پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
«آتش به اختیار» طلاب در همایش آموزشی مکتب امام صادق علیه السلام

حوزه/ طلاب مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) شهر مرند با برپایی اردوی ملی تابستانی طلاب و همایش مکتب امام صادق(ع) در شهر توریستی زنوز، «آتش به اختیار» را به منصه ظهور رساندند.

خبرگزاری حوزه – تبریز:

سالروز شهادت امام صادق(ع) رئیس مکتب تشیع؛ یکی از مدارس شهر تاریخی و با طبیعت زیبای شهر توریستی «زنوز» واقع در شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی؛ در ورودی این شهر نوشته شده است: «پایتخت سیب ایران».

شهر توریستی زنوز

از درب بزرگ این مدرسه که وارد می شوم پلاکارتی نصب شده با این عنوان: «محل آموزشی کارگاه همایش مکتب امام صادق(ع)».

محل آموزشی کارگاه همایش مکتب امام صادق(ع)

از محوطه سرسبز این مدرسه قدیمی که عبور می کنم، روبه روی جایگاه و از روی پله ها که بالا می روم، چند نوجوان طلبه با روشن کردن اسفند و عطرآگین کردن فضا، به استقبالم می آیند و خوش آمد می گویند.

محل آموزشی کارگاه همایش مکتب امام صادق(ع)».

صدای مداحی نیز از بلندگوی اردوگاه در حال پخش شدن است، یک چادر بزرگ که در ورودی آن عنوان «خیمه گاه امام صادق(ع)» حک شده، توجهم را به خود جلب می کند؛ از سقف ورودی آن، سربندهایی متبرک با نام ائمه(ع) آویزان شده که هنگام عبور نوازشت می کنند و تو را به سمت داخل این خیمه گاه رهنمون می شوند.

محل آموزشی کارگاه همایش مکتب امام صادق(ع)».

در دیوارهای این چادر، پوسترهایی با جملاتی از علما و مراجع دینی نصب شده که در واقع یک نمایشگاهی کوچک و جمع و جور است.

بنر بزرگی به رنگ مشکی روی سن نصب شده و عنوان مبارک «یا جعفر بن محمدالصادق(علیه السلام)» به رنگ سفید روی آن خودنمایی می کند.

یا جعفر بن محمدالصادق(علیه السلام

هر نوجوان طلبه ای را می بینی در حال جنب و جوش است؛ گویا برای هر یک از این ها ماموریتی تعریف شده و آن ها برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم تلاش می کنند، گویا آن ها تفسیر عملی «آتش به اختیار» شده اند.

هر چند دقیقه نیز یک اتوبوس پر از دانش آموزان مدارس شهرستان مرند، وارد این اردوگاه می شوند و با سلام و صلوات و اسفند و شربت از آن ها پذیرایی شده و به هر یک، سربند سبز و قرمز رنگ اهدا می شود و یک کاغذ کوچک که روی آن چند بیت شعر نوشته شده و قرار است در ابتدای این مراسم، آن را همخوانی کنند.

آتش به اختیار

استقبال عظیم از نماینده ولی فقیه

ساعت که به ۱۱ و نیم ظهر که می رسد، همه افراد حاضر در اردوگاه که تعداد آن ها به حدود ۵۰۰ نفر می رسد، مقابل درب به صف می شوند و چشم انتظار ورود حجت الاسلام والمسلین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی...

دقایقی کوتاهی که می گذرد، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی وارد اردوگاه می شود، استقبال عظیمی از ایشان صورت می گیرد و شعاری که سر داده می شود: «صل علی محمد یاور رهبر آمد»...

استقبال طلاب نوجوان از امام جمعه تبریز دیدنی است، امام جمعه تبریز نیز با دیدن شور این طلاب نوجوان به شوق آمده است، در کنار ایشان حجت الاسلام علی نعمت زاده امام جمعه مرند، راستگو فرماندار شهر مرند و جمعی از مسئولین ایشان را همراهی می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم قبل از مستقر شدن در خیمه گاه امام صادق(ع) از کارگاه های این همایش واقع در محوطه سرسبز اردوگاه بازدید می کند.

حجت الاسلام والمسلمین نعمت زاده

شرکت دانش آموزان و طلاب نخبه در کارگاه های آموزشی

مراسم به طور رسمی با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز می شود، در ابتدای مراسم طلبه نوجوانی با قرار گرفتن پشت جایگاه، متنی را که حاوی ترجمه آیاتی از قرآن با موضوع حضرت محمد(ص) است، قرائت می کند.

سپس حجت الاسلام علی نعمت زاده امام جمعه مرند برای عرض خوش آمدگویی در جایگاه حاضر می شود؛ وی با تشریح برگزاری همایش مکتب امام صادق(ع) برای سومین سال پیاپی می گوید: همایش مکتب امام صادق(ع) به مدت سه روز در شهر زنوز ادامه دارد که با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی، ستاد برگزاری نماز جمعه شهرستان مرند برای سومین سال پیاپی اقدام به برپایی این همایش می کند.

وی می افزاید: طلاب و جوانان و دانش آموزان و دانشجویان نخبه همه ساله در این کارگاه ها حضور پیدا می کنند، ۳۵۰ نفر از دانش آموزان در کارگاه های دو روزه این همایش که با حضور اساتید حوزه از قم برگزار می شود، شرکت می کنند.

امام جمعه مرند همچنین رشد انسان در مسیر معنوی، اهمیت گناه شناسی، ضرورت خودسازی، لزوم تقویت بنیه فکری، ضرورت خودسازی، ضرورت تحول معنوی، آثار فردی و اجتماعی گناه، مفهوم آتش بس به اختیار، جنگ نرم، تهذیب و تعلیم را از جمله محورهای این کارگاه ها بر شمرد.

سپس گروه تواشیح و همخوانی از شهرستان مرند، با اجرای دو برنامه زیبا حال و هوای دیگری به مراسم می بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم

آتش به اختیار جوانان در مقابل تهدیدات فرهنگی دشمن

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، سخنران اصلی این مراسم در جایگاه حاضر می شود، البته ایشان حاضر به نشستن روی صندلی مهمان ویژه نمی شوند و به حالت ایستاده پشت تریبون قرار گرفته و سخنرانی خود را آغاز می کنند.

امام جمعه تبریز بر ضرورت توجه به تهذیب نفس طلبه ها تاکید کرده و ابراز می دارد: طلبه دینی اول باید خودش را بسازد تا بتواند جامعه را اصلاح کند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی از تدبیر امام جمعه شهر مرند در برگزاری این همایش تقدیر و تاکید می کند: امروز هر چقدر به برنامه های فرهنگی اهمیت بدهیم جای کار دارد چرا که دشمن نسل جوان ما را هدف قرار داده است.

وی نسبت به تهدیدات نرم دشمن هشدار داده و می گوید: امروز هزاران شبکه ماهواره ای و سایت اینترنتی در راستای تضعیف نظام تلاش می کنند و به همین دلیل، ولی امر مسلمین جهان در سال های اخیر، حفظ و تقویت روحیه انقلابی را مورد تاکید قرار دادند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم عنوان می کند: روحیه انقلابی گری انقلاب اسلامی را پیروز کرد و رشد داد و امروز هم پیشرفت کشور در گرو تقویت انقلابی گری است.

آتش به اختیار

 وی در ادامه با مهم برشمردن مفهوم آتش به اختیار مورد نظر رهبر انقلاب تصریح می کند: برخی برداشت اشتباهی از مفهوم آتش به اختیار مد نظر مقام معظم رهبری کردند،در صورتی که نظر ایشان این بود که وقتی تسامح و تساهل غرب تلاش می کند تا نسل جوان جامعه ما را بی هویت کند لازم است جوانان پیرو خط امام در گروه های فرهنگی به صورت خودجوش در مقابل نفوذ فرهنگ غرب ایستادگی کنند.

امام جمعه تبریز تاکید می کند:امروز وضعیت فرهنگی و اجتماعی ما با شتاب زیادی در حال تغییر و تحول است، برای این که این تغییرات به هویت اسلامی ایرانی ضربه نزند باید با راهکارهای درست با امواج تحولات مواجه شد.

با پایان سخنرانی ایشان و نزدیک شدن به اذان ظهر، آماده برپایی نماز جماعت می شویم و نماز جماعت ظهر و عصر به اقامت نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اقامه می شود.

آتش به اختیار

در نوبت عصر نیز کارگاه های آموزشی همایش مکتب امام صادق(ع) برپا شده و همزمان با نماز مغرب و عشاء نیز مراسم عزاداری با حضور حجت الاسلام مجتبی فاضل رئیس مرکز امور صیانت حوزه های علمیه سراسر کشور برگزار می شود.

 

گزارش و عکس: بیت اله احمدی

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهر وند زنوزی IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    0 0
    با سلام و ارزوی توفیق معروض میدارد بر نامه هایی کار گاهی را ما ندیدیم تا تعریف کنیم اما آنچه که دیدیم روز پنجشنبه قرار بود که از ساعت 11.5 در سطح شهر زنوز عزاداری شودو بعداز عزاداری در شهر در مسجد جامع شهر زنوز حضور یابند و یک روحانی که خودشان میگفتند استاد حوزه بود سخنرانی نماید اما این زمان به طول کشید طوری شد که تنها در سطح شهر حضور یافتند ونتوانستند به مسجد بیایند وآن استاد که می گفتند غیبت داشته نتوانست بیاید و مردم در مسجد منتظر ماندند ویک وقت متوجه شدیم که برنامه چندان هماهنگ نبود در خیابان مرکز شهر خاتمه یافته و مردم منتظر در مسجد ناامید شده ومسجد را ترک کردند .