جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 دیدار اعضای برگزاری همایش ملی اتحاد حقوقی جهان اسلام با آیت الله مکارم

حوزه/ باید بتوانیم فقه شیعه را از طریق برگزاری این همایش اتحاد حقوقی در جهان اسلام به روز و به زبان حقوقی امروز به دنیا معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید حسن وحدتی عصر امروز در دیدار اعضای دبیرخانه همایش «اتحاد حقوقی جهان اسلام» با حضرت آیت الله مکارم شیرازی که در مدرسه امام سجاد(ع) برگزار شد، اظهار داشت: دوسال قبل کنفرانس بین المللی امت اسلامی در قم برگزار شد و در این کنفرانس، سه کمیسیون «فرهنگی و اجتماعی»، «سیاسی» و «حقوقی» فعالیت داشتند.

وی با بیان اینکه حداقل 15 جلسه پیش نشست قبل از برگزاری همایش برگزار شد، ابراز داشت: اساتید دانشگاه های حقوق به بررسی مسئله امکان سنجی اتحاد حقوقی در جهان اسلام در حوزه های مختلف حقوقی پرداختند.

دبیر علمی همایش ملی اتحاد حقوقی جهان اسلام افزود: با تشویق آیت الله اعرافی و تاکید ایشان بر لزوم تاثیر ارتباط و تعامل میان حقوقدانان جهان اسلام در رفع منازعات سیاسی در سرزمین های اسلامی، برگزاری همایش اتحاد حقوقی جهان اسلام طراحی شد.

حجت الاسلام وحدتی افزود: از ابتدای سال گذشته، با حضور اساتید حقوق کمیسیون های مختلفی نظیر حقوق بین الملل، حقوق عمومی، حقوق جزا و حقوق خصوصی به مدیریت شخصیت های حوزوی تحصیلکرده در دانشگاه شکل گرفت؛ این عزیزان، طلبه های فاضلی هستند که درس های حوزه و درس خارج را گذرانده اند و دکترای حقوق از دانشگاه های دولتی دارند.  

وی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از طلاب فاضل حوزه بعد از تحصیل در دانشگاه، در خدمت حوزه هستند و دانش خودشان را در اختیار حوزه قرار داده اند و در روزآمد کردن منابع فقه می توان از این ظرفیت کمک گرفت.

دبیر علمی همایش ملی اتحاد حقوقی جهان اسلام با بیان اینکه آیت الله اعرافی پشتیبانی مادی و معنوی از این همایش داشتند، افزود: آیت الله محقق داماد در تهران با ما همکاری دارند و در همایش پنجشنبه به سخنرانی می پردازند.

حجت الاسلام  وحدتی همچنین به بیان اهداف برگزاری همایش ملی اتحاد حقوقی جهان اسلام پرداخت و گفت: آشنایی و ایجاد دوستی بین اساتید حقوق دانشگاه های کشور با حقوقدانان حوزه، تعامل سازنده با حقوق دانان درحوزه تخصصی و ارائه راهکار برای رفع مشکلات حقوقی جهان اسلام از مهم ترین اهداف این همایش است.

وی با اشاره به اینکه اروپایی های تجارب خوبی در عرصه حقوقی دارند، گفت: ما نیز اگر منازعات ساسی را کنار بگذاریم، شاید بتوانیم با عوامل مشترکی نظیر دین واحد، کتاب واحد، قبله واحد و پیامبر واحد مجامع حقوقی مشترکی تشکیل دهیم.

دبیر علمی همایش ملی اتحاد حقوقی جهان اسلام با اشاره به شکل گیری اتحادیه اروپا، گفت: اروپایی ها پول واحد و صلاحیت قضایی واحد دارند و حکم دادگاه های آنان در سراسر اروپا به رسمیت شناخته می شود.

حجت الاسلام  وحدتی افزود: امیدواریم بتوانیم فقه شیعه را نیز از طریق این حرکت علمی به روز و به زبان حقوقی امروز به دنیا معرفی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله مکارم شیرازی به عنوان فقیه روشن بین در جهان اسلام شناخته می شوند و امیدواریم از بیانات و تجارب ارزشمند معظم له بهره مند شویم.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha