پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام  سید حسین مومنی

حوزه/ حجت‌الاسلام مومنی با بیان این که قناعت و انفاق به نيازمندان از عوامل رشد و تعالي انسان‌ها است، گفت: بعضی‌ها را می‌بینید كه هیچ چیزی در زندگی ندارند اما آرامش دارند، زيرا قناعت كه بالاترین سرمایه است، را دارا هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی، شب گذشته در جمع روزه‌داران مهدیه تهران، با بیان این که به طور طبیعی انسان‌ها به دنبال بهترین لوازم مادی هستند، اظهار داشت: ممکن است کسی استطاعت مالی هم نداشته باشد ولی به هنگام تهیه لوازم و مایحتاج زندگی سعی می‌کند تا بهترین‌ها را انتخاب ‌کند. بنا بر این ما به حکم انسان بودن تمایل داریم بهترین خانه‌ها یا بهترین فرزند یا بهترین امکانات را داشته باشیم.

وی افزود: حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) در حدیثی بهترین حسنات مورد نیاز یک انسان را برای ما بیان می‌فرماید. ویژگی کلام نورانی حضرت این است که هم سطح فکری انسان را بالا می‌برد و هم راهی را در مسیر تعالی برای انسان نشان می‌دهد. پس اين حديث "برترین"‌هاي حسنات و اعمال را از دیدگاه امام معصوم(ع) به ما معرفی می‌کند.

حجت‌الاسلام مومني ادامه داد: در كتاب "مواعظ عددیه فی الخماسیات" در حديث دوم، حضرت علی بن ابی طالب(علیه‌السلام) در بيان بهترينِ حسنات می‌فرماید «رأیتُ جَمیعا اخِّلا فلم أره خلیلاً مِن حفظ اللِسان...؛ من همه همراهان و رفیقان را دیدم و همراهی بهتر از حفظ لسان ندیدم، چون وقتی انسان لسان را حفظ نکند لطمه و زيان بسياري اعم از جسمي، روحي، مادی و معنوی بر همه‌ی وجود انسان وارد مي‌شود». لقمان حكيم به پسرش مي‌گويد «اگر سخن گفتن نقره است، سكوت طلا است». بنا بر اين تا لازم نيست و ضرورت ندارد، انسان حرف نزد زيرا به خاطر باز شدن بیجای زبان ضررهای زیادی متوجه انسان می شود.

وي افزود: در ادامه اين حديث امام علي(ع) مي‌فرمايد «همه‌ی لباس‌های عالم را دیدم ولي لباس بالاتر از ورع ندیدم».  در اينجا مراد از ورع یعنی پروا داشتن از خدا. از اين رو نشانه و لازمه ورع داشتن از خدا اين است كه هر آن چه خدا از ما خواسته تا انجام بدهیم؛ بگوییم چشم و انجام بدهيم. و هر آن چه را نهی کرده و امر به ترك آن فرموده است؛ بگوييم چشم و ترک کنیم.

این کارشناس مذهبی با بيان اين كه دين اسلام، دين تعبّد نيست، گفت: در بيان حرمت هر كدام از اعمال مثلاً حرمت زنا و شراب، و يا در بيان وجوب حجاب و يا نماز، حكمت و علتي نهفته است. زيرا دين ما دين عقلانيت است و مطالب آن جامع و كامل است. و در اين ميان وظيفه ما به عنوان يك مسلمان آن است كه اولاً مطالب و مباني دين را بدانيم، دوماً آن را باور كنيم و سوماً به آن عمل كنيم.

وی ادامه داد: در اين حديث، اميرالمومنين(ع) در بيان سومين و بهترينِ اعمال مي‌فرمايد «همه‌ي نیکی‌های عالم را دیدم اما هیچ نیکی بهتر از شفقت و رحم ندیدم». از اين بيان حضرت ياد بگيريم كه به همديگر رحم كنيم و نسبت به هم مهربان باشيم، و خيرخواه همديگر باشيم. به خاطر برخي برخوردهاي بد ديگران، عكس العمل ما نيكي و مهرباني باشد. از سبك زندگي پيامبر(ص) پيروي كنيم و متعهد باشيم با اعضاي خانواده به عطوفت و محبت رفتار كنيم و از خشونت و بدرفتاري پرهيز كنيم.

حجت‌الاسلام مومني در پايان، قناعت و انفاق به نيازمندان را از ديگر عوامل رشد و تعالي انسان‌ها برشمرد و گفت: حضرت علي(ع) در بخش ديگري از اين حديث مي‌فرمايد «همه‌ي ثروت و مال‌های دنیا را دیدم اما هیچ مالي بهتر از قناعت نیست». بعضی‌ها را می‌بینید كه هیچ چیزی در زندگی ندارند اما آرامش دارند، زيرا قناعت كه بالاترین سرمایه است، را دارند. همچنان كه حضرت امير(ع) در اين رابطه می‌فرماید «سرمایه اصلی قناعت است». 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha