پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شامی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام خامنه‌ای ارومیه گفت: دین اسلام با عید نوروز مخالف نیست، بلکه به آداب نیکویی همچون دید و بازدیدها، کمک به نیازمندان و ...، که در عید نوروز، بین مردم رواج دارد، تشویق هم می‌کند، و البته تنها مخالفت اسلام با خرافات است.

حجت الاسلام حسن شامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با اشاره به نگاه دین اسلام به عید نوروز، اظهار داشت: بعضی متون روایی وجود دارند که عید نوروز را تأیید و برخی نیز رد می‌کنند؛ برای مثال در روایتی از امام صادق(ع) عید نوروز تأیید می‌شود اما در بعضی روایات دیگر، مانند روایتی از امام موسی بن جعفر(ع)، عید نوروز رد شده است.

وی افزود: امام صادق(ع) که عید نوروز را تأیید می‌کنند، به جهت آداب و رسومی است که مورد تأیید اسلام هستند، اما برخی آداب  نیز وجود دارند که موردتایید اسلام نیستند ، اما روی هم رفته می‌توان گفت که عید نوروز به دلیل آدابی همچون صله رحم، دید و بازید و نظافت، کمک به مستمندان و ...، مورد تأیید دین اسلام است و همه این موارد احکامی هستند که دین اسلام به آن سفارش هم می‌کند؛ و اگر به عید نوروز از این جنبه نگاه شود، هم عقل و هم‌دین این موضوع را تأیید می‌کند.

مدیر مدرسه علمیه امام خامنه‌ای شهرستان ارومیه گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده باید گفت که اسلام با عید نوروز مخالف نیست، بلکه به این آداب نیکو همچون صله ارحام و کمک به نیازمندان و ...، که در عید نوروز بیش از پیش در بین مردم رواج دارد، تشویق هم می‌کند، اما اگر در این میان، برخی کارهای خرافی همچون اعتقاد به نحسی 13 فروردین یا همان 13بدر و یا برخی چشم و هم چشمی‌ها که باعث فشار به خانواده‌ها می‌شود، به میان بیاید، عید نوروز را از حالت مورد تأیید اسلام خارج خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به اهمیت و تأکید دین اسلام به صله رحم و دید و بازدید فامیل و آشنایان، گفت: صله ارحام عمر را زیاد کرده، کدورت‌ها را از بین می برد و محبت را بین مردم زیاد می‌کند؛ بنابراین دین اسلام، به صله ارحام تأکید می‌کند که البته بارزترین شاخصه عید نوروز نیز، همین صله ارحام است.

حجت الاسلام شامی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: البته آفتی که در برخی دید و بازدیدهای نوروزی و یا صله ارحام وجود دارد، برخی چشم و هم چشمی ها است؛ چشم و هم چشمی را اسلام نهی می‌کند، چرا که آرامش را از انسان گرفته و به جای آن، اضطراب و استرس می‌آورد و در نهایت این که خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جلال IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 2
    چرا طالبان و سلفی ها با عید نوروز مخالف و حرام دانستند ؟ فکر می کنم تنها دلیلش دشمنی با ایرانی هاست فصلی که طبیعت دوباره زنده می شود و نشانه وجود خالق هستی و رزق و روزی است حتی جشن کوچکی داشتیم که بعد از برداشت محصولات کشاورزی و نوعی شکرانه نعمت بود که برخی مخالف آن هستند به نظر من آداب و رسوم ما با قواعد خداشناسی متضاد نیستند