شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیه ۹ سوره منافقون

حوزه/ هیچ دین و مذهبی مانع احساسات بشر نسبت به همسر، فرزند و آشنایان نمی‌شود، اما قطعاً این علایق و احساسات در فرد مسلمان باید در مسیر اسلام باشد و انسان را از یاد خدا غافل نکند.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

ٱلْمَالُ وَٱلْبَنُونَ زِينَةُ ٱلْحَيَوةِ ٱلدُّنْيَا وَٱلْبَقِيَتُ ٱلصَّلِحَتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا  کهف/46

مال و فرزند زيور زندگى دنيايند، و نیکی‌های ماندگار ازنظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و ازنظر اميد [نيز] بهتر است.

آینه:

حکایت/ ملا حسنعلی، فرزند علامه عبدالله تستری (شوشتری) مریض شد، علامه به وی بسیار علاقه‌مند بود و محبت داشت، با اینکه فرزند عزیز علامه در بستر بیماری افتاده بود، وقت نماز ظهر روز جمعه فرارسید، علامه با خاطری پریشان جهت اقامه نماز به مسجد رفت، ایشان معمولاً در رکعت اول نماز سوره جمعه و در رکعت دوم سوره منافقون می‌خواند.

 وقتی شروع به قرائت سوره منافقون نمود به این آیه شریفه رسید: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ (منافقون/ ۹) ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده‌اید اموال و فرزندانتان شما را از یاد خدا غافل نکند و کسانی که چنین کنند زیان کاراند. علامه دو، سه بار این آیه را تکرار کرد پس از پایان نماز از ایشان پرسیدند: چرا آیه را تکرار فرمودید؟

 علامه پاسخ داد: هنگامی‌که به این آیه رسیدم به یاد فرزندم افتادم. نفسم مرا به یاد محبت و دوستی پسرم انداخت، با تکرار آیه با هوای نفس مبارزه کردم و بامحبت قلبی درافتادم، سرانجام فرزند عزیزم را مرده فرض کرده و در برابر خود جنازه‌اش را حاضر تلقی نمودم تا توانستم با فراغت بال و آسودگی خیال، نماز را ادامه دهم.1

1.   با اقتباس و ویراست از کتاب هزار و یک حکایت قرآنی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha