جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شهید مطهری

حوزه/ تربیت و هدایت مطلوب نسل جوان همواره از دغدغه های جدی بزرگان انقلاب اسلامی بوده که به ویژه برای توفیق در این امر باید از الگوی اندیشه ناب شهید مطهری بهره بُرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، گرچه این روزها حال و هوای کشور به شدت انتخاباتی است اما این مساله دلیل نمی شود که نسبت به مناسبت های تقویمی غافل و بی توجه باشیم؛ خاصه مناسبتی که ما را به یاد سالروز شهادت بزرگ معلم حوزه و دانشگاه و تئوریسین ماندگار انقلاب اسلامی بیندازد.

همه ساله در چنین روزهایی ، ایران اسلامی بیش از هر زمان دیگری از سال، در حال و هوای روز معلم و یاد و نامِ آیت الله شهید مرتضی مطهری قرار می گیرد و در تجلیل و تکریم از مقام شامخ ایشان البته بنا بر سنت هر ساله، همایش ها و سمینارهایی در اقصی نقاط کشور از جمله در مدارس و مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار می شود.

حقیقتاً صحبت از شخصیتی که به تعبیر امام راحل،"پاره تن اسلام" و "حاصل عمر" ایشان بود، بسی دشوار است، اما با این وجود در چنین ایامی می بایست از میراث ماندگار علمی و فکری و فرهنگی ایشان یاد کرد و به خصوص به تبیین برخی از مهم ترین ویژگی های آن استاد فرزانه و اندیشمند دغدغه مند پرداخت.

بی گمان یکی از شاخصه های شهید مطهری این بود که در تحلیل مسایل اجتماعی با آینده نگری و بصیرتی شگرف، سخن می گفت و قلم در دست می گرفت و در این گیر و دار ، آن جا که انحرافی می دید، دلسوزانه و البته شجاعانه هشدار می داد و البته به هشدار صرف نیز بسنده نمی کرد و همواره در ارایه پیشنهادات و راهکارهای روز پیشگام بود.

در این میان ، اغراق نیست اگر بگوییم یکی از 10 موضوع و دغدغه مهم و اصلی شهید مطهری در زمان حیات پربارشان ، مساله نسل جوان و مشکلات و مسایل مبتلابه این گروه سنی بوده است. کما این که حضرت استاد به صراحت در مقاله ای با عنوان "رهبری نسل جوان" که در کتاب ده گفتار ایشان آورده شده ، این دغدغه و دلمشغولی را نشان می دهد.

استاد شهید مرتضی مطهری در ارتباط با مسایل جوانان، پیش از هر چیز بر لزوم شناخت جوان و روحیات و نیازهای او تاکید می کرد، کما این که خود ایشان در همین مقاله می نگارد: «فکر اساسی این است که اول ما درد این نسل را بشناسیم، درد عقلی و فکری، دردی که نشانه بیداری است؛ یعنی آن چیزی را که احساس می کند و نسل گذشته احساس نمی کرد.»

این متفکر بزرگ انقلاب اسلامی همچنین معتقد بود: «نسل جوان ما مزایایی دارد و عیب هایی، زیرا این نسل یک نوع ادراک و احساساتی دارد که در گذشته، نبود و از این جهت باید به او حق داد. در عین حال یک انحرافات فکری و اخلاقی دارد و باید آنها را چاره کرد. چاره کردن این انحرافات بدون در نظر گرفتن مزایا، یعنی ادراکات و احساسات و آرمانهای عالی که دارد، بدون احترام گذاشتن به این ادراکات و احساسات میسر نیست.باید به این جهات احترام گذاشت.... اسلام هم به این امور احترام گذاشته است، اگر ما بخواهیم به این امور بی اعتنا باشیم، محال است که بتوانیم جلوی این انحراف های فکری و اخلاقی نسل آینده را بگیریم.»

گرچه نسل جوانی که بزرگ معلم انقلاب، ویژگی های آن را برشمرد، امروز دوران جوانی را پشت سر گذاشته و خود مسؤولیت هدایت نسل بعدی را به عهده گرفته است، اما با این حال کلام استاد همچنان تازه و گویاست و مهم تر از همه هم این که به تعبیر رسای حضرت امام(ره) تمام آثار و کتب ایشان مفید و مورد تایید می باشد.

به راستی از این نکته هم نباید غافل شد که نسل جوان در هر زمانی ویژگی های مخصوص به خود را دارد. اگر استاد مطهری در زمان خود بر این نکته تأکید می ورزید که لازم است شیوه های تربیتی نسل جوان متناسب با شرایط روحی و اجتماعی آنان باشد، این مطلب امروز نیز باید مورد توجه همگان به خصوص خانواده ها متولیان تربیتی و آموزشی کشور قرار گیرد.

به عبارت گویاتر آن چه مهم است این که زبان و الگوهای رفتاری جوانان عصر خود را بشناسیم و با همان زبان و شیوه ها به تربیت و هدایت آنان اقدام کنیم. این مساله در واقع عصاره اندیشه مطهر استاد در رابطه با چگونگی مواجهه با نسل جوان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha