پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ مراسم پرفیض دعای عرفه در حرم حضرت معصومه(س)-2

حوزه/  استاد جامعةالزهرا(س) گفت: روز عرفه روز تبیین مراتب توحیدی و شناخت امام عصر(عج) است که در دعای امام حسین(ع) و صحیفه سجادیه به آن پرداخته شده است.

طاهره حیدری مجد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت:  اگر بتوانیم روز عرفه را خوب تبیین کنیم و نسبت به خداشناسی، امام شناسی و خودشناسی معرفت پیدا کنیم این روز و در واقع روز عید قربان را درک خواهیم کرد.

وی افزود: عرفه دارای مکان و زمان خاصی است که جایگاه خاص و ویژه ای در بین مسلمانان دارد و دعای امام حسین(ع) با بیان مباحث توحیدی و معرفت شناسی ارزش های این روز  را دو چندان کرده است.
 استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه امام حسین(ع) در دعای عرفه به دو موضوع خداشناسی و خودشناسی پرداخته است گفت:  خداشناسی یکی از مهمترین مباحث توحیدی است و درباره خداشناسی در حدیثی از پیامبر(ص) آمده است: «هرکس خود را بشناسد، قطعاً خدایش را خواهد شناخت.»

وی ادامه داد: امام حسین(ع) در این دعا به سه محور شناخت خدا، رسول خدا(ص) و حجت خدا پرداخته است که اگر فردی به این موارد توجه نداشته باشد به مرگ جاهلیت و ذلالت مرده است.

حیدری مجد خاطر نشان کرد: یکی از بلندترین معارف دینی ما بعد از شب قدر روز عرفه است به گفته ائمه اطهار (ع) کسانی که نتوانستند از شب‌های قدر برای بخشیده شدن گناهانشان استفاده کنند، فرصت دارند که عرفه را قدر بدانند از این رو تیرگی های گناه را اصلاح کنند.

وی با اشاره به اینکه دعای عرفه امام حسین(ع) حرکت الهی بوده است گفت: این امام همام در ذی‌الحجه سال ۶۰ قمری که به مکه رفت، در بین اعمال حج متوجه توطئه عوامل یزید شد، از این‌رو حج را به عمره تبدیل و سپس طواف خانه و سعی صفا و مروه را به جا آورد و به سمت کوفه حرکت کرد.

استاد جامعه الزهرا(س) گفت: امام برای اقامه امر به معروف و نهی از منکر با اهل بیت(ع) حرکت کردند اگر در مکه می ماندند به شهادت می رسیدند.

وی با تاکید بر اینکه حقیقت روز عاشورا در دعای عرفه نهفته است گفت: هر کسی می خواهد به حقیقت این روز و قیام امام حسین(ع) دست یابد باید این دعا رو خوب بفهمد تا نسبت به این روز درک و شناخت پیدا کند.

حیدری مجد اضافه کرد: راه شناخت امام معصوم نیازمند توجه به سیره و کلام آن حضرت است که شناخت امام حسین(ع) در دعای عرفه، شناخت امام علی(ع) در نهج البلاغه و شناخت امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه به وجود می آید.

وی با بیان اینکه دعای صحیفه سجادیه مغفول مانده است گفت: امام سجاد(ع) در جریان عاشورا حضور داشتند و این واقعه را به خوبی درک کرده اند از این رو در صحیفه سجادیه به موضوع عرفه پرداخته اند.

استاد جامعه الزهرا(س) بیان داشت: دعای عرفه امام سجاد(ع) دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه که پس از دعای عرفه امام حسین(ع) از مشهورترین دعاهای روز عرفه است. این دعا طولانی‌ترین دعای صحیفه سجادیه است که در ۱۳۳ فراز تنظیم شده و شرح‌های اختصاصی بر آن نوشته شده است.

وی خاطر نشان کرد: خداشناسی، امام‌شناسی، درود بر رسول خدا(ص) و اهل بیتش، اعتراف به خطا و درخواست حوائج از موضوعات اصلی این دعا هستند. امام سجاد(ع)به معرفی ائمه و ویژگی‌های آنان می‌پردازد و امامان را برگزیدگان، خزانه‌داران علم الهی، حافظان دین، خُلفای الهی و وسیله نجات مردم می‌خواند.

حیدری مجد ابراز داشت: در این دعا از فراز ۵۴ تا ۶۰ به بحث امامت و رسالت و در سه فراز به امام زمان(عج) و موضوع ولایت فقیه پرداخته است.

وی با تاکید بر اینکه عرفه و عرفات بالاترین قلعه معرفت است گفت: قرآن مجید در دو آیه به فقر انسان اشاره کرده است که کامل‌ترین صورت آن آیة شریفة «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ» ( فاطر/۱۵) از این رو انسان در این روز به مقام بندگی اعتراف کرده و برای رسیدن به مقامات عالی و طلب مغفرت می کند.

استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: اگر انسان در روز و شب عرفه به توحید و تمام حقیقت وجودی آن پی برد آن وقت است که در عید قربان می تواند نفس خود را قربانی کند.

وی خاطر نشان کرد: انسان با تأسی از این دعاها در ۱۰ شب ذی الحجه می تواند شروع به گرفتن چله کلیمه کند یعنی در این چهل روز با مراقبت و مواظبت به یاد حق و ذکر و عبادت و توجه به او مشغول باشد همچنین ذکر یونسیه را به جاآورد که این یکی از ذکرهایی است که امورات زندگی انسان را آسان می کند.

حیدری مجد با بیان اینکه روز عید قربان اوج بندگی و اخلاص است گفت: اگر انسان در این روز وعده های الهی را عمل کند و از تمام زیبایی ها و مال و مقام دنیوی دست بردارد و با خداوند معامله کند به بالاترین درجه اخلاص و بندگی دست خواهد یافت.

وی گفت: فلسفه وجودی انسان بندگی است و در این روز است که لباس بندگی به تن می کند و در مقابل حقیقت توحیدی و اوامر الهی تسلیم می شود.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه روز عرفه و عید قربان مهمترین فرصت امام عصر(عج) است گفت: ما به اضطرار نرسیده ایم که اگر به این مرحله برسیم خداوند حجتش را برای ما می رساند از این رو باید دعای ظهور را سرلوحه دعاها قرار دهیم تا با ظهور مهدی موعود(عج) انتقام خون جدشان امام حسین(ع) و اهل بیتش گرفته شود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha