث علمی مطرح شده است و در این کتاب هم مطرح شده است.

«صحیفه سجادیه» یک مدرسه انسان‌ساز است

وی در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی دارد که مسلمانان و به طور کلی انسان‌ها با کتاب «صحیفه سجادیه» ارتباط داشته باشند، عنوان کرد: «صحیفه سجادیه» یک مدرسه انسان‌ساز است و برای همه ابعاد وجودی انسان از جمله اخلاقی، فرهنگی، تربیتی، اقتصادی وسیاسی و همه زمینه‌ها سخن گفته است.

استاد جامعه‌الزهرا(س)ادامه داد: مبانی تعلیم و تربیت، مبانی هستی‌شناسی، ارزش شناسی، انسان شناسی، قرب الی‌الله، ارتباط با خدا و حیات طیبه و غیره در صحیفه سجادیه موج می‌زند و عالی‌ترین معارف عرفانی در تمام دعاهای صحیفه سجادیه وجود دارد.

وی به تجربه ای از دوران پژوهش و فعالیت خود در عرفان نظری اشاره کرد و گفت: در حوزه عرفان نظری به مدت دو یا سه سال فعالیت و پژوهش داشتم، بعد از این دوره، وقتی به صحیفه سجادیه مراجعه کردم، چون با علم جدیدی آشنا شده بودم، تمام حالات عرفان نظری و عملی را در دعای‌های اولیه صحیفه سجادیه دیدم، اما از آنجا که بسیاری از افراد با این نگاه به سمت دعاهای صحیفه سجادیه نمی‌روند، چنین تأثیری نمی‌گیرند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha