پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کنگره محتشم کاشانی - سخنرانی ‌آیت الله نمازی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در کاشان با تأکید بر این که شعر، از ابزارهای ما برای مقابله با جنگ نرم دشمنان است، گفت: شعر عاشورایی، محتشم کاشانی را بین المللی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان، آیت‌الله عبدالنبی نمازی، پیش از ظهر امروز، در نخستین کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی، که در محل دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار شد، اظهار داشت: شعر همان طور که مقام معظم رهبری نیز در دیدار با شاعران کشور فرمودند باید دارای محتوا، مضمون و حقیقت باشد.

وی با اشاره به این حدیث پیامبر(ص) که فرمودند " مؤمن گاهی با زبانش،  گاهی با شمشیر و گاهی با نظم و نثر مجاهده می‌کند" افزود: رسول الله(ص) همچنین فرمودند "سوگند به خدایی که جان من محمد در دست اوست، جبهه کفر و شرک را با تیرهای  بیان، زبان، شعر، نظم و نثر مورد هدف قرار دهد.

امام جمعه کاشان با بیان این که برگزاری این کنگره، مشوقی برای نسل جوان در عرصه شعر و عرفان شود و بتوان از این حوزه در میدان جنگ نرم استفاده کرد، ابراز داشت: زبان شعر در شرایط فعلی که در محاصره جبهه فرهنگی کفر هستیم، می تواند مفید و موثر باشد

عضو خبرگان رهبری در ادامه با تأکید بر مفاخر بزرگ شهر کاشان از جمله فیض کاشانی با 200 کتاب بی نظیر، ملا حبيب الله شریف با آثار برجسته در فقه، اصول، کلام و فلسفه گفت: مقام معظم رهبری می فرماید " فیض کاشانی در میان علمای دینی کم نظیر است."

آیت الله نمازی، ادامه داد: حتی حروف نام کاشان به ترتیب رمزی از واژه های کتاب، شعر، شعور، شجاعت، شهادت، احسان، اکرام و نبوغ است که نمونه این ادعا وجود شخصیت های بزرگ علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی، سياسي، دینی و مذهبی از جمله محتشم کاشانی است.

وی به جایگاه شعر در نظام توحیدی اشاره کرد و گفت: در نظام توحیدی، شعری که براساس علم، ایمان  و عمل صالح باشد، ارزش دارد.

نماینده ولی فقیه در کاشان  به  رموزی که در حروف کاشان وجود دارد اشاره کرد و گفت: «ک» کاشان به معنی این است که این شهر، شهر کتاب و اهل تعلیم بوده است و بزرگانی چون علامه ملامحسن فیض کاشانی، ملاحبیب الله شریف کاشانی و ...، که کتب زیادی را  نوشته اند را در دامن خود پرورش داده است.

وی با اشاره به اینکه کاشان شهر احسان و جهاد است، افزود: «الف» کاشان کنایه از احسان در شهری است که دارای شعر، شعور، شجاعت و شهادت است و شاهد این مدعا، تقدیم بیش از1700 شهید در دفاع مقدس از خطه  کاشان می باشد.

وی،در پایان با بیان این که شعرعاشورایی، محتشم کاشانی را به یک شخصیت جهانی تبدیل کرد، به انتقاد از کف زدن در محافل علمی پرداخت و گفت: در میادین جنگ هم اگر رزمندگان اسلام کار مهمی انجام می دادند، احساسات خود را با گفتن تکبیر اعلام می کردند.

شعر محتشم؛ پیام مظلومیت شهدای کربلا

دکتر علی اکبر ولایتی نیز در پیامی به این کنگره تصریح کرد: درخشش فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران، معلول عواملی چند بوده است که بدون توجه به آنها، نمی توان به عمق ارزش ها و بازتاب های بی نظیر آن پی برد. ظهور دانشوران، حکیمان و عالمان بزرگ در طول سده‌های متوالی، در سایه مکتب رهایی بخش و آسمانی اسلام و به ویژه آیین تشیّع، از جمله‌ این عوامل به حساب می آیند.

متن کامل پیام بدین شرح است

بسم الله الرحمن الرحیم

ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة

درخشش فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران، معلول عواملی چند بوده است که بدون توجه به آنها، نمی توان به عمق ارزش ها و بازتاب های بی نظیر آن پی برد. ظهور دانشوران، حکیمان و عالمان بزرگ در طول سده‌های متوالی، در سایه مکتب رهایی بخش و آسمانی اسلام و به ویژه آیین تشیّع، از جمله‌ این عوامل به حساب می آیند. در این میان، پیشگامی و پیشروی بعضی از مناطق و شهرها برجسته تر و درخشان تر می‌باشد.

شهر باستانی کاشان، با پیشینه‌ فرهنگی و تمدنی چند هزار ساله، جایگاهی ویژه در این جریان دارد. کاشان از نخستین شهرهایی است که پایه گذاری تمدن بشری را به گواه آثار کشف شده در تپه های سیلک با خود همراه دارد. پس از ظهور اسلام هم از نخستین شهرهایی بود که مردمانش، به مکتب و آیین رهایی بخش تشیّع و راه و مرام ائمّه بزرگوار اطهار روی آورده اند و هجرت سلطان علی ابن باقر(ع)، فرزند بزرگوار امام پنجم شیعیان، به عنوان سفیر ولایت به این منطقه و شهادت شجاعانه او گواه این پدیده است.

لذا این ویژگی های بارز و ظهور دانشمندانی مانند غیاث الدین جمشید کاشانی، و عالمان و فقیهانی نامدار همچون ملامحسن فیض کاشانی، ملافتح الله کاشانی، ملا احمد فراق، ملا مهدی نراقی و دیگران، به ویژه در عصر صفویان، جایگاهی ویژه و والا برای این شهر آیینی و مذهبی رقم زده است که نقش کاشان را در پیشبرد و شکوفایی تمدن اسلامی و آیین تشیّع نشان می دهد.

بدون شک، محتشم کاشانی، شاعر پارسی گوی سده دهم هجری نیز از زمره این نامداران می باشد که با تکیه بر آیین پیشرو تشیّع و توجه ویژه به شهادت سید و سالار شهیدان کربلا، جایگاهی والا و بی نظیر در میان شاعران مرثیه سرا یافته است. وی با سرودن آن ترکیب بند الهام شده، بی نظیر و الهام بخش، پیام آسمانی و الهی تشیع و مظلومیت سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و سایر شهدای کربلا را به زیباترین و سوزناک‌ترین بیان شاعرانه، به گونه ای ترسیم و تصویر کرده است، که اسلاف و اخلاف او نتوانسته اند به این جایگاه رفیع نزدیک شوند و بدین شیوه، پیام مظلومیت شهدای کربلا را به بهترین وجه، به اقصی نقاط جهان رسانده است، تا جایی که اکنون، در هر جای جهان، سخن از آیین تشیع و مظلومیت شهدای کربلا به میان می آید، نام محتشم کاشانی نیز با آن همراه است.

بدین لحاظ به جا و شایسته بوده است که در این روزگار، مراسمی جهانی برای بزرگداشت این شاعر بی‌نظیر و مرثیه سرای بزرگ برگزار گردد، و اکنون که با بذل مساعی فضلا و محققان کاشانی و توجه ویژه امام جمعه محترم شهرستان، حضرت آیت الله نمازی (مدظله العالی)، کنگره جهانی محتشم کاشانی با ریاست جناب آقای دکتر میرزاده، رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است، اینجانب صمیمانه دست بزرگواران ستاد برگزاری مراسم را می فشارم و برای آنان از درگاه الهی و ارواح مقدسه‌ی شهدای کربلا، به ویژه امام حسین(ع) آرزوی توفیق و سرافرازی دارم.

علی اکبر ولایتی

اسفند ماه سال1395 هجری شمسی

گفتنی است، این کنگره بین المللی دو روزه،  امروز  و  فردا ۱۴ و 15 اسفند با پنج پنل تخصصی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha