پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم-۷

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه در نشست «قرآن، زندگی و فلسفه احکام» گفت: معنویت فردی و تعالی شخصیتی از جمله مهم‌ترین فلسفه رعایت احکام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم حقانی فضل شامگاه جمعه در چهارمین نشست تخصصی بخش حوزوی بیست‌ و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که با موضوع «قرآن، زندگی و فلسفه احکام» برگزار شد، با اشاره به اینکه انسان‌ها با پیشرفت زمان بیشتر به دنبال چرایی احکام هستند، بیان کرد: انسان‌ها به‌دنبال عقلانیت پشت احکام بوده و از سوی دیگر کمرنگ شدن امور معنوی در ذهن انسان‌ها و اهمیت دادن آنها به امور نامرئی موجب افزایش سؤالات در مورد احکام شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کتاب‌های مختلفی از جمله کتاب شیخ صدوق در مورد علل شرایط احکام تدوین شده است، اما در مورد بسیاری از سؤالات جوابگو نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با مطرح کردن این سؤال که آیا احکام فلسفه دم‌دستی دارد؟ گفت: گسترش علم تجربی در دهه‌های گذشته به بسیاری از پرسش‌ها پاسخ داده است که قابل دفاع نیست؛ چراکه فلسفه احکام دو بعد مادی و معنوی دارد و علم تجربی از پاسخگویی به بعد معنوی ناتوان است.

مدیر علمی دانشنامه ویکی شیعه با اشاره به اینکه عالمان اهل سنت دسته‌بندی به نام مقاصد الشریعه در خصوص فلسفه احکام  دارند، بیان کرد: آنها معتقدند مجموعه اهدافی که در احکام دنبال می‌شود عبارتند از حفظ دین، حفظ عقل، حفظ مال، حفظ نفس، حفظ آبرو؛ اما این تقسیم‌بندی‌ها خیلی کلی است.

محقق و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه قرآن به فلسفه احکام پاسخ داده است، افزود: قرآن کریم در آیات مختلف اهداف کلی از احکام را از جمله مبارزه با طاغوت، تعلیم، تزکیه، قیام به قسط، رفع اختلاف، عبادت خداوند، تحلیل طیبات و تعلیم خبائث بیان کرده است.

وی اظهار کرد: قرآن کریم علاوه بر کلیات احکام در مواردی به جزئیات احکام از جمله نماز که موجب دوری انسان از غفلت‌ها و روزه که موجب افزایش تقوا در انسان می‌شود، اشاره کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه دانش بشری بدون تکیه به اهل بیت(ع) نمی‌تواند فلسفه احکام را کشف کند، گفت: از جمله مهم‌ترین اهداف رعایت احکام، معنویت فردی و تعالی شخصیتی، حفظ و تقویت خانواده، تعادل اقتصادی جامعه، تأمین نیازهای روزمره، جلوگیری از هرج و مرج اخلاقی، حل اختلافات، حفظ قانون و نظام احکام است.

حجت‌الاسلام حقانی فضل یادآور شد: سهولت در احکام یکی دیگر از فلسفه احکام است تا همه مردم توانایی رعایت احکام را داشته باشند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha