جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ اجلاسیه «هجرت مبارک»،  تجلیل از مقام علمی استاد قرائتی

حوزه/ رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:ماموریت حوزه فقط تربیت مرجع تقلید نیست، بلکه این مجموعه باید برای رشد و هدایت امت اسلامی آمادگی داشته باشد تا بتواند در بخش‌های مختلف اعتقادی و علمی موثر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد یزدی شامگاه چهارشنبه در اجلاسیه « هجرت مبارک » و آیین تجلیل از مقام معلمی حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در سالن همایش های جامعه مدرسین اظهارداشت: نباید نسبت به رسالت‌ها و اهداف مختلف حوزه بی‌توجه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اساتید باید آموزه‌های مورد نیاز مردم را در میان طلاب ترویج دهند، افزود: طلاب باید مردم را از توطئه دشمنان، حفظ کرده و نیازمندی‌های مورد نیاز را به آنها انتقال دهند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی از افراد در قم جایگاه والایی داشتند و شاید می‌توانستند به مقام مرجعیت نیز برسند، اما به شهر دیگری رفتند و رسالت تبلیغی خود را دنبال کردند همانند حوزه علمیه اصفهان اکنون به برکت آیت‌الله  العظمی مظاهری رشد کرده است.

وی از هجرت به عنوان یک موضوع ضروری یاد کرد و ادامه داد: حجت‌الاسلام قرائتی یک شخصیت شناخته شده و خدوم برای اسلام و انقلاب است که بنده از گذشته با روحیات و اخلاق او آشنا هستم؛ این فرد با استفاده از بسترهای مختلف موضوع‌های نماز، زکات و امر به معروف و نهی از منکر را از حالت عادی خارج کرده و به جایگاه مطلوبی رسانده‌ است.

آیت الله یزدی با اشاره به اینکه هر فردی توانایی متفاوتی دارد، عنوان کرد: نمی‌توانیم بگوییم که خدمت فقط این است که آموزه‌های دینی را به زبان ساده به مردم ارائه دهیم، اما اکنون این عملکرد یکی از نیازهای مهم جامعه بوده و نقش حجت‌الاسلام قرائتی برای هدایت عموم مردم کم‌نظیر است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه‌ها باید به دنبال رفع نیازهای مردم باشند، افزود: آموزه‌های مورد نیاز مردم باید به طلاب آموخته و توسط طلاب به عموم مردم انتقال داده شود چرا که در غیر این صورت موضوع‌های نادرست جایگزین آموزه‌های درست می‌شود.

رئیس اسبق دستگاه قضا با اشاره به اینکه حوزه باید به دنبال رفع نیازهای مردم باشد، تصریح کرد: آموزه‌های مورد نیاز مردم باید به طلاب آموخته و توسط طلاب به عموم مردم انتقال داده شود چرا که در غیر این صورت موضوع‌های نادرست جایگزین آموزه‌های درست می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع تفقد در دین فقط به معنای بررسی فقه و اصول نیست، تاکید کرد: دین اعم از فروع و اصول بوده و عبارت است از مجموعه اعتقادی و عملی که باید به بخش‌های مختلف آن توجه شود.

استاد حوزه با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه به بخش‌های مختلف دین توجه می‌کند، گفت: ماموریت حوزه فقط تربیت مرجع تقلید نیست، بلکه این مجموعه باید برای رشد و هدایت امت اسلامی آمادگی داشته باشد تا بتواند در بخش‌های مختلف اعتقادی و علمی موثر باشد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارداشت: در عمل فقه و اصول در مرحله نخست قرار گرفته، هر چند باید مبانی و مقررات در این عرصه مورد توجه قرار گیرد، اما نباید نسبت به دیگر عرصه‌ها غافل شویم.

وی با اشاره به اینکه دین باید به بخش‌های مختلف زندگی مردم توجه داشته باشد، تاکید کرد: بر اساس آیات نورانی قرآن کریم بعد از فراگیری آموزه‌های دینی باید به محل اولیه خود برگشته و مردم را هدایت کنیم به همین علت موضوع هجرت بسیار مهم است.

آیت الله یزدی از تاکید آیات قرآن کریم در مورد تبلیغ آموزه‌های دینی در سراسر نقاط دنیا یاد کرد و افزود: اگر فردی در نقطه‌ای نتواند به فرایض دینی خود عمل کند، باید از آن مکان خارج شده و در نقطه دیگری به رسالت خود عمل کند.

وی یادآور شد: بسیاری از حوزه‌های علمیه در سایه هجرت بزرگان دینی پدید آمده است؛ حوزه علمیه قم با هجرت مرحوم آیت‌الله حائری برپا شده، اکنون به عنوان یکی از حوزه‌های علمیه پر افتخار شیعی مطرح است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با بیان اینکه ماهیت هجرت در شرایط کنونی با گذشته بسیار متفاوت است، اظهارداشت: همگان نسبت به اهمیت موضوع هجرت آگاه هستند اما باید به آن عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه حکومت اسلامی با هجرت پیامبر اسلام(ص) به مدینه شروع شده است، عنوان کرد: این هجرت مبدا توسعه و رشد اسلام بوده و اکنون هم برکات این هجرت به خوبی قابل مشاهده است؛ علمای بزرگ نیز با مهاجرت‌های خود توانسته برکات بسیاری را برای شهرها و کشوهای مختلف رقم بزنند.

آیت الله یزدی بیان داشت: مردم هر شهری که از فرصت حضور علما استفاده کنند به معنویت و کمال می‌رسند، اما اگر در شهری عالمی نداشته باشند، نمی‌تواند به دستورات دینی به درستی عمل کرده و به تعالی برسد؛ حضور یک روحانی موجب نورافشانی و هدایت‌گری بوده و می‌تواند افراد را حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه علما باید آموزه‌های دینی را فراگرفته و آنها به زبان ساده به مردم منتقل کنند، گفت: باید برای رفع نیاز مردم آموزه‌های دینی را فراگرفته و در راستای تبلیغ آنها تلاش کنیم؛ اکنون مردم با گذشته بسیار تفاوت دارند، چرا که این مردم تحصیل کرده شده و با بسیاری از مطبوعات و اصول آشنا هستند به همین علت بایستی برای رفتن میان آنها آموزه‌هایی که نجات دهنده است را فرا گیریم.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ali IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
    0 0
    رییس جمهور ، شهردار ها:این پست و مقام یک امانت الهی است(هزینه های دولت، ارثیه هیچ مسوولی نیست و...) . او و بقیه کارکنان، خدمتگذار مردم هستند. باید مسوول مربوطه این را عملا ثابت کند. مردم هم ضمن اجرای وظایف دینی خود ، باید در تمام ساخت و سازها و افتتاح مکان های عمومی شرکت داشته و مراحل انجام آنرا نظاره کنند..... اشگال و اصلاح قانون را باید مجری قانون فورا به مجلس گزارش دهد .... اگر نکرد........