سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ دنیای فکری و روحی که برای خود و دیگران ساخته‌ایم، بیگانه با نهج البلاغه است، لذا نباید این گنجینه گرانسنگ را تنها از بُعد فصاحت و بلاغت معرفی کنیم، چرا که غنی ترین و قوی ترین برهانها در مباحث اعتقادی در نهج البلاغه وجود دارد

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، امروز در همایش آموزشی روحانیون مستقر استان اصفهان، در اردوگاه شهید بهشتی(ره) شهر ابریشم، با بیان اینکه دنیای فکری و روحی که برای خود و دیگران ساخته‌ایم، بیگانه با نهج البلاغه است، گفت: شهید مطهری(ره) نهج البلاغه را همچون حضرت علی(ع) غریب و مهجور می‌داند.

وی با اشاره به شیفتگی متفکران غربی و سایر ادیان به نهج البلاغه، افزود: این کتاب آن قدر جامع است که برخی افراد مسیحی و اهل تسنن بارها آن را خوانده اند و از آن برای زندگی خود استفاده کرده اند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: جرج جرداق مسیحی پس از بیان اینکه بیش از 200 بار نهج البلاغه را خوانده است، می‌گوید "بعد از علی(ع) هیچ شخصیتی لیاقت آن را ندارد که من برای او کتاب بنویسم."

وی با بیان اینکه نباید نهج البلاغه را تنها از بُعد فصاحت و بلاغت معرفی کنیم، ادامه داد: غنی ترین و قوی ترین برهان ها در مباحث اعتقادی در نهج البلاغه وجود دارد و حتی آنجایی که مخاطب به خاطر خباثت، انحراف یا جهالت راهش را از طریق قرآن پیدا نمی کند، امیرالمومنین(ع) راه را به او نشان می دهد.

وی با بیان اینکه نهج البلاغه اخلاق و معنویت، مسائل اجتماعی، سبک زندگی و بصیرت افزایی بی نظیر است، خاطر نشان کرد: نهج البلاغه به ما یاد می دهد که با هر کسی و هر تفکری چگونه مواجه شویم.

حجت الاسلام مهدوی ارفع افزود: باید باور کنیم نهج البلاغه همان چیزی است که ما به دنبال او می گردیم و هر کس که قلب آماده و ذهن روشن داشته باشد، زودتر به این کتاب می رسد.

وی اضافه کرد: اگر به نهج البلاغه برگردیم تسلط به ابعاد مختلف دین برای ما مقدور خواهد شد چرا که از عالی ترین مباحث توحیدی تا ساده ترین مسائل زندگی در این کتاب جمع شده است.

این فعال فرهنگی گفت: یکی از مشکلات ما در تبلیغ ارائه متن های خلاصه ای است که همه مردم برای خواندن آن حوصله کنند در حالی که در این کتاب از بحثهای عمیق اعتقادی تا تربیت فرزند، اقتصاد خانواده و دیگر مسائل با زبانی ساده و قابل فهم برای همه مردم بیان شده است.

حجت الاسلام مهدوی ارفع با اشاره به این جمله رهبر معظم انقلاب که امروز شرایطی مشابه شرایط دوران حکومت امیرالمؤمنین(ع) است، پس روزگار نهج‌البلاغه است، گفت: کلیشه دشمنی علیه انقلاب اسلامی به همین صورت علیه امیرالمومنین(ع) پیاده شده است که در نهج البلاغه روشهای مواجهه  با آن آورده شده است.

وی تصریح کرد: سخنان رهبر معظم انقلاب برگرفته از قرآن کریم و نهج البلاغه است و واژه هایی چون توافق خوب، نفوذ و موضوع رفتار مناسب در مقابل عدم پایبندی دشمن به تعهداتش، از جمله مواردی است که در نهج البلاغه بیان شده و رهبر معظم انقلاب بارها در گفتارشان بدان اشاره نموده اند.

این پژوهشگر حوزوی در ادامه سخنان خود با اشاره به اجرای طرح نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی، گفت: امروز در ایران و 13 کشور جهان این طرح بدون هیچ هزینه، امکانات و جذابیت و جایزه‌ای اجرا می شود و مخاطبان با شور  وصف ناپذیری، فقط نهج البلاغه را می خوانند.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از 200هزار نفر در این طرح شرکت کرده اند، گفت: در حال حاضر 3400 جلسه نهج البلاغه خوانی در کشور دایر است و روزانه 400 نفر از سراسر کشور به این طرح مردمی و خودجوش فرهنگی می پیوندند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع به شیوه های بیان نهج البلاغه در مسجد اشاره کرد و گفت: ضروری است با محوریت روحانیون جلسات نهج البلاغه خوانی در مساجد استان با راهبرد آسان سازی در محتوا و ارزان سازی در اجرا، شکل بگیرد.

وی، خواندن ترجمه، قرائت یک صفحه در روز یا هفته، تشکیل هسته های مطالعاتی با محوریت نهج البلاغه و ارائه محتوا به مناسبت های مختلف و بر اساس زندگی مردم را توصیه نمود.

این پژوهشگر حوزوی در پایان سخنان خود با بیان اینکه گفتمان عموم جامعه و حتی بخشی از نخبگان با گفتمان انقلابی فاصله گرفته است، گفت: برای کم کردن این فاصله نیاز به شبکه سازی و جریان سازی و سپس هدایت آن به سمت سرشاخه انقلاب اسلامی داریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha