پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در جمع اساتید و طلاب قزوین

حوزه / رئیس ستاد اقامه نماز با تاکید بر لزوم ایجاد نهضت قرآنی در کشور، گفت: نباید برای اقامه نماز کاری کنیم که جوان تنها از ترس در برخی اوقات در نماز جماعت شرکت کند و در منزل نماز نخواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شامگاه شنبه، در جمع طلاب، اساتید ، مدیران مدارس علمیه قزوین، بر لزوم ایجاد نهضت قرآنی در کشور تاکید کرد و گفت: تأمل و تدبر در قرآن نشان می دهد که  کلام الهی برای تمام اموری که در زندگی حائز اهمیت است و حتی امور جزئی روزمره، نقشه راه ارایه کرده و همچون تابلوی راهنما در جاده، از گمراهی جلوگیری می نماید.

انس با قرآن به برنامه هایی همچون «شبی با قرآن» محدود نشود

 رئیس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: فعالان قرآنی نباید انس با قرآن را تنها به برنامه ها و عناوینی همچون «شبی با قرآن» محدود کنند، بلکه هر فعال قرآنی خود باید پرچمدار قرآن باشد و برای ایجاد نهضت قرآنی نیز از اطرافیان خود شروع کند.

وی ادامه داد: باید بعد از تلاوت قرآن به فهم آن پرداخت، البته عمق مفاهیم قرآن را تنها اهل بیت(ع) درمی یابند و با توجه به اینکه جایگاه ما در آخرت به میزان آشنایی و فهم ما از قرآن بستگی دارد، اهمیت این امر دو چندان می شود.

مفسر قرآن مجید همچنین بر ضرورت آشنایی و انس هر چه بیشتر جوانان با قرآن کریم تأکید کرد و ادامه داد: جوانان به هر میزان که قرآن را قرائت، حفظ و مطالعه کنند، به‌ همان مقدار از گناه دور و به خدا نزدیک می‌شوند و روح جوان در برابر گناه بیمه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی اظهار کرد: قرآئت قرآن باید به صورت آرام و آهسته و با طمأنینه باشد و انسان باید به گونه‌ای تصور کند که در حال سخن گفتن با خداوند است و خدای متعال نیز با او در حال گفتگو است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به عدم آشنایی بسیاری از فعالان فرهنگی با نحوه صحیح اسرار و تعالیم قرآن و دستورات پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع)، اظهار داشت: باید مراقب بود تا کارهای اشتباه به عنوان فعالیت های فرهنگی ترویج نشود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد:  استفاده صحیح از امکانات و تکنولوژی، شناخت روش‌های دعوت، پاسخگویی به شبهات با نظرات کارشناس مذهبی، استفاده مفید از زمان، مخاطب شناسی و جذب و بهره گیری از تجربیات دیگران از دیگر مواردی است که فعالان فرهنگی باید به آن توجه داشته باشند.

تاکید بر اقامه نماز

 وی در رابطه با قرائت نماز نیز بیان داشت: طلاب باید علاوه بر تجوید صحیح قرآن، در امر نماز نیز تلاش فراوان داشته باشند.

رئیس ستاد اقامه نمازکشور بیان داشت:  ذکر برکات نماز یکی از راه‌های جذب افراد به نماز است؛ البته در این بین کسی که مردم را به سمت نماز فرا می خواند باید خود را اصلاح کند تا حرفش پذیرش بیشتری داشته باشد.

وی با بیان این که نماز عامل سنجش اعمال است، ابراز داشت: اگر نماز کسی قبول نشود، هیچ کدام از اعمالش نیز قبول نمی شود، به همین دلیل است که این واجب از با همه واجبات دیگر تفاوت دارد.

این مفسر قرآن ادامه داد:  اقامه و بر پاداشتن تنها به نماز محدود و خلاصه نمی شود، بلکه قرآن نیز به مانند نماز باید همواره در جامعه اقامه و برپا داشته شود.

 تعطیلات حوزه کم شود

وی در ادامه با انتقاد از تعطیلات مداوم در کشور، این مسئله را برای طلاب مدارس علمیه مضر دانست و بیان داشت: امروز هزاران سؤال در جامعه مطرح است که باید از طریق قرآن پاسخگو باشيد، لذا حوزه های علمیه  باید بين موضوعات مختلف جامعه و قرآن کریم ارتباط ایجاد کرده وتلاش داشته باشند که از این فرصت ها به بهترین نحو استفاده نمایید.

دعوت جوانان به نماز به زور نباشد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: کار باید برای نسل نو باشد، نباید برای اقامه نماز کاری کنیم که جوان از ترس تنها در برخی اوقات در نماز جماعت شرکت کند و در منزل نماز نخواند.

وی ادامه داد: تفسیرها باید روان و عامه پسند باشد و نباید در منبرها از خواب و شعر و مطالب دیگر گفت، باید قرآن را از مهجوریت خارج نمائیم، یکی از راه های آن بیان آیه های مخاطب دار می باشد.

تاکید بر اجرای تبلیغ چهره به چهره

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، تبلیغ چهره به چهره در بین جوانان را با اهمیت دانست و گفت:  تبلیغ چهره به چهره دارای اثری است که تبلیغ عمومی ندارد و قانع به ارائه مطالب بر منبرها نباشید بلکه به تبلیغ خصوصی افراد نیز  بپردازید.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha