جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 412532
۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
آیت الله باریک بین قزوین

حوزه / آیت الله حاج شیخ هادی باریک بین، نماینده سابق ولی فقیه و امام جمعه قزوین، صبح امروز براثر بیماری دارفانی را وداع گفت.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن باریک بین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین با تایید این خبر، گفت: آیت الله باریک بین، امام جمعه سابق قزوین که در بخش آی. سی. یو یکی از بیمارستان های قزوین بستری بود، صبح امروز پس از تحمل یک دوره بیماری، دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

جزئیات مراسم تشییع و تدفین این عالم مجاهد و انقلابی متعاقبا از سوی بیت ایشان اعلام خواهد شد.

*زندگی نامه

آیت الله حاج شیخ هادی باریک بین در سال ۱۳۰۹ شمسی در یک خانواده مذهبی، متدین و اصیل قزوینی به دنیا آمد.

وی در سال ۱۳۱۵ به مدرسه دیانت وارد شد و دوره‌ی ابتدایی را در این مدرسه به پایان رساند و به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی در سال ۱۳۲۱ به مدرسه علمیه مولاوردیخانی وارد شد و دروس مقـدمـاتی را از محضـر حضـرات آیـات سید جلیل زرآبادی، محمود شریعت مهدوی، سید احمد صفائی، میرزا رحیم سامت و حاج شیخ احمد تألهّی آموخته و همچنین بخشی از دروس سطح حوزوی را از محضر حضرات آیات شیخ یحیی مفیدی و علامه سید ابوالحسن رفیعی قزوینی کسب کرد.

آیت الله باریک بین در سال ۱۳۲۸ برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه به قم و در سال ۱۳۳۳ به نجف اشرف مهاجرت و در این دو حوزه از محضر عالمانی ربانی چون حضرات آیات امام خمینی(ره)، میرزا باقر زنجانی، سلطانی، صالحی نجف آبادی، نوری همـدانی، مشکینی، شهید مطهری و ... اسـتفاده کرد.

وی در سال ۱۳۴۳ بعد از تبعید حضرت امام خمینی(ره)، به قزوین مراجعت و درمسجد شیخ الاسلام به مبارزه، تدریس و تبلیغ مشغول شد و ضمن ادامه مبارزات و جذب جوانان به نهضت اسلامی به بازسازی مدارس علمیه شیخ الاسلام، صالحیه و سردارین به همراهی آیت الله شالی همت گمارد و با احیاء این مدارس دینی به تربیت و تعلیم طلاب پرداخت.

حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۵ در تبعیدگاه نجف، اجازه کتبی در امور حسبیه و اخذ وجوه شرعیه را به نام آیت اله باریک بین صادر کردند.

در سال ۱۳۵۷ که انقلاب اسلامی فراگیر شد، آیت اله باریک بین توسط ساواک برای مدت ۱۸ماه به سردشت کردستان تبعید شد، اما با پیروزی انقلاب، بعد از حدود ۶ ماه تحمل تبعید به قزوین بازگشت.

آیت الله باریک بین در پنجم اسفند ۱۳۵۸ در انتخابات خبرگان قانون اساسی به نمایندگی مردم زنجان و قزوین انتخاب و در روند تدوین قانون اساسی قرار گرفت.

وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقداماتی از جمله تشکیل کمیته انقلاب اسلامی، تأسیس دانشگاه علوم پزشکی، نمایندگی حضرت امام(ره) در جهاد سازندگی منطقه، تشکیل بنیاد مستضعفان در شهر قزوین، تأسیس مدارس و خوابگاه‌ها برای دانشجویان را به انجام رساند.

آیت الله باریک بین همچنین در 4 آبان 1360 به حکم امام خمینی(ره) به سمت امام جمعه قزوین منصوب شد و پس از رحلن حضرت امام نیز با تایید مقام معظم رهبری، تا اسفند سال 1393 در این سنگر منشاء خدمات فراوانی بود و به دلیل کسالت از این مسئولیت کناره گیری کرد.

نقش آیت الله باریک بین در دوران ۸ ساله دفاع مقدس فراموش ناشدنی است. وی بلافاصله بعد از شروع جنگ از طریق سنگر نماز جمعه جوانان را برای عزیمت به جبهه بسیج می‌کردند و خود نیز پیوسته از رزمندگان در جبهه‌ها بازدید و به آنها روحیه می‌دادند.

وی دو فرزند ذکور خود را نیز به جبهه فرستاده و مرتضی فرزند ارشد را در سال ۱۳۶۱ در عملیات بزرگ فتح المبین به عنوان شهـیدی از روحـانیت سرافـراز تقـدیم خدا و امـام شهـیدان کـرد.

یکی از اقدامات سـیاسی و اجتماعی مهـم آیت الله باریک بین که از دیر باز به دنبال تحقق آنان بودند، استان شدن قزوین بود که در تیر ماه 1376 این مهم تحقق یافت.

آیت الله باریک بین همچنین در چندین دوره مجلس خبرگان رهبری عضویت داشت.

خـدمات آیت الله باریک بین در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بسیار است، البته این خدمات بعد از انقلاب اسلامی مدیون عنایات ویژه حضرت امام خمینی (ره) و حمایت های مقام معظم رهبری بود.

روحش شاد و یادش گرامی

خبرگزاری حوزه، ارتحال عالم انقلابی آیت الله باریک بین را به محضر حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، علما و مردم قزوین، شاگردان و بیت ایشان تسلیت می گوید.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha