جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمود حکمت نیا - فرهنگ و اندیشه

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر لزوم استفاده از ظرفیت های عقل در حوزه نظام سازی سیاسی و اجتماعی و...تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه ،دکتر محمود حکمت نیا امروز در مراسم رونمایی از کتاب الفقه و العقل آیت‎الله علیدوست در پارک علم و فن آوری استان قم با ذکر این مطلب که این کتاب وجه واسط بین دو کتاب دیگر فقه و مصلحت و فقه است، گفت: کار جدید آیت الله علیدوست در حوزه روش شناسی است.

وی افزود: عقلی که در ادبیات اصولی ما مطرح شده است دارای جایگاه مشخص است؛ اما سوالی که در این باب مطرح می‎شود نیز آن است که آیا می توان از عقل به عنوان جایگاه استنباط استفاده کرد یا خیر که در این کتاب به جنبه پرداخته شده است.

حکمت نیا اظهارکرد: یکی از مواردی که بحث عقل را در برنامه ریزی اجتماعی مشخص می کند در همینجا است؛ اگر هدف، استنباط حکم باشد میتوان از یکی از چهار شکل انجام شود؛ ولی در مباحث اجتماعی و سیاسی و برنامه ریزی و اجتماعی و سیاسی، بحث ملاک بودن عقل بسیار مهم است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با ذکر مباحثی پیرامون حضور در عقل در ساختار سازی اجتماعی و سیاسی بیانکرد: اینکه عقل، مستند یک حکم باشد یا نباشد، ممکن است برای ما از حیث استنباط نکند؛ ولی اگر احکام عقلی را در این حوزه دخالت دهیم میتوانیم در حوزه نظام سازی از آن استفاده کنیم.

حکمت نیا اظهارکرد: به طور کلی در سه حوزه میتوان عقل را مطرح کرد که اولین حوزه این است که وارد بحث استنباط شویم و دو قسمت دیگر آن است دستگاه فهم عقل به چه شکل است و بر فرض اینکه عقل به عنوان دلیل حکم قرار گیرد باید آن را به خوبی بازشناسی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha