جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا

حوزه/گاهی نگرانی ما نسبت به بدحجابی در جامعه بالا است و البته تردیدی در آن نیست و باید نسبت به این موضوع حساس بود؛ فساد، بسیاری از زیربنا‌ها را تخریب می‌کند و جلوی تهذیب نفس و کمال را می‌گیرد و جامعه را از بین می‌برد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) در پانزدهمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا(سلام الله علیها)» که  در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، عنوان کردند: اسلام به طور کلی به سه قسم اساسی عقاید و اعتقادات، احکام و مسائل فقهی و همچنین مسائل اخلاقی تقسیم می‌شود.

*عقاید، احکام و اخلاق، محورهای اساسی دین اسلام است

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: عقاید، احکام و اخلاق، محورهای اساسی دین اسلام است و اسلام شامل همه اینها می‌شود و با یک نگاه، تجزیه کردن و تقسیم آنها معنا ندارد، زیرا همه آنها فرمان و دستور خداوند است و ما باید در همه این محورها، اهل علم و عمل باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزود: برخی بزرگان معتقد هستند که گناه کبیره و صغیره وجود ندارد و همه گناهان کبیره هستند؛ زیرا چون گناه ، معصیت الله است و همه آنها به لحاظ معصیت الله بودن، کبیره هستند، اما از نگاه و جهت دیگر می‌توان تقسیم‌های دیگری داشت.

وی گفت: محورها و دستورات اساسی اسلام به لحاظ این که مبنایی و یا  بنایی هستند و یا برخی در دیگران تأثیر دارند و یا برخی تأثر دارند، تقسیم بندی‌های مختلفی دارد.

*نسبت به الحاد و بی‌دینی در جامعه نگران باشیم

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: گاهی نگرانی ما نسبت به بدحجابی در جامعه بالا است و البته تردیدی در آن نیست و باید نسبت به این موضوع حساس بود؛ فساد همانطور که در بحث عفاف اشاره شد، بسیاری از زیربنا‌ها را تخریب می‌کند و جلوی تهذیب نفس و کمال را می‌گیرد و جامعه را از بین می‌برد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی با طرح این سؤال که آیا گسترش بی حجابی خطرناک تر است و یا گسترش الحاد و بی خدایی؟، تصریح کردند: گاهی ما آن حساسیتی که نسبت به گسترش بی حجابی داریم، به گسترش الحاد و بی دینی نداریم؛ امروز افکار و اندیشه‌های جوانان ما به سمت و سوی برخی جریان‌ها می‌رود.

وی به نماز نخواندن برخی جوانان اشاره کرد و ادامه داد: برخی از جوانان قبول دارند که با نخواندن نماز خطا می‌کنند، اما برخی نماز نخواندن‌ها مسئله در جای دیگر دارد و جوان در فضا و جریانی قرار گرفته است که به سمت بی نمازی پیش رفته است.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) که کتابی تحت عنوان «فساد، سلاح تهاجم فرهنگی» برای مقابله با بدحجابی تألیف کرده، افزود: ما به عنوان یک نهاد حوزوی نگران بدحجابی هستیم و به آن حساسیت داریم؛ اما واقعیت قابل کتمان نیست که الحاد و بی‌اعتقادی بسیار مهم‌تر از بی‌حجابی در جامعه است و ما باید نسبت به آن نگران باشیم.

*بزرگان ما در حد اعلا جلسات اخلاق را فراموش نمی‌کردند

حجت الاسلام و المسلمین مدنی بیان داشت: «اخلاق» یکی از مباحث مهمی است که متأسفانه برخی از متدین‌ها نسبت به آن حساسیت لازم را ندارند؛ گاهی فرد متدین در انجام یک کار بسیار تلاش می‌کند، اما به خاطر یک بی‌اخلاقی به آنچه که فراهم کرده است، آتش می‌زند.

وی گفت: آیت الله مظاهری قبل از هجرت به اصفهان در شهر قم درس اخلاق می‌گفتند و گاهی توفیق حضور در درس اخلاق ایشان را داشتیم، ایشان خاطره ای از شیخ عبدالکریم حائری نقل کردند که ایشان فرمودند: «برخی متدین‌های ما متدین هستند، اما از شمر بدتر هستند» که این حرف سنگینی است.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) با اشاره به اینکه بزرگان ما در حد اعلا جلسات اخلاق را فراموش نمی کردند، عنوان کرد: ما نیاز داریم که به صورت مداوم به یکدیگر یادآوری کنیم که همه ما نیاز به اخلاق داریم.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی اظهار داشت: مسئولان و برنامه ریزان جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) در نظر دارند که در سال تحصیلی جدید، برای مدیران، کارکنان و طلاب جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) درس اخلاق برگزار کنند و همه افراد موظف به شرکت در این جلسات هستند.

وی گفت: یک بی اخلاقی در زندگی ما ممکن است همانند آتشی باشد که دیگر اعمال شایسته ما را از بین می‌برد.

*اخلاق در سراسر زندگی حضرت زهرا(س) موج می‌زند

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) بیان داشتند: آنچه از زندگی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) درس می‌گیریم، این است که در سراسر زندگی کوتاه آن حضرت، اخلاق موج می‌زند؛ به طوریکه عایشه همسر پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) با وجود این که نسبت به حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) حساسیت‌هایی داشت، روایت می‌کند: «من هیچ کس را ندیدم که از نظر سخن و گفتار (و در روایت دیگر) و ویژگی‌ها و خوی و سیرت شبیه‌تر از فاطمه(سلام‌الله‌علیها) به رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) باشد».

دکتر مدنی ادامه داند: اگر ما آیه ۴ سوره قلم که خداوند می‌فرماید: «وَ اِنَّكَ لَعَلي خُلُقٍ عَظيمٍ؛ و تو (اي پيامبر) بر قله اخلاق و كرامت قرار داري» را در کنار روایت قبل قرار دهیم، به اخلاق شایسته آن حضرت پی می‌بریم.

*اخلاق‌مداری برای همه کارکنان و طلاب جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) ضروری است

وی گفت: ما مجموعه جامعه الزهرایی اگر همه کارهای خود را به درستی انجام دهیم، اما اخلاق نداشته باشیم، نمی‌توانیم تأثیر مثبتی که باید بگذاریم و این اخلاق برای همه افراد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) ضروری است.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) تأکید کرد: همه کارکنان، مسئولان و همه افرادی که در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند، باید اخلاق‌مدار باشند و در عین حال که در وظیفه خود هیچ تسامحی نباید داشته باشند، اما با مخاطبین و مراجعه کنندگان باید با اخلاق نیکو برخورد کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآور شد: آیت الله العظمی شیخ انصاری که به «خاتم المجتهدین» معروف هستند، با همه عظمت و علم و مرجعیت، هفته ای یک جلسه خدمت آقا سید علی شوشتری که شاگرد ایشان در فقه و اصول بودند، اما در اخلاق فوق العاده بودند، می‌رسیدند.

وی افزود: طلاب محترم بدانید که اگر علامه دهر شوید و از جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) بروید و با غرور و تکبر قصد هدایت مردم را داشته باشید، نه خود شما هدایت شده هستید و نه می‌توانید فردی را هدایت کنید.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: امام علی(علیه‌السلام) در خطبه قاصعه (۱۹۲) نهج البلاغه، تواضع را یکی از خصوصیات انبیا و فرشتگان بیان می‌کنند و می‌فرمایند: «وَ لَکِنَّهُ سُبْحَانَهُ کَرَّهَ إِلَیْهِمُ اَلتَّکَابُرَ وَ رَضِیَ لَهُمُ اَلتَّوَاضُعَ فَأَلْصَقُوا بِالْأَرْضِ خُدُودَهُمْ وَ عَفَّرُوا فِی اَلتُّرَابِ وُجُوهَهُمْ وَ خَفَضُوا أَجْنِحَتَهُمْ لِلْمُؤْمِنِینَ ؛ اما خدای متعال تکبر و خودبزرگ‌بینی را برای آنان ناپسند شمرد و به فروتنی آنان راضی شد؛ در نتیجه آنان هم رخسارهای خود را [در برابر او] بر زمین گذاشتند و چهره‌هایشان را در خاک مالیدند و بال‌های مهر و محبت خود را برای مؤمنان گسترانیدند».

*یکی از فلسفه‌های روزه گرفتن، افزایش تواضع در انسان است

حجت الاسلام و المسلمین مدنی در ادامه به فلسفه روزه گرفتن اشاره کردو اظهار داشت: برای فلسفه روزه روایات زیادی داریم؛ یکی از فلسفه‌های روزه و این که روزه بر ما اثر داشته یانه، این است که تقلل به پیشگاه خداوند و تذلل و تواضع ما بیشتر شود.

وی همچنین به روایتی از امام موسی کاظم(علیه‌السلام) اشاره کرد که فرمودند: «إنّ الزَّرعَ يَنبُتُ في السَّهلِ و لا يَنبُتُ في الصَّفا ؛ فكذلكَ الحِكمَةُ تَعمُرُ في قَلبِ المُتَواضِعِ و لا تَعمُرُ في قَلبِ المُتَكبِّرِ الجَبّارِ ؛ لأنّ اللّه َ جَعلَ التَّواضُعَ آلَةَ العَقلِ ، و جَعَلَ التَّكبُّرَ مِن آلَةِ الجَهلِ؛ گیاه در زمین هموار می‌روید و در زمین سخت محکم رشد نمی‌نماید، همچنین حکمت و دانش در قلب انسان متواضع رشد و نمو می‌کند و در قلب انسان متکبر و گردنکش رشد نمی‌نماید، چرا که خداوند تواضع را وسیله اندیشه و تعقل قرار داده و تکبر را وسیله نادانی مقرر داشته است».

*حکمت در قلب انسان‌های متواضع رشد می‌کند

مدیر جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: آنان که به دنبال علم، حکمت و معارف اسلامی هستند، به این فرمایش امام کاظم(علیه‌السلام) دقت کنند که حکمت در قلب انسان‌های متواضع رشد می‌کند و قلب‌های متکبر و جبار نمی‌توانند صاحب حکمت شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی یادآور شد: خداوند ابا دارد که حکمت را در قلب انسان‌های متکبر و مغرور قرار دهد، اما این که ما متکبر هستیم یا متواضع، ساده نیست و گاهی انسان باید کلنجار برود تا بفهمد متکبر یا متواضع است؛ ما باید مرتب با خود کلنجار برویم، نکند که ظاهر ما تواضع باشد، اما در باطن ما تکبر وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha