جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صحیفه سجادیه

حوزه/ صحیفه سجادیه باید در نظام آموزشی کشور گنجانده شود، دعاهای صحیفه سجادیه را می توان به عنوان طرح بلندمدت در متون آموزشی اجرا کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» طاهره حیدری مجد، استاد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد(علیه‌السلام)، گفت: پس از واقعه عاشورا، امام سجاد(علیه السلام) با درک عمیق دردها و مشکلات جامعه با توسل به سلاح موعظه و دعا و در قالب «صحیفه سجادیه» دل‌های خفته را بیدار کردند.

کتاب صحیفه سجادیه؛ اقیانوسی بیکران از معارف الهی

وی که هم اکنون به تدریس واحد درسی «تعلیم و تربیت در صحیفه سجادیه» مشغول است، این کتاب را اقیانوسی بیکران معرفی کرد و افزود: این کتاب اگرچه به عنوان کتاب دعا مورد توجه است، اما معارف والایی از توحید، معاد، نبوت، امامت و انسان‌سازی در آن وجود دارد که همه این مضامین در کمتر کتابی دیده می‌شود. 

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه کتاب «صحیفه سجادیه» به زندگی انسان آرامش می‌دهد، گفت: آنچه که بشریت و تمام نظام هستی تشنه آن هستند، در صحیفه سجادیه موجود است.

تمام مبانی عرفانی، نظری و عملی را می‌توان در دعاهای صحیفه سجادیه مشاهده کرد

حیدری مجد با بیان اینکه تمام مبانی عرفانی، نظری و عملی را می‌توان در این دعاها مشاهده کرد، تصریح کرد: هریک از دعاهای امام سجاد(علیه السلام) بخش مهمی از زندگی ما را در بر می‌گیرد، به عنوان مثال، امام سجاد(علیه السلام) در دعای دوم صحیفه سجادیه، رسالت و سختی‌های پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) را به گونه یا بیان می‌کنند که در هیچ جا به جز قرآن کریم و نهج‌البلاغه بیان نشده است. 

وی که بیش از ۲۵ سال در زمینه «صحیفه سجادیه» فعالیت دارد، ادامه داد: حضور ملائک یکی از مباحث در زندگی ما است و دعای سوم صحیفه سجادیه تمام اعمال و رفتار فرشته‌ها را بیان کرده است و با خواندن این دعا، ایمان به غیب در افراد تقویت می‌شود.

حیدری مجد با اشاره به اینکه قرآن کریم هدایتگر متقن است، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ؛ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ؛ اين است كتابى كه در حقانيت آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است؛ آنان كه به غيب ايمان مى‌آورند و نماز را بر پا مى‌دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‌ايم انفاق مى‌كنند»؛ بنابراین افراد باایمان به غیب ایمان دارند و اگرفردی می‌خواهد که قرآن هدایتگر او باشد، باید با صحیفه سجادیه ارتباط داشته باشد.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) تأکید کرد: شما هر سوالی در هر زمینه داشته باشید، می‌توانید پاسخ آن را در صحیفه سجادیه بیابید، به عنوان مثال، یکی از مسائلی که در جامعه مطرح است و  مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر آن تأکید دارند، بحث سبک زندگی است.

وی افزود: بحث ارتباطات یکی از مباحث سبک زندگی است  و تعلیم و تربیت از جمله اهداف ارتباطی در سبک زندگی است؛ امام سجاد(علیه السلام) در دعاهای ۲۴ و ۲۵ آنچه که نیاز ارتباط فرزند با پدر و مادر است را بیان فرموده است؛ همچنین در دعای ۲۶ صحیفه سجادیه، آنچه نیاز یک انسان برای ارتباط با همسایه است، بیان شده است.

ارتباط قلبی و عملی با صحیفه سجادیه، حیات تازه به انسان می‌بخشد

حیدری مجد با اشاره به اینکه یکی از معضلات واقعی انسان، حضور شیطان در زندگی است، عنوان کرد: شیطان می‌تواند بر همه زندگی انسان تسلط پیدا کند، امام سجاد(علیه السلام) در این باره دعای ۱۷ صحیفه سجادیه را بیان فرمودند که می‌تواند برای زندگی امروز ما مفید باشد.

وی به دعاهای ۴۱ تا ۴۵ صحیفه سجادیه اشاره کرد و افزود: امام سجاد(علیه‌السلام) چهار دعا در زمینه رویت هلال ماه مبارک رمضان و دعای ختم قرآن در صحیفه سجادیه دارند؛ ما معمولا در ماه مبارک رمضان، به ختم قرآن کریم می‌پردازیم، اما شاید بهره چندانی از دعای ختم قرآن نگیریم؛ در حالی که امام سجاد(علیه‌السلام) در دعای ختم قرآن، معارفی بیان می‌کنند که هنوز مورد توجه ما مسلمانان قرار نگرفته است.

نویسنده درسنامه «تعلیم و تربیت در صحیفه سجادیه» با تصریح بر اینکه اگر کسی با صحیفه سجادیه ارتباط قلبی، فکری و عملی پیدا کند، حیات تازه پیدا می‌کند، اظهار داشت: امام سجاد(علیه‌السلام) در صحیفه سجادیه به انسان نشان می‌دهد که چگونه با خداوند سخن بگوید و نیازهای خود را مطرح کند.

صحیفه سجادیه باید در نظام آموزشی گنجانده شود

حیدری مجد با بیان اینکه ما در حق قرآن کریم هم اجحاف کردیم، تأکید کرد: امروز برخی جوانان ما حتی نمی‌توانند به درستی قرآن بخوانند، اما شناخت اجمالی از این کتاب دارند، در حالیکه در حق کتاب صحیفه سجادیه کاملا اجحاف شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه رغبت جوانان را به کتاب «صحیفه سجادیه» بیشتر کنیم، تصریح کرد: امروز در متون درسی نظام آموزشی کشور، موضوعات مختلفی ارائه می‌شود؛ اگر مسئولین فرهنگی و وزارت آموزش به این نتیجه برسند که صحیفه سجادیه در همه جهات زندگی انسان می‌تواند پاسخگو باشد، در معارف اسلامی مدارس و نظام آموزشی، فصلی به این موضوع اختصاص داده می‌شود.

استاد جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) با بیان اینکه صحیفه سجادیه باید در نظام آموزشی گنجانده شود، تصریح کرد: اگر مسئولان فرهنگی تربیتی به دنبال تربیت صحیح نسل جدید هستند، باید آنان را با معارف امام سجاد(علیه‌السلام) آشنا کنند.

دعاهای صحیفه سجادیه به عنوان طرح بلندمدت در مدارس و دانشگاه‌ها اجرا شود

حیدری مجد عنوان کرد: یکی از راه‌های ماندگار برای «صحیفه سجادیه» این است که در نظام آموزشی، فصلی به این کتاب ارزشمند اختصاص داده شود و به عنوان یک طرح بلندمدت در مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها ارائه شود.

وی یادآور شد: ما منابع الهی چون صحیفه سجادیه و نهج البلاغه داریم و فرزندان ما از کودکی باید با این دو منبع الهی آشنا شوند، در حالیکه امروز نوجوانان و جوانان ما با منابع غنی شیعه همچون صحیفه سجادیه آشنا نیستند.

تبیین دعاهای صحیفه سجادیه بخشی از فعالیت مربیان تربیتی مدارس باشد

حیدری مجد با تصریح بر اینکه اگر صحیفه سجادیه در متون آموزشی کشور قرار گیرد، کودکان و نوجوانان ما از ابتدا با این معارف آشنا می‌شوند، یادآور شد: بخش فرهنگی تربیتی مدارس می‌تواند یکی از فعالیت‌های خود را به ترویج صحیفه سجادیه اختصاص دهد و یکی از شرح وظایف مربیان تربیتی مدارس باید تبیین دعاهای صحیفه سجادیه باشد.

وی تأکید کرد: اگر مربیان تربیتی بخشی از فعالیت خود را به ترویج صحیفه سجادیه اختصاص دهند، نسل جدید در طول دوران تحصیلی خود با چند دعای صحیفه سجادیه آشنا می‌شوند و حتی می‌توان مسابقات کشوری در این رابطه برگزار کرد.

جوانان تشنه معارف الهی هستند/

نویسنده درسنامه «تعلیم و تربیت در صحیفه سجادیه» اضافه کرد: یکی از راه‌های ترویج صحیفه سجادیه این است که علما و ائمه جماعات مساجد به این امر بپردازند و مردم را با معارف موجود در ادعیه این کتاب آشنا کنند.

وی با تصریح بر اینکه جوانان تشنه معارف الهی هستند، عنوان کرد: امروز بسیاری از جوانان جذب عرفان‌های کاذب شده اند و اگر ما بتوانیم نسل جدید را با مباحث عرفانی و معرفتی قوی همچون صحیفه سجادیه آشنا کنیم، جوانان ما مسیر را به اشتباه نمی‌روند.

صحیفه سجادیه را در فضای مجازی مطرح کنیم/مدرسه انسان‌سازی سجادیه راه‌اندازی شود

حیدری مجد با اشاره به راه اندازی نهج‌البلاغه خوانی در فضای مجازی، گفت: امروز جوانان جامعه آنقدر که با فضای مجازی در ارتباط هستند، با فضای حقیقی ارتباط ندارند و تشکیل گروه‌های صحیفه سجادیه در فضای مجازی یکی از راه‌های ترویج این کتاب ارزشمند است.

وی در پایان بر لزوم توجه بیشتر مراکز علمی حوزوی از جمله جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) بر کتاب «صحیفه سجادیه» تأکید و تصریح کرد: طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) باید در زمان فارغ التحصیلی به طور کامل با این کتاب آشنا شوند، همچنین می‌توان مدرسه‌ای تحت عنوان «مدرسه انسان‌سازی سجادیه» راه‌اندازی کرد.

 

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha