پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان گفت: نهج البلاغه دریایی از معارف و حقایق در حوزه های اجتماعی، سیاسی، معرفتی، اقتصادی، حقوقی، تربیتی و اخلاقی است که می تواند به عنوان شاخص و معیار راه حرکت حوزویان و نهاد مقدس حوزه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین نوایی در مراسم تحویل مدرسه علمیه قرآن و عترت مشهد به حوزه علمیه خراسان با اشاره به حدیث «إذَا التَبَسَت عَلَيكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيلِ المُظلِمِ فعَلَيكُم بِالقُرآنِ؛ فَإنَّهُ شافِعٌ مُشفَّعٌ وَماحِلٌ مُصَدَّقٌ» ابراز کرد: مجتمع قرآنی عالم آل محمد(ع) با نیت خیر و صادق در راستای خدمت به معارف اهل بیت(ع) بنا شده و توفیق بزرگی برای واقف این بنای مقدس است.

وی با بیان اینکه بخشی از این بنا برای فعالیت های قرآنی و حدیثی حوزه علمیه خراسان وقف شده است،  ابراز امیدواری کرد: این مکان به محلی برای بهره وری از معارف و کشف اسرار و رموز و دانش های قرآنی و تربیت زبدگان معارف این کتاب الهی تبدیل شود.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه نیت خاص و پاک واقف ارزشمند است، گفت: این محل همچنین برای امر تفسیر در قالب تفسیر های زمان مند قرآنی، اعتقادی، سیاسی و... که به جامعه پاسخ می دهد، استفاده می شود.

وی ابراز کرد: نهج البلاغه امیرمؤمنان(ع) در این مکان نیز تدریس می شود، زیرا آشنایی طلاب با نامه ها، خطبه ها و کلمات قصار آن حضرت بسیار مهم است که با برنامه ریزی های انجام شده، نسبت به این امر اهتمام شده است.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی افزود: نهج البلاغه دریایی از معارف و حقایق در حوزه های اجتماعی، سیاسی، معرفتی، اقتصادی، حقوقی، تربیتی و اخلاقی است که می تواند به عنوان شاخص و معیار راه حرکت حوزویان و نهاد مقدس حوزه قرار گیرد.

وی، صحیفه سجادیه را یکی دیگر از کانون مهم برای آشنایی طلاب با معارف اهل بیت(ع) دانست و گفت: این امر نیز از فعالیت های است که در این موقوفه اجرایی خواهد شد.

مدیر دفتر نخبگان و استعداهای برتر حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: صحیفه سجادیه که در سخت ترین شرایط سیاسی و تاریخی و در مهنت بارترین برهه های تاریخ تشیع در قالب دعا توسط امام سجاد(ع) نجوا گردیده است، دربردارنده معارف و آموزه های دینی در حوزه های سیاسی، اجتماعی، تاریخی، اخلاقی و سایر حوزه های مورد نیاز اسلامی است.

وی یادآور شد: علاوه بر این دو متن فاخر و پر از اسرار و رمزها، مطالب و آموزه های سایر ائمه و حضرت زهرا(س) و امام حسن مجتبی و خصوصا سیدالشهدا، حضرت اباعبدالله و صادقین و حضرت موسی بن جعفر و عالم آل محمد(ع) و دیگر ذریه پاک آن امام همام، نمادها و نشانه های این راه پر عظمت است که این متون راز گشا و راهنما در مدرسه معارف قرآن و عترت به صورتی همه جانبه مورد شناخت و تبیین قرار می گیرد.

همچنین در این برنامه، حجت الاسلام و المسلمین اسدی، واقف این مکان و مدیر مدارس علمیه امیرالمومنین(ع)، چهارده معصوم(ع) و بیت الزهرا(س) مازندران با اشاره به اهمیت فعالیت های حوزوی در عرصه قرآن، تفسیر و حدیث، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سه مدرسه علمیه افتتاح کرده ام که در وقف نامه ها نسبت به تدریس قرآن و معارف دینی تاکید شده است.

وی با اشاره به سه طبقه این مکان که وقف امور قرآنی حوزه علمیه شده است، اظهار کرد: کارها باید بر مبنای نظام مقدس جمهوری و فرمایشات مقام معظم رهبری انجام و همه برنامه ها به طور هماهنگ و همراه اقدام شود که حوزه علمیه در خط مقدم این امور باشد.

گفتنی است، این مدرسه در مجتمع قرآنی عالم آل محمد(ع) که قبلا منزل واقف بوده و هم اکنون در 5 طبقه می باشد که همکف و دو طبقه دیگر به عنوان مدرسه علمیه قرآن و عترت حوزه علمیه خراسان فعالیت های قرآنی خواهد داشت.

لازم به ذکر است، حجت الاسلام و المسلمین نوایی، معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام مهدی مقامی را به عنوان مدیر مدرسه قرآن و عترت و حجت الاسلام حسن عزیزی را به عنوان مسئول هماهنگی و اجرایی منویات مدیر این حوزه معرفی کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha