پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عبد الحمید واسطی خراسان

معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردي علوم اسلامي گفت: کار علوم انسانی تعیین معادلات حرکت انسان در حالت بهینه و بررسی تغییرات رفتاری اوست و بر این مبنا علوم انسانی با فلسفه ارتباط پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام عبد الحمید واسطی در کارگاه دانش افزایی اساتید علوم عقلی که در مدرسه علمیه عالي نواب مشهد برگزار شد با بیان این که اساس بحث های فلسفی، معادله حرکت است، ابراز کرد: دین، بیان کننده معادلات حرکت انسان در جهان هستی است.

وی افزود: تمام بحث های فلسفی مقدمه ای برای شناخت مبدأ و مقصد و کم و کیف حرکت انسان در نظام عالم و در یک کلام مفهوم رشد است.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات راهبردي علوم اسلامي با تأکید بر این که شاگرد کلاس فلسفه باید تصویر مشخصی از موقعیت و نحوه حرکت انسان در نظام هستی داشته باشد، عنوان کرد: کار اصلی معادله حرکت، تعیین جایگاه شیء در شبکه هستی است.

حجت الاسلام واسطی در بخش دیگری از سخنان خود واقعی بودن، شبکه ای بودن، چندلایه بودن، طیف دار بودن، غایتمندی و قاعده مندی هستی و انسان، هم چنین ارتباط مراتب هستی با یکدیگر، موقعیت انسان در هستی و منشأ حرکت ها در مراتب و ابعاد هستی و انسان را از نقاط پایه ای و زیرساختی ارتباط فلسفه با علوم انسانی برشمرد.

وی در پاسخ به این سؤال که «نقطه ارتباط فلسفه با علوم انسانی کجاست؟»، گفت: کار علوم انسانی هم چون روان شناسی و جامعه شناسی، تعیین معادلات حرکت انسان در حالت بهینه و بررسی تغییرات رفتاری اوست و بر این مبنا علوم انسانی با فلسفه ارتباط پیدا می کند؛ به عبارت دیگر علوم انسانی به دنبال معادله حرکت های مطلوب است و فلسفه نیز روی همین موضوع کار می کند.

حجت الاسلام واسطی با بیان این که امروز مبارزه با خودکشی و افسردگی به عنوان کارکرد مشترک فلسفه در دهه های آتی میان فلسفه های جدید و قدیم، الحادی و الهی و شرقی و غربی پذیرفته شده است، اظهار کرد: دلیل این امر، نقش اساسی فلسفه در ایجاد معنای زندگی، آشکار نمودن موقعیت فرد در جهان هستی، تبیین نیازها و ارزش ها و ترسیم معادله حرکت و آینده انسان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha