پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمدهادی رحیمی صادق

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق با بیان اینکه امام احیاگر ارزش‌های الهی و انسانی بودند، گفت: امام خمینی(ره) به همگان اثبات کرد که در قالب حکومت دینی می‌توان این مفاهیم را اجرا و به آن عینیت بخشید و بر این اساس امروزه بسیاری از متفکرین و صاحب نظران سیاسی، قرن حاضر را، قرن خمینی می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی‌صادق در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با گرامی‌داشت سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، به تبیین دلائل پیروزی نهضت امام پرداخت و اظهار داشت: آنچه که سبب شد تا نهضت امام راحل به نتیجه برسد، به خاطر وجود برخی ویژگی‌های خاص در اندیشه و تفکر ایشان بود؛ البته نهضت‌های قبلی با این که به پیروزی منجر نشد؛ ولی همین نهضت‌های مردمی زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی بودند؛ به عبارت دیگر استقرار جمهوری اسلامی در ایران مرهون مجاهدت‌های علمای گذشته و مردم مبارز ایران بود و چه بسا بهرمندی حضرت امام(ره) از تجربه‌ها و مشاوره‌های علما و رهبران نهضت‌های قبلی، در پیروزی انقلاب مؤثر بوده است.

وی جامع نگری امام را ویژگی‌های بارز ایشان برشمرد و بیان داشت: امام خمینی(ره) به عنوان یک عالم طراز اول در جهان اسلام در حوزه علمیه پرورش یافت؛ ضمن این که امام در همه علوم فقهی، عرفانی، فلسفی و ... تخصص داشته و به مسائل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه مسلط بوده و توانستند با جمع بین همه این‌ مباحث، تحلیل درستی از اوضاع جامعه‌ی آن روز داشته باشند.

این استاد حوزه افزود: امام در عین این که یک سیاستمدار طراز اول بودند، یک عارف نیز بوده اند و در عین این که یک دشمن ستیز بودند و در مقابل دشمنان اسلام به تعبیر قرآن مجید اشداء علی الکفار رفتار می‌کردند، ولی در برابر مردم مستضعف و محرومان کاملاً متواضع بودند؛ بر این اساس، جامع نگری امام به همه اقشار مختلف جامعه یکی از عوامل موفقیت نهضت انقلاب اسلامی بود.

وی با بیان این که امام به فطرت خداخواهی مردم ایمان کامل داشتند، ادامه داد: شهید مطهری(ره) در رابطه با دیداری که با حضرت امام خمینی(ره) در پاریس داشت، نقل می‌کند، امام را کوهی از ایمان دیدم؛ بنابراین امام هرگز به مردم نگاه ابزاری نداشته و با تمام وجود آنان را باور داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق عنوان داشت: امام علاوه بر اعتماد عمیق به مردم، به آن هدفی هم که مد نظرش بود ایمان کامل داشت و در کنار همه این‌ها، شجاعت و صلابت ایشان نیز مثال زدنی بود، و لذا با همه‌ی وجود در مقابل همه مستکبرین عالم ایستادند و در مواجهه‌ی با آنان لحظه‌ای به خودشان ترس و تردید راه ندادند.

وی در ادامه به ریشه‌یابی افکار و اندیشه‌های امام پرداخت و بیان داشت: شخصیت سیاسی و روحیه استکبار ستیزی امام در درون خانواده شکل گرفت؛ زیرا پدر گرامی ایشان نیز از مبارزین و مدافع حقوق مردم در برابر خان‌های رژیم پهلوی بود؛ همچنین حضرت امام تحت تاثیر اندیشه و آراء مرحوم ملاصدرا و نیز برخی اساتید خود همچون مرحوم آیت‌الله شاه آبادی بودند.

مدیر حوزه علمیه تهران تصریح کرد: حضرت امام(ره) تئوری سیاسی تشکیل حکومت را در درس خارج فقه و اصول خود مطرح و با استناد به مبانی دینی آن را مستحکم و مستدل کردند و اوج پرداختن به این تفکر و تبیین آن در دوران حضور 14 ساله ایشان در نجف اشرف بود، و بخش عمده درس خارج امام، بحث حکومت و مباحث مربوط به ولایت فقیه بوده است.

وی با اشاره به ابعاد پیروزی انقلاب اسلامی در غرب و تاثیر اندیشه‌ی امام خمینی در جهان اسلام، گفت: شعار‌هایی همچون عدالت‌طلبی، آزادی‌‌خواهی در چارچوب مبانی دینی، استکبار ستیزی، توجه به قشر مستضعف و نظایر این‌ها مفاهیم ارزشمندی هستند که ریشه‌ی قرآنی داشته و امام احیاگر این مفاهیم بوده و به همگان ثابت کردند که در قالب حکومت دینی می‌توان این مفاهیم را اجرا کرد و به آن عینیت بخشید؛ بر این اساس امروزه بسیاری از متفکرین و صاحب نظران سیاسی، قرن حاضر را قرن خمینی می‌دانند.

این استاد حوزه با بیان این که فقه شیعه کامل‌ترین فقه دینی در میان دیگر مذاهب است، اظهار داشت: فقه شیعه در بردارنده‌ی همه‌ی شئون زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و هر آن چیزی که انسان بدان نیاز دارد، می‌باشد؛ ولی بخش عمده‌ی فقه که مباحث مبتنی بر حکومت دینی بود، قبل از انقلاب اسلامی و مطرح شدن تئوری تشکیل حکومت توسط امام، در حاشیه بودند و مباحثی چون جهاد، قضا، ولایت فقیه، امر به معروف، نهی از منکر و نظایر آن حتی در کرسی‌های علمی حوزوی چندان مورد توجه فقها نبود؛ زیرا احساس می‌شد فضایی برای اجرایی شدن این امور وجود ندارد.

وی با بیان این که فقه امام، فقه جواهری و به روز بود، ادامه داد: همه این مباحثی که در حاشیه بودند توسط امام خمینی و در نظام جمهوری اسلامی احیا شدند و به متن فقه شیعه برگشتند؛ اگر فقه شیعه را مورد مطالعه قرار بدهید و در آیات قرآن کریم دقت کنید، می‌بینید که بخش عمده‌ای از مباحث، مباحث اجتماعی است و هنر حضرت امام این بود که این مباحث اجتماعی را هم در حوزه‌های علمیه و هم در سطح جامعه احیا کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با اشاره به تذکرات رهبر انقلاب مبنی بر عدم انحراف از خط امام خمینی(ره)، گفت: مقام معظم رهبری به عنوان یک دیدبان هوشیار، طبیعی است که با در نظر گرفتن رویدادهای داخلی و خارجی، نسبت به برخی مسائل هشدار داده و آینده نگری کنند و دیدگاه و نظرات ایشان کارشناسی‌ترین و دقیق‌ترین تحلیل‌هاست.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی همواره در حال ریزش حداقلی و رویش حداکثری بوده است، عنوان داشت: در طول این سال‌ها بودند افرادی که خود در متن انقلاب حضور داشتند؛ ولی به دلیل عدم خلوص نیت و سستی در اراده، تسلیم زیاده‌خواهی‌های بیگانگان شده و به گذشته‌ی انقلابی و اسلامی خود پشت کردند! منتهی در کنار این ریزش‌ها، شاهد رویش‌های بسیار و عجیبی نیز بوده ایم؛ زیرا انقلاب اسلامی به منزله‌ی چشمه‌ی زلالی است و هر جا بخواهند مانع آن شوند از طرق دیگر راه خود را باز خواهد کرد.

مدیر حوزه علمیه تهران تصریح کرد: واقعیت این است که نسل دوم و سوم انقلاب، در دفاع از مبانی نظام و ارزش‌های اسلامی همواره در صحنه بوده‌اند و مستحکم و مستدل از آرمان‌ها و گفتمان امام خمینی(ره) دفاع کرده و آن را در جای جای کشور نشر می‌دهند و دلیل بر این ادعا حضور پررنگ جوانان مخلص و انقلابیِ مدافع حرم در سوریه است که جانانه از مرزهای انقلاب و اسلام پاسداری می‌کنند.

وی افزود: حضور حماسه‌ای مردم و به ویژه جوانان، در انتخابات اخیر و راهپیمایی‌های سالهای گذشته نشان از وجود نسل جوان آماده، مومن و انقلابی است؛ این جوانان از عمق وجود به آرمان‌های امام باور داشته و هیچ‌گاه به آن پشت نخواهند کرد؛ البته باید توجه داشت که نسل جوان کنونی، نسل پرسشگر و حقیقت طلب است و هر چقدر مبانی دین و نظام اسلامی برایشان بهتر و دقیق‌تر تبیین شود، پایداری و استقامت آن‌ها در دفاع از انقلاب و اسلام مستحکم‌تر خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با اشاره به نقش روحانیت و حوزه‌های علمیه در پیروزی نهضت امام، اظهار داشت: واقعیت این است که انقلاب حضرت امام در حوزه شکل گرفت و اگر یاران مخلص و ایثارگری که اطراف امام حضور داشتند، نبودند شاید نهضت حضرت امام به ثمر نمی‌رسید؛ بنابراین اینکه گفته می‌شود «انقلاب فرزند حوزه است»، مطلب بسیار درستی است.

وی در پایان تصریح کرد: حوزه علمیه باید نسبت به فرزند خود که نظام و انقلاب اسلامی است همواره باید احساس تکلیف کرده و لحظه‌ای از آن غفلت نکند؛ حوزه باید همیشه انقلابی باشد و بماند و برای رسیدن به این هدف، طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه باید با زبان رسا به بیان مشکلات مردم پرداخته؛از حق محرومین دفاع کرده و با روشنگری نسبت به دسیسه‌های دشمنان، از آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی پاسداری و محافظت کنند. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha