پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام خمینی

حوزه/ چه بسا افرادی که در مسیر ظاهری اسلام قدم بر می‌دارند و سفارشات آن را عمل می‌کنند اما این تعبد در راستای تکبر و شهرت طلبی است که نزد خداوند ارزشی ندارد و حکیم دانا فقط به عبد مخلص و متواضع خود پاداش می‌دهد.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا (فرقان/63)

و بندگان خداى رحمان، كسانى‏اند كه روى زمين با تواضع و فروتنى راه مى‏روند

آینه:

حکایت؛ یکی از شاگردان امام رحمه‌الله علیه گفته است :امام خمینی رحمه‌الله علیه بر یک دوره کتاب وسیله مرحوم آقا سیّد ابوالحسن اصفهانی و همچنین بر کتاب عروه‌الوثقی، حاشیه داشتند و با اینکه آن وقت‌ها ما به منزل ایشان زیاد رفت و آمد داشتیم و از شاگردان و دوستان ایشان بودیم نفهمیده بودیم که امام رحمه‌الله علیه بر این دو کتاب حاشیه دارند .

این‌ها در خصوصیات یک عالمی که بخواهد مرجع بشود دخیل است . یعنی اگر کسی خواستار مرجعیّت باشد حدّاقل به دوستان نزدیکش می‌فهماند که چنین کتاب‌های فقهی را نوشته است، ولی امام رحمه‌الله علیه حتّی به ما هم ابراز نکرده بود که ما بفهمیم . البته ما گاهی مواقع مسئله ای را از امام می‌پرسیدیم و فتوای خود ایشان را هم می‌خواستیم، امام فتوای خودشان را نقل می‌کردند امّا تواضع داشتند و نمی‌فرمودند که مثلاً در حاشیه بر عروه یا حاشیه بر تحریر الوسیله این‌طور نوشته‌ام .1

تواضع سر رفعت افرازدت                                      تکبر به خاک اندر اندازدت 2

1.       با اقتباس و ویراست از کتاب داستان‌هایی از علماء

2.       سعدی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha