جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام درایتی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان، فراهم آوردن شرایط لازم برای فعالیت های علمی، پژوهشی و تربیتی استعدادهای برتر حوزوی را جهت پاسخ به منویات رهبر معظم انقلاب در مورد حوزه علمیه ضروری دانست.

حجت الاسلام و المسلمین حمید درایتی در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد، درباره نحوه برگزاری آزمون مصاحبه استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: شناسایی استعدادهای برتر حوزوی یک ضرورت است و این مسئله از سال ها قبل مطرح بود که چگونه می توان آنان را شناسایی و برای آن ها برنامه هایی را در نظر گرفت، اما این مسئله در سال های اخیر با پیگیری های مسئولان حوزه به صورت قابل توجهی رشد داشته و فعالیت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی، شناخت استعدادهای برتر حوزوی از طریق ارزیابی شفاهی و برگزاری مصاحبه علمی را شیوه ای مطلوب دانست و افزود: از این طریق می توان استعدادهای حوزوی را شناسایی کرد اما نباید افراد شرکت کننده در مصاحبه را به ممتازان آزمون های عمومی حوزه علمیه محدود کنیم.

استاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این که مبادی مختلفی برای شناسایی استعدادهای برتر حوزوی وجود دارد، اظهار کرد: آزمون شفاهی می تواند سطح دانش فرد را مشخص نماید اما در مرحله اول باید هدف از شناسایی استعدادهای برتر مد نظر قرار گیرد تا آزمون بر اساس آن تنظیم و اجرا شود، بنابراین به امتحانات جامع تر و کامل تری نیاز داریم.

حجت الاسلام و المسلمین درایتی با اشاره به تأثیر غیرقابل انکار نخبگان حوزوی در حرکت حوزه علمیه به سمت تحول مد نظر رهبر معظم انقلاب، گفت: مدیران حوزه باید تا حد امکان شرایط لازم برای فعالیت های علمی، پژوهشی و تربیتی استعدادهای برتر حوزوی را فراهم آورند تا این افراد بتوانند به مرز نخبگی رسیده و حوزه علمیه را جهت پاسخ به منویات رهبر معظم انقلاب یاری نمایند.

وی با بیان این که می توان از بستر نخبگان برای حرکت در جهت تحول بهره گرفت، ابراز کرد: استعدادهای برتر و نخبگان حوزوی بازوها و آیندگان حوزه علمیه هستند و مدیریت حوزه می تواند با تکیه بر این افراد و تقویت آن ها، آینده خوبی را برای حوزه علمیه خراسان رقم بزند.

استاد حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: یکی از مهم ترین مسائلی که در حوزه علمیه باید به آن توجه شود، ایجاد مراکز پژوهشی است که استعدادهای برتر حوزوی بتوانند بعد از گذراندن دوره های ویژه در این پژوهشگاه ها به فعالیت علمی در زمینه مسائل روز و نوظهور بپردازند، اما این ظرفیت در حوزه علمیه خراسان کمتر از حد توقع و لازم وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین درایتی همچنین در توصیف استعداد برتر عنوان کرد: فردی را می توان استعداد برتر دانست که علاوه بر هوش خوب، سابقه علمی درخشانی نیز داشته باشد؛ بسیار افرادی هستند که علی رغم برخورداری از هوش مناسب، در امر تحصیل و شکوفا کردن استعدادهای خود کوشا نبوده اند و یا با موانعی مواجه شده اند.

وی در پایان یادآور شد: همه افرادی که در ارزشیابی های علمی حوزه علمیه نمرات بالایی کسب کرده اند و به عنوان  استعداد برتر و یا نخبه علمی معرفي شدند ، مي بايست  با برنامه ريزي هاي آموزشي وعلمي مدون از اين افراد در آینده نظریه پرداز  و تحول علمی در حوزه علمیه بوجود آورند.
  

انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha