پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله ناصری

حوزه/ استاد اخلاق حوزه گفت: ائمه اطهار(ع) اطبای جسم و روح بوده‌اند، لکن این امر بر عهده علمای اسلام و مدرسین نیز قرار دارد چنانکه مراجع تقلید و علما جانشین انبیا و رسل هستند و مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان آیت الله ناصری صبح امروز  در جلسه مدیران مدارس علمیه اصفهان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: شخصی نزد حضرت آمد و از محضر ایشان پرفضیلت‌ترین صلوات را جویا شد، حضرت به او فرمودند: «صلوات الله و صلوات ملائکته و انبیائه و رسله و جمیع خلقه علی محمد و آل محمد و سلام علیه و علیهم و رحمة الله و برکاته». حضرت در ادامه فرمودند: «هرکس صلواتی با چنین فضیلت بفرستد، ولله اهل بهشت است»..

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه انسان از دو بعد جسمانی و روحانی برخوردار است، افزود: حالات جسمانی انسان دارای 6 بعد حیات و ممات، صحت و مرض، عزت و ذلت است که این حالات برای بعد روحانی نیز وجود دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) اطبای جسم و روح بوده‌اند لکن این امر بر عهده علمای اسلام و مدرسین نیز قرار دارد چنانکه علما و مراجع تقلید جانشین انبیا و رسل هستند و مسئولیت بسیار سنگینی را بر عهده دارد.

آیت الله ناصری در بیان روایتی از امیرالمومنین(ع) اظهار کرد: اصول علم چهار چیز است، اول آن‌که خدایت را بشناسی، دوم آن‌که بدانی در تو چه صنایعی را به کار برده، سپس آن‌که بدانی در آفرینش تو چه اراده ای داشته و درنهایت آن‌که بدانی چه چیز تو را از دینت بیرون می برد.

وی با اشاره به روایات معصومین پیرامون خلقت انسان، یادآور شد: آنچه در عالم هستی اعم از عرش و کرسی و لوح و قلم موجود است، یک نمونه‌اش در انسان وجود دارد که علمای اسلام در این رابطه مفصل سخن گفته‌اند.

آیت الله ناصری در ادامه پیرامون مراتب علم اذعان کرد: علم دو دسته است، علمی که مقصدش وصول به ذات حق‌تعالی است که این علم همان اصول دین و زیربنای عبودیت است و علمی که مقصدش برای عمل(علم شریعت) باشد.

وی در ادامه مطرح کرد: علومی که مقصدش ذات الهی است علوم باطن(حکمت) نام دارد و وجود روحانی و جسمانی انسان را تبیین می‌کند که اصول دین از وظایف وجود روحانی علم است و معارف و مبدا و معاد را شامل می‌شود لکن حصول این علم نیازمند یقین است که خود به 3 قسم علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین تقسیم‌بندی می‌شود.

استاد اخلاق حوزه  با بیان اینکه مرتبه حق الیقین آثاری را برای انسان رقم می‌زند، عنوان کرد: مکاشفات، معجزات اهل‌بیت، سعادت ابدی و بسیاری از فضیلت‌هایی که برای علم بیان شده از آثار این قسم از علم است و اگر کسی به مرتبه حق الیقین دست یابد، فناء فی الله برایش حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: وجود عالمی که به مرتبه حق الیقین دست یافته باشد، در عالم دفع قضا و بلا خواهد کرد و امروز باید چنین علمایی در حوزه‌های علمیه پرورش یابند لکن زیربنای این علم علم اخلاق و طی مراتب تخلیه و تحلیه است.

آیت الله ناصری در تبیین علم شریعت تصریح کرد: این علم ریشه در نزول وحی دارد و لازمه اجرایی شدن آن تبعیت از دستورات اهل‌بیت(ع) است.

وی، پیرامون آثار علم شریعت اظهار کرد: از آثار این علم احیای واجبات، ترک مستحبات، نزدیکی به مستحبات و دوری از مکروهات است و احادیثی که عالم را از هزار عارف برتر می‌داند، چنین عالمی را مدنظر دارد.

استاد اخلاق حوزه در رابطه با افرادی که از علم شریعت آگاه هستند، ولی بدان عمل نمی‌کنند افزود: در این افراد قوه نفس بر قوه عاقله غلبه پیدا کرده است، لکن دانستن این علم منفعتی برایش نخواهد داشت.

انتهای پیام/۳۱۳/۳۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha