جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 419194
۱۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
شهدای محراب

حوزه/ شهید قاضی طباطبایی(ره) و شهید مدنی(ره) اولین و دومین شهدای محراب، از علمای برجسته استان آذربایجان شرقی هستند که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در محراب به شهادت رسیدند.

خبرگزاری «حوزه» تبریز/ تاریخ پرافتخار روحانیت به ویژه در سده اخیر چهره‌ های درخشان به خود دیده است، علمای اسلام با شمشیر بیان با توطئه دشمنان اسلام، مقابله می کنند و اگر ضرورتی باشد تا پای جان می‌ ایستند و با خون وضو می ‌گیرند تا با جریان خون خویش، نهال انقلاب اسلامی ایران را آبیاری کرده و به بار نشانند.

شهدای محراب میراث ماندگار اولین شهید محراب حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) هستند که تمام وجود و هستی خویش را فدای احیای اسلام ناب محمدی(ص) کردند.

شهید قاضی طباطبایی(ره)

شهید قاضی طباطبایی(ره) و امضای اعلامیه خلع شاه از سلطنت

آیت الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبائی در سال ۱۲۹۳ش در شهر تبریز متولد شد، در سال ۱۳۴۱ به علت مبارزات او علیه رژیم پهلوی دستگیرشد، ابتدا در زندان قزل قلعه زندانی شد و سپس به شهرهای بافت، کرمان و زنجان تبعید شد.

اولین شهید محراب همچنین مدت سه ماه به سبب فشارها و ضربات روحی و جسمی، در یکی از بیمارستان های تهران بستری شد و بعد از خارج شدن از بیمارستان به عراق تبعید شد و یک سال در آنجا ماند که پس از یک سال به ایران بازگشت.

آیت الله شهید قاضی به اتهام اینکه در خلال بحث پیرامون حکومت اسلامی و جنایات اسرائیل در یک سخنرانی علنی نام امام را به عظمت و عزت بر زبان آورد به مدت شش ماه به بافق کرمان تبعید شد. پس از آن به بهانه دیگری شش ماه دیگر به زنجان تبعید شد، شهید قاضی در تبریز تنها نماینده تام الاختیار امام خمینی(ره) بود و نقش ایشان در شکل دادن به مبارزات مردم تبریز نیز شایان توجه است.

محور مبارزه در آذربایجان شرقی و مرکز مبارزات، مسجد شعبان بود که شهید قاضی طباطبائی امامت آنجا را عهده دار بود؛ آیت الله شهید قاضی جزو اولین کسانی بود که در آذربایجان اعلامیه خلع شاه از سلطنت را امضا کرد.

در ماه های قبل از پیروزی انقلاب، رهبری جریانات سیاسی، برپایی تظاهرات و تشکیل مجالس، همه بر عهده این شهید بود و ایشان اولین امضا کننده اعلامیه ۲۹ بهمن ۵۶ در چهلم شهدای قم بود.

آیت الله قاضی طباطبایی  بعد از پیروزی انقلاب از طرف امام خمینی(ره) به سمت امام جمعه تبریز منصوب شد.

خدمات ايشان بعد از پيروزی انقلاب نيز شايسته توجه بسيار است، شهيد قاضی طباطبايی بلافاصله بعد از پيروزی انقلاب از طرف امام به سمت امام جمعه تبريز منصوب شد و اولين نماز جمعه را در اين شهر برپا کرد.

وی همچنين کميته‌ های انقلاب اسلامی آذربايجان ‌شرقی و غربی را تشکيل داد و نقش زيادی در راه اندازی استانداری ها، فرمانداری ‌ها و ادارات استان ايفا کرد.

این شهید به دليل تسلطی که به زبان عربی داشت، مقالاتی به زبان عربی برای مجلات کشورهای عربی چون مجلات مصر نيز می ‌‌نگاشت و ۴۳ کتاب به عنوان ميراث علمی از اين عالم به جا مانده است.

شهید قاضی طباطبایی اولین شهید محراب در دهم آبان ۱۳۵۸ شمسی، مصادف با عید قربان، نماز عید را اقامه کرد و در همان شب در راه مراجعت به منزل توسط گروه فرقان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به فیض شهادت نایل شد.

امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت آيت الله قاضی طباطبائی در پيامی به مردم، آن را مصيبتی بزرگ که نشانه شکست حتمی دشمنان اسلام است ناميده و بيان می ‌کنند: «ملت عزيز برومند ايران و آذربايجانيان غيرتمند عزيز بايد در اين مصيبت ‌های بزرگ که نشانه شکست حتمی دشمنان اسلام و کشور و عجز و ناتوانی و خود باختگی آنان است، هر چه بيشتر مصمم و در راه هدف اعلای اسلام و قرآن مجيد بر مجاهدات خود افزوده و از پای ننشينيد تا احقاق حق مستضعفين از جباران زمان بنمايند.»

آیت ‌الله میراسدالله مدنی

شهید مدنی(ره) چگونه ترور شد؟

آیت ‌الله میراسدالله مدنی در سال ۱۲۹۳ در آذرشهر تبریز متولد شد، وی نماینده دوره اول مجلس خبرگان از همدان و امام جمعه تبریز بود که حین اقامه نماز، مورد سوء قصد قرار گرفته و به شهادت رسید.

آیت ‌الله مدنی تحصیلات فقهی خود را در یزد، قم و نجف به انجام رسانید، وی از نزدیکان شهید نواب ‌صفوی بود که در ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و بر اثر مخالفت با حکومت پهلوی دوم به کنگان تبعید شد، او پس از انقلاب و پس از شهید قاضی به امامت جمعه تبریز منصوب شد.

دومین شهید محراب، چهار سال در محضر امام خمينی(ره) حضور يافت و از دروس فلسفه، عرفان و اخلاق ايشان بهره فراوان برد؛ او خود می گويد: «وقتی در نجف بودم عده ای از من خواستند رساله بنويسم كه مخالفت كردم، ‌براي اين كه مرجعی چون حضرت آيت الله خمينی وجود داشت كه بايد همه از ايشان تقليد می كرديم»

«ساعت۴۰ :۱۳ بعدازظهر۲۱ شهریور ۱۳۶۰ هنگامی ‌که آیت ‌الله مدنی بعد از اتمام نماز جمعه ایستاده بود و حجت الاسلام میرزا نجف آقازاده(یکی از روحانیون تبریز) مشغول سخنرانی بود که شخص ناشناس به منظور پرسش، به طرف آیت الله مدنی رفته، در حالی ‌که تظاهر به آغوش گرفتن ایشان می‌ کند، او را ترور می ‌کند.

در همین لحظه، دو انفجار متوالی هم روی می ‌دهد که متعاقب آن شهید مدنی روی زمین می ‌افتد و چندین نفرهم مجروح می ‌شوند، ضارب نیز متلاشی می‌ شود.» (روزنامه جمهوری اسلامی)

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فر IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
    0 0
    شهيد قاضي و شهيد مدني هم زمان امام جمع بودند