شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد واعظ موسوی

حوزه/ رئیس انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم گفت: بی شک بشر در زمینه رشد علمی و تمدنی خود مرهون تلاش ها و مجاهدت های امام صادق(ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) ابراز داشت: دوران آن حضرت بی شک یکی از بارزترین دوران رشد و تعالی علم و فرهنگ اسلامی در عرصه های گوناگون بوده است و این که تعداد زیادی شاگرد و متخصص علمی در همین زمان رشد و تربیت یافتند که تا مدت ها منشا تحولات علمی در همه دنیا بودند.

وی افزود: البته در دوران امامت حضرت جنبش های فکری و فرهنگی و فرق و مذاهب گوناگون بروز و ظهور یافتند، چه آن که پس از دوران پیامبر اکرم(ص) دیگر چنین فرصتی پیش نیامده بود تا معارف اصیل اسلامی ترویج یابد، به خصوص آن که قانون منع حدیث و فشار زمامداران مستبد بنی امیه باعث تشدید چنین وضعی شده بود.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: از این منظر امام صادق(ع) با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، دنباله نهضت علمی و فرهنگی امام باقر(ع) را گرفته و حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی را به وجود آوردند و در رشته های مختلف علمی شاگردان بزرگی تربیت کردند.

وی همچنین گفت: بزرگانی چون هشام بن حکم، مفضل بن عمر کوفی جعفی، محمد بن مسلم ثقفی، ابان بن تغلب، هشام بن سالم، مؤمن طاق، جابر بن حیان و ... همگی از جمله شاگردان امام صادق(ع) هستند که بنا بر نقل تاریخ ، تعداد آنها بالغ بر 4 هزار نفر بوده ، جالب این که حتی ابوحنیفه ، رئیس یکی از چهار فرقه اهل سنت مدتی شاگرد حضرت بود و خودش نیز به این موضوع افتخار کرده که شاگردی جعفر بن محمد (ع) را نموده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha