جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رزاقی

حوزه/ حوزه علمیه متشکل از پازل های گوناگون همچون آموزش، پژوهش، تبلیغ، تهذیب و ... است که باید در کنار هم چیده شود تا کامل گردد.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به موضوع تحول در حوزه و فعالیت گروه تاریخ دفتر تدوین متون درسی پرداخت و گفت: یقینا با نگاهی به عالم هستی به این نکته می رسیم که این عالم دائما در حال تغییر و تحول است و این موضوع در سطح جامعه و عرصه های گوناگون آن همانند فعالیت های علمی قابل مشاهده بوده و امری است که هر انسان آگاهی به آن اقرار و درصدد تحول خود و مجموعه مد نظرش خواهد بود.

وی اظهار داشت: حوزه علمیه قم با توجه به اصالت و وظیفه خطیر خود از جهات گوناگون همانند تربیت طلاب برای پاسخ به نیازهای علمی جامعه، این وظیفه را دارد که بهترین آموزش ها را داشته باشد.

مدیر گروه تاریخ دفتر تدوین متون درسی حوزه ابراز داشت: تربیت طلاب با زندگی آحاد جامعه سر و کار داشته و مردم بی نیاز از مبلغ و طلبه نیستند؛ پس طبیعی است که گذر زمان و تحولات اجتماعی قشرهای گوناگون و عوامل تأثیرگذار در زندگی انسانی، متناسب با فضای تحولی، کار خود را رشد و تعالی ببخشد.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: حوزه علمیه در این راستا این ضرورت را احساس کرده و تلاش می کند که بتواند طلبه ای را پرورش دهد که پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشد که تحول در حوزه یکی از اقدامات متناسب با این هدف می باشد.

*سه رکن اصلی سیستم آموزشی

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی با تأکید بر اینکه یک روحانی باید همراه با تحولات در عرصه جامعه به پیش رفته و حوزه علمیه باید این بستر را فراهم سازد، تصریح کرد: محصل، مدرس، محقق و ... باید متناسب با فضای تحولی حرکت نموده و «استاد»، «شاگرد» و «متن درسی»، سه رکن اصلی سیستم آموزشی است؛ لذا تحولی که به دنبال آن هستیم، باید در این سه عرصه صورت بپذیرد تا حوزویان ما مطابق با فضای تحولی جامعه به پیش بروند.

وی با بیان این مطلب که طلاب باید در این تحول بوده تا فردا بتوانند پاسخگوی نیازها باشند، اذعان داشت: قطعا نسل امروز طلاب را نمی توان به لحاظ آگاهی بر نیازهای فرهنگی و سیاسی با نسل گذشته مقایسه کرد؛ امروز طلاب علاوه بر آنکه از ضروریات گذشته آگاه هستند، به عرصه های اجتماعی، فرهنگی و تحولات مورد نیاز نیز واقف بوده و باید هم اینگونه باشد؛ چراکه عدم آشنایی، عدم موفقیت آنان را به همراه خواهد داشت که بخش عمده آن به خود طلاب و بخش دیگر به مدیریت حوزه بر می گردد.

مدیر گروه تاریخ دفتر تدوین متون درسی حوزه اظهار داشت: رکن دیگری که نیازمند به تحول بوده و از ارکان اصلی سیستم آموزشی است، استاد می باشد که باید هماهنگ با نیازهای جامعه رشد پیدا کرده و ابعاد علمی و مهارتی خود را افرایش دهد؛ چراکه طلاب با رشد او پیشرفت خواهند کرد.

این استاد حوزه ابراز داشت: متن درسی، رکن سوم سیستم آموزشی است که با بررسی آن مشاهده خواهیم کرد که فعالیت های مرکز تدوین متون درسی حوزه ناظر بر این رکن بوده و ارکان دیگر زیر نظر این مرکز نیستند.

*با تکمیل پازل های آموزشی، خروجی مناسب خواهیم داشت

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی خاطرنشان ساخت: حوزه علمیه متشکل از پازل های گوناگون همچون آموزش، پژوهش، تبلیغ، تهذیب و ... است که باید در کنار هم چیده شود تا کامل گردد.

وی با بیان این مطلب که سیستم حوزه باید در تمام ابعاد، هماهنگ عمل کند، تصریح کرد: متن درسی باید به گونه ای باشد که متناسب با نیازهای جامعه بوده؛ طلاب را پرورش داده و با ارکانی همچون پژوهش، تبلیغ و ... هماهنگ باشد.

مدیر گروه تاریخ دفتر تدوین متون درسی حوزه بیان داشت: برای ایجاد هماهنگی متون درسی با مباحث آموزشی و پژوهشی این مسئله مورد نظر بود که متون درسی باید متناسب با آموزش باشد یا پژوهش؟ که برای ترمیم این بخش، دفتر تدوین متون زیر نظر هیچ کدام از معاونت ها نرفته و مستقیما تحت اشراف مرکز مدیریت حوزه های علمیه فعالیت می کند.

این استاد حوزه اظهار داشت: فعالیت های مرکز تدوین متون درسی حوزه متناسب با برنامه کلان حوزه بوده و از صفر تا صد آن از سوی شورای عالی حوزه های علمیه مشخص شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی ابراز داشت: گروه تاریخ مرکز تدوین متون با حضور اساتید مجرب، فعالیت خود را آغاز کرد که این عزیزان هم از غنای علمی بالایی برخوردار بوده و هم آگاه به زمان هستند تا بر اساس نیاز طلاب،کتب جدید را به رشته تحریر در آورند.

*مهمترین برنامه های گروه تاریخ دفتر تدوین متون درسی حوزه

وی با بیان این مطلب که فعالیت رسمی گروه تاریخ مرکز تدوین متون از بهمن ماه سال 1392 آغاز شده است، خاطرنشان ساخت: در حال حاضر در خدمت گروهی مجرب و صاحب قلم متشکل از حجج اسلام والمسلمین حسینیان مقدم، رمضان محمدی، مصطفی صادق، حاج امینی بوده که «تشکیل جلسات منظم»، «برنامه ریزی مناسب برای همکاری بهتر»، «تدوین اهداف»، «طبقه بندی اهداف آموزشی»، «طبقه بندی اهداف شناختی و مهارتی»، «طبقه بندی کارکردهای نظام تربیتی و آموزشی در حوزه»، «برگزاری کارگاه های آموزشی و مهارتی برای تأمین اهداف» و «تدوین کتاب درسی و کمک درسی» از جمله رئوس برنامه های این گروه می باشد.

*با احترام به مؤلفان قبلی کتب تاریخی، از تحول غافل نیستیم

مدیر گروه تاریخ دفتر تدوین متون درسی حوزه تصریح کرد: تا به امروز جلسات بسیاری برای تحریر کتب جدید تاریخی برگزار شده که ضمن احترام به مؤلفان کتب قبلی تاریخی حوزه، از تحول غافل نبوده و در حال تدوین کتب جدید به نام های: «تاریخ اسلامی 1» با موضوع عصر نبوی، «تاریخ اسلامی 2» با موضوع عصر ائمه اطهار(ع) و «تاریخ انقلاب اسلامی» با موضوع عصر جدید و انقلاب می باشیم.

این استاد حوزه یادآور شد: شاید تعداد کمی از طلاب برای آینده تحصیلی خود رشته تاریخ را انتخاب کرده و به آن بپردازند؛ اما مرکز تدوین متون درسی و گروه تاریخ باید به این نکته بیاندیشند که بیش از 95 درصد طلاب به رشته تخصصی تاریخ نیامده و باید کتب مناسبی در طول دوره تحصیلی حوزه خود بخواند تا اطلاعات دقیق داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی بیان داشت: طلاب برای پیاده سازی سبک زندگی اسلامی در جامعه نیازمند به تاریخ می باشند؛ چراکه باید بر اساس سیره و روش زندگی اهل بیت(ع)، سبک زندگی را ترویج نموده و پیاده سازی نمایند.

وی اظهار داشت: بهترین گزینه برای تدوین کتب جدید، اساتیدی با سابقه علمی و تألیفی بالا بودند که پس از گردهم آوری این عزیزان، فعالیت ها را به صورت گروهی آغاز کردیم تا کتب جدید، از غنای بیشتری برخوردار گردند.

*اتمام نوشتار اولیه کتاب تاریخ اسلام 1

مدیر گروه تاریخ دفتر تدوین متون درسی حوزه در پاسخ به این سوال که کتب جدید در چه مرحله ای قرار دارند، ابراز داشت: نوشتار اولیه کتاب تاریخ اسلام 1 به اتمام رسیده و در مرحله ارزیابی هستیم؛ همچنین تألیف دو کتاب دیگر نیز در دست اقدام می باشد.

این استاد حوزه یادآور شد: پس از اتمام هر کتاب، ارزیابی ها و بازخوردگیری ها انجام خواهد شد تا بتوان کتابی کامل و جامع به طلاب عرضه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی خاطرنشان ساخت: ارزیابی داخلی در گروه، ارزیابی بیرونی و ارزیابی در مرکز تدوین متون با حضور دو نفر از اعضای گروه و دو نفر از اساتید بیرونی، سه مرحله ارزیابی برای یک کتاب می باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با تغییر متون، به نقطه مطلوب و ایده آل می رسیم یا خیر؟ تصریح کرد: قطعا برای موفقیت یک طلبه، باید پازل ها به صورت هماهنگ به پیش بروند؛ هماهنگی مباحث آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ... بسیار مهم است و باید در کنار یکدیگر باشند تا بتوان به اهداف مدنظر رسید.

*طلاب به سیستم آموزشی حوزه عادت نکنند

مدیر گروه تاریخ دفتر تدوین متون درسی حوزه بیان داشت: طلاب نباید عادت کنند که سیستم آموزشی حوزه برای آنان تصمیم گرفته و رشد دهد؛ بلکه خود او باید با تلاش و نیازسنجی رو به جلو حرکت کند؛ امثال شهید مطهری(ره) و ... با تلاش خود و بدون سیستم به پیش رفته و امروز الگویی برای طلاب می باشند.

*ویژگی های کتب جدید تاریخی حوزه

این استاد حوزه با اشاره به ویژگی های کتب جدید تاریخی، اظهار داشت: نوع قلم، نوع نگاه، متناسب با شرایط روز جامعه، ذکر دستاوردها، ارائه نگاه تحلیلی و ... برخی ازویژگی های کتب جدید تاریخی حوزه می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی در پایان ابراز داشت: یکی از مشکلات ما ضمانت اجرا و تدریس این کتب است که مسئولین حوزه وعده انجام آن را داده اند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha