پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست علمی

حوزه/ مدیر علمی دانشنامه ویکی شیعه گفت: شرک به توحید افعالی در دنیای امروزی به‌صورت شرک خفی می باشد و بشر امروزی مؤثرها را غیر خداوند می‌داند و برای هر مسئله‌ای یک راه‌حل علمی دارد، این در حالی است که هیچ نیرویی جزء خداوند وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم حقانی فضل در چهارمین نشست شامگاه جمعه در پنجمین نشست تخصصی بخش حوزوی بیست‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن که با موضوع «قرآن، اخلاق، توحید افعالی» برگزار شد، توحید افعالی را اعتقاد به یگانگی خدا دانست و گفت: هر اتفاقی که در این جان رخ می‌دهد به امر و ارداه خداوند بوده و مؤثر اصلی در دنیا خداوند متعال است.

وی با بیان این پرسش که خداوند در کجای زندگی قرار دارد و نسبت‌اش با قرآن چیست؟ اظهار کرد: شش آیه در قرآن کریم به یگانگی خداوند اشاره کرده و در تمام صفحات قرآن به توحید افعالی تأکید شده است.

استاد حوزه و دانشگاه عدم اعتقاد به توحید افعالی را شرک آشکار مردم شبه جزیره عربستان دانست و گفت: آنها به یگانگی خداوند اعتقاد داشتند و معتقد بودند خداوند خالق جهان هستی است، اما نیروی خداوند را در امور مؤثر ندانسته و بت‌ها را در زندگی مؤثر می‌پنداشتند و پیامبر(ص) نیز به خاطر همین اعتقاد با آنها به مبارزه برخاست.

مدیر علمی دانشنامه ویکی شیعه با بیان اینکه شرک به توحید افعالی در دنیای امروزی به‌صورت شرک خفی است، عنوان کرد: بشر امروزی نیز مؤثرها را جز خداوند می‌داند و برای هر مسئله‌ای یک راه‌حل علمی دارد و این در حالی است که هیچ نیرویی جزء خداوند وجود ندارد.

محقق و پژوهشگر حوزه علت حاکم شدن بی‌معنویتی در زندگی بشر امروزی را دور کردن دست خدا از زندگی بیان کرد و گفت: بشر در زندگی جدید توکل و دعا را از دست داده است و نیاز بشر به این است که تبیین روشن از این واقعیت داشته باشد.

وی با اشاره به آیه ۳۸ سوره زمر «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ ...»، تأکید کرد: هدف قرآن برجسته‌سازی توحید افعالی است که هر حرکتی که انجام می‌پذیرد به اذن الله است.

حجت‌الاسلام حقانی‌فضل با بیان اینکه کلمه «رب» در قرآن بسیار تأکید شده است، گفت: چنانچه انسان‌ها باور داشته باشند که همه امور به دست خداوند است، به جای معنویت جدید به معنویت اصلی روی می‌آورند.

استاد حوزه و دانشگاه مهم‌ترین علت سکولار شدن را ناتوانی بشر از تبیین رابطه حوادث با خداوند دانست و اظهار کرد: به‌دلیل اینکه بشر امروزی نتوانسته است این رابطه را تبیین کند دچار سردرگمی شده است و پاسخ قرآن و اهل بیت(ع) به آن این است که هم نیروی خداوند مؤثر است و هم نیرو‌های دیگر.

وی تأکید کرد: مراجعه به قرآن به زندگی ما معنا می‌بخشد و هدف اصلی قرآن، بیان توحید افعالی و ربوبی در کنار سایر توحیدها است.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha