دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین کعبی

حوزه/۱۵ میلیون پرونده قضایی زمانی کم می شوند که قوه مجریه قوی باشد؛ عدالت قضایی در پرتو عدالت اجرایی است و عدالت اجرایی مقدمه عدالت قضایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین کعبی پیش از ظهر امروز در همایش نقش قوه مجریه در تحقق دولت اسلامی در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: در کشورهای مختلف نقش قوه مجریه در عرصه اداره کشور متفاوت است.

وی افزود: قوه مجریه در عرصه اجرایی کردن قوانین نقش اساسی دارد؛ نقش قوه مجریه نیز در عرصه چرخه تصویب قانون موثر است؛ وقتی که قوه مجریه این چنین در عرصه قوانین موثر است پس قطعا حوزه های تاثیر گذاری او در کشور بسیار زیاد است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی اظهارکرد: عدالت قضایی 11 میلیون جمعیت آسیب پذیر اجتماعی در کشور وجود دارند که در عرصه جنایت استفاده می کنند؛ چه کسی می تواند بستر وقوع جرم را از بین می برد و چه کسی می تواند به این جمعیت کمک کند.

وی گقت: بودجه های قضایی کشور نیز در اختیار قوه مجریه است؛ از لحاظ حقوقی این سه قوه اصلی کشور هم عرض هستند، ولی از لحاظ واقعی بار اصلی اداره کشور و نظام سیاسی و حقوقی کشور بر دوش قوه مجریه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: از نظر فقهی به جهت اهمیتی که قوه مجریه دارد بیان شده است که در راس این قوه باید رسول الله و بعد از ایشان ائمه اطهار(ع ) باشند و در زمان ما صاحب اصلی این قوه حضرت ولی عصر(عج) است و در عصر غیبت، فقیه جامع الشرایط صاحب فتوا، عادل، مدیر مدبر باکفایت و دارای بینش و اقتدار در راس قوه مجریه باشد؛ فقیه دارای سه منصب است که شامل افتا، قضا و اجرا است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: منصب افتا، در قوه مقننه تبلور پیدا می کند که این قوه نیز در بخش قانون گذاری نباید خلاف اسلام عمل کند و به همین دلیل فقهای شورای نگهبان آن را مدیریت می کند؛ منصب قضای نیز در قوه فضاییه است و تبلور قدرت اجرایی فقیه در قوه مجریه است.

عضو جامعه مدرسین اظهارکرد: آسایش و رفاه و عمران و عدالت و هدایت و قرب الهی و رسیدن به جامعه نمونه اسلامی، تحقق باورها و ارزش های اسلامی، تخلق به اخلاق الهی از اهداف اصلی نظام اسلامی است که در 16 بند در قانون اساسی بیان شده است؛ تحقق اهداف وظایف و سیاست و برنامه ها و ماموریت های نظام اسلامی در گرو وجود یک قوه مجریه متناسب است.

وی گقت: برای تحقق دولت اسلامی باید حوزه ماهیتی، یعنی ولایت فقیه و قانون گذاری، یعنی قانونگذاری اسلامی و اجرای درست و اسلامی شکل بگیرد؛ رهبر انقلاب دولت اسلامی را در پنج مرحله بیان کردند که شامل مرحله انتقالی و استقرار قوا، تحقق دولت اسلامی، شکل دهی جامعه اسلامی به کشور اسلامی و مرحله پنجم نیز تمدن اسلامی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: وجود دولت اسلامی در گروه قوه اجرایی مقتدر و کارآمد و مدیر و مدبر ومتناسب با اهداف ووظایف و سیاست ها و برنامه ها و ماموریت های نظام مقدس جمهوری اسلامی مصرح در قانون اساسی است؛ مرحله استقرار نهادهای نظام در سال 60 و 61 انجام گرفت و از آن سال تا کنون در حال مرحله سوم هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: شکل گیری قوه مجریه اسلامی در گرو چند عنصر است که اولین آن، عمل به مر قانون اساسی توسط شورای نگهبان در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری است؛ از دیگر اصول قوه مجریه اسلامی داشتن چرخه ای از نیروهای متعهد و متخصص، انقلاب اداری و زدودن زنگارهای طاغوتی از دل قوه مجریه، تحقق مدیریت جهادی و انقلاب است و مهمترین این مسایل آنکه مبنای نظام الهی است ولی ساخت نظام مردم است واین مساله از رهگذر انتخابات گذر می کند.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی اظهارکرد: قانون اساسی، شرایط مندرج در اصل 115 را به گونه ای طراحی کرد است که رئیس جمهور تالی تلو رهبر باشد؛ یعنی باید فردی از بین رجال مذهبی سیاسی(اسلام شناس بدون انحراف) باشد؛ رئیس جمهور موتور محرک نظام است یعنی وی طراح ایدئولوژی نظام نیست؛ بلکه باید یک مجری قوی باشد؛ رئیس جمهور باید مدیر و مدبر باشد؛ یعنی اگر روی این اصل کار کنیم که قوه مجریه تالی تلو رهبری است، بسیاری از موارد در جای خود قرار می گیرد.

وی گقت: 15 میلیون پرونده قضایی زمانی کم می شوند که قوه مجریه قوی مجریه قوی باشد؛ عدالت قضایی در پرتو عدالت اجرایی است و عدالت اجرایی مقدمه عدالت قضایی است؛ پیش از آنکه قوه مققنه وقضایی درست شود باید قوه مجریه انقلابی و کارآمد داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha