پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین، سیره و رفتار زینب کبری(س) را الگوی دفاع ولایتمدارانه از دین برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی خراسانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت زینب (س) ابراز داشت: پس از شهادت جانسوز و مظلومانه سیدالشهدا(ع) در کربلا، این بیانات و روشنگری های امام سجاد (ع) و عمه بزرگوارشان حضرت زینب (س) بود که باعث ماندگاری نهضت عاشورا و جهانی شدن پیام تاریخی آن شد.

وی افزود: خوشبختانه بخش های اصلی سخنان و به ویژه خطابه های زینب کبری(س) پس از قیام عاشورا، اینک در اختیار ماست و برای همه حقیقت طلبان  چه مسلمان و شیعه و چه غیر مسلمان می تواند به عنوان سند حریت و آزادگی و حق طلبی مطرح باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یک خطبه از سخنرانی های بسیار مهم، روشنگرانه و کوبنده حضرت زینب(س) در کوفه و دیگری هم در شام ایراد شده است، ضمن آن که یک خطبه از امام سجاد(ع) در مسجد جامع دمشق و خطبه دیگر در آستانه ورود به مدینه بیان شده و در تاریخ مضبوط گشته است.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که نقش آفرینی دخت گرامی امیرالمومنین(ع) در سایه امامت و هدایت سیدالساجدین(ع) صورت گرفته و اساساً دفاع حضرت زینب (س) از جان امام خود و نیز پیروی از سیره و بیانات ایشان، خود والاترین درس ولایت مداری را فراروی همه عاشقان و دلباختگان امامت و ولایت قرار می دهد.

این استاد حوزه همچنین بیان داشت: از این منظر به اعتقاد بنده بسیار شایسته و نیکوست که همه مردم به ویژه طلاب و اهل علم ، بیش از پیش به خطبه های حیدرگونه زینب کبری(س) در وقایع پس از شهادت امام حسین(ع) بنگرند و از آن ره توشه لازم در مسیر دفاع از حق در سایه ولایت بگیرند.

وی افزود: حقیقتاً باید گفت که خطبه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) خود بهترین منبع شناخت هویت قیام عاشوراست و بسیار لازم است که چه در حوزه و دانشگاه و حتی مدارس ما به این مباحث توجهی ویژه تر صورت گیرد تا ما بهتر و بیشتر از اهداف قیام سرخ حسینی بهره مند شده و از این رهگذر بتوانیم زندگی حسینی و زینبی داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی خراسانی ادامه داد: در رابطه با خطبه این بانوی بزرگوار در کوفه، باید به این نکته مهم توجه داشت که این خطبه بیشتر دارای چارچوب های عاطفی و احساسی بوده ، چه آن که در آن حضرت بیشتر بر وجه عاطفی ماجرا تکیه کرده و به ملامت و سرزنش مردم کوفه پرداخته اند؛ در واقع خطبه حضرت به سان شلاقی بوده است که بر روح مردم کوفه نواخته شده و به شدت آنها را مورد ملامت و مذمت قرار می دهد.

وی گفت: همین روشنگری ها نیز در شکل گیری قیام های مردمی پس از عاشورا در شهر کوفه موثر واقع شده و حرکت های بسیاری علیه دستگاه ظالم بنی امیه پس از این جریان به راه اُفتاد؛ البته باید توجه داشت که حضرت زینب(ع) تربیت یافته زهرای مرضیه(س) و امیرالمومنین(ع) است و در همه منابع تاریخی، هیچ گزارشی در دست نیست که ایشان تا پیش از جریان عاشورا و شهادت کربلاییان، در اجتماع مردان نامحرم سخن گفته باشند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این مساله دارای دو نکته بسیار مهم برای جامعه ماست؛ نخست آن که زنان باید عفاف و حجاب خود را همواره در اولویت قرار داده و ثانیاً هم این که وقتی بحث دفاع از دین و ولایت و احکام الهی پیش می آید، با همه توان در صحنه حضور داشته و ضمن رعایت چارچوب های شرعی به ایفای وظیفه بپردازند.

وی در خاتمه ابراز داشت: خطبه حضرت زینب(س) چه در کوفه و چه در شام پربلا، دروازه ای است از معرفت قرآنی و دینی که همه تشنگان حقیقت را سیراب می کند و از این رو به خصوص در زمانه حساس کنونی که هم از طریق شبکه های ماهواره ای و هم سایت ها و فضای مجازی شاهد پمپاژ بی امان شبهات علیه دین و دیانت هستیم می بایست ما به تاسی از سیره نورانی خانم حضرت زینب(س) به دفاع تمام قامت از دین برخیزیم و به سهم خود مکتب اهل بیت(ع) را یاری کنیم تا ان شاءالله اقدامات آگاهانه و مخلصانه ما مورد رضایت حضرت ولی عصر(عج) قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha