سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سالروز سفر رهبر انقلاب به آذربایجان شرقی

حوزه/ رهبر معظم انقلاب اسلامی در تابستان سال ۱۳۷۲، با سفر به استان آذربایجان شرقی، خاطراتی شیرین و ماندگار را برای مردم این دیار رقم زدند که با گذشت بیش از ۲۴ سال از آن زمان، هنوز در خاطرات مردم زنده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، مردادماه سال ۱۳۷۲ یادآور سفر تاریخی و پرشکوه آیت الله العظمی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی به شهر تبریز است که هر ساله خاطرات آن روزهای خوش برای مردم آذربایجان به ویژه تبریز تازه می شود.

رهبر فرزانه انقلاب طی روزهای سه شنبه تا جمعه (۵تا ۸ مرداد) سال ۱۳۷۲ به شهر همیشه قهرمان تبریز و دیگر شهرها و حتی روستاهای آذربایجان شرقی سفر کردند، سفری که هنوز پس از گذشت بیش از ۲۴ سال شیرینی خاصی در خاطرات مردم آذربایجان دارد.

معظم له در ابتدای نخستین سخنرانی خود برای صدها هزار نفر از مردم همیشه در صحنه و شیفته ولایت آذربایجان در استادیوم تختی(باغشمال) تبریز از خاطرات تاریخی این شهر بزرگ و تاریخی سخن گفتند و ضمن تجلیل از ستارخان سردار ملی و باقرخان سالار ملی، از شیخ محمد خیابانی به عنوان مرد مبارز و روحانی آزاده یاد کردند.

آیت الله العظمی خامنه ای در تمجید از مردم‌ آذربایجان‌ فرمودند: «مردم‌ آذربایجان‌ و بویژه‌ تبریز از لحاظ محبت‌های‌ خودجوش‌ و عواطف‌ و پایبندی‌ به‌ ایمان‌، اصول‌، عفت‌، عصمت‌، غیرت‌، مردانگی‌ و دفاع‌ از کشور ممتاز هستند و در سطح‌ بالائی‌ از هوشیاری‌ و هوشمندی‌ قرار دارند.»

ایشان درباره نقش جد خویش آیت الله سیدحسین خامنه‌ ای در نهضت مشروطه، فرمودند: «...عالم بزرگ آن روز تبریز که جد ماست، پدر بزرگ من، مرحوم حاج سید حسین خامنه‌ ای که مردم به خانه این عالم می ‌رفتند و درباره قضایای مشروطیت از او سؤال می‌کردند و او مردم را تشویق می‌کرد.»

دیدار علما و فضلا و طلاب‌ آذربایجان‌ شرقی با رهبر انقلاب

 رهبر معظم انقلاب در دومین روز از سفر خودشان به تبریز در مسجد جامع‌ این شهر با جمع‌ زیادی‌ از علما، فضلا و طلاب‌ مدارس‌ علوم‌ دینی‌ در خطه‌ آذربایجان‌ دیدار کردند و طی‌ آن‌ از تشکیل‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ به‌ عنوان‌ موقعیت‌ خطیری‌ برای‌ روحانیون‌ در جهت‌ انجام‌ رسالت‌ الهی‌ و اسلامی‌ خود نام‌ بردند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در سخنانشان‌ به‌ بیان‌ گوشه‌ هائی‌ از خاطرات‌ بزرگ‌ شهر قهرمانپرور تبریز پرداختند و یاد آور شدند :« در گذشته‌ کار علمای‌ طراز اول‌ تبریز به‌ یک‌ مسجد محدود می‌شد اما امروز دامنه‌ و شعاع‌ نفوذ روحانیت‌ اسلام‌ بسیار فراتر از گذشته‌ است‌ و عموم‌ روحانیون‌ باید عمق‌ عظمت‌ آنچه‌ را که‌ در تشکیل‌ حکومت‌ اسلامی‌ و قرآنی‌ واقع‌ شده‌ است‌ در یابند.»

حضرت‌ آیت‌ الله‌ خامنه‌ای‌ تلاش‌ علمای‌ بزرگ‌ اسلامی‌ را در اعصار گذشته‌ برای‌ تشکیل‌ حکومتی‌ بر پایه‌ قرآن‌ نشان‌ از یک‌ آرزوی‌ دیرینه‌ توصیف‌ کردند و فرمودند: «استقامت‌، شجاعت‌، قاطعیت‌، توکل‌ و امید امام‌ به‌ خداوند و خوشبینی‌ آن‌ حضرت‌ به‌ آحاد ملت‌ به‌ عنوان‌ نیروی‌ برخوردار از جوهره‌ و مایه‌ رشد و نیز بی‌اعتنائی‌ امام‌ به‌ زخارف‌ دنیا عوامل‌ مؤثر در تحقق‌ آن‌ فرصت‌ الهی‌ بود لذا ما باید نظام‌ اسلامی‌ و این‌ حرکت‌ عظیم‌ الهی‌ را به‌ عنوان‌ یک‌ نعمت‌ بزرگ‌ از سوی‌ خداوند قدر بدانیم‌ و خود را وقف‌ خدمت‌ به‌ آن‌ کنیم‌.»

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در ادامه‌ بیاناتشان‌ عالم‌ شدن‌ و از روی‌ علم‌ سخن‌ گفتن‌ و نیز حرکت‌ در مسیر تقوا و صحت‌ عمل‌ را همراه‌ با هوشیاری‌ سیاسی‌ از ویژگی های‌ ضروری‌ روحانیون‌ و اهل‌ علم‌ دانستند و فرمودند: «امروز نیروهای‌ مسلح‌، کارکنان‌ ادارات‌ و کارخانه‌ ها و آحاد مردم‌ چشم‌ به‌ روحانیون‌ دوخته‌ اند و می‌ خواهند از آنان‌ مطالب‌ تازه‌ بیاموزند و از همین‌ روست‌ که‌ دشمن‌ علیه‌ آنان‌ تبلیغ‌ می‌کند و در تلاش‌ است‌ تا برای‌ مخدوش‌ کردند تقدس‌ روحانیت‌ مسئولیت‌ همه‌ کمبودها و نارسائی‌ها را متوجه‌ آنان‌ کند.»

حضرت‌آقا در پایان‌ سخنانشان‌ ضرورت‌ انجام‌ کار صحیح‌، مؤثر و مفید را به‌ روحانیون‌ در هر موقعیتی‌ که‌ هستند مورد تأکید قرار دادند و توجه‌ آنان‌ را به‌ حفظ وحدت‌ کلمه‌ و بی‌اعتنائی‌ به‌ زخارف‌ دنیا جلب‌ کردند.

همچنین در ابتدای این دیدار پیش‌ از بیانات‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌، آیت‌ الله‌ ملکوتی‌(ره) نماینده‌ ولی‌ فقیه‌ و امام‌ جمعه‌  وقت تبریز گزارشی‌ از فعالیت‌ روحانیون‌ را در خطه‌ آذربایجان‌ ارائه‌ کرد و گفت‌: در حال‌ حاضر تعداد چهل‌ طلبه‌ از جمهوری‌ آذربایجان‌ در مدارس‌ علوم‌ دینی‌ این‌ منطقه‌ تحصیل‌ می‌کنند که‌ این‌ رقم‌ در آینده‌ای‌ نزدیک‌ به‌ ۲۷۰ تن‌ خواهد رسید.

دیدار با مردم خامنه

حضرت آیت ‌الله خامنه ‌‌‌‌ای در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۷۲ و در دومین‌ روز از حضور خویش در استان آذربایجان شرقی در اجتماع صدها هزار نفری مردم تبریز، از نقش مردم مسلمان و انقلابی آذربایجان در مجاهدت ‌‌‌‌های تاریخی و بزرگ ایران اسلامی تجلیل کردند.

دیدار مردم‌ تبریز با حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه ‌ای‌ ۲ ساعت‌ و سی دقیقه‌ به‌ طول‌ انجامید و طی‌ آن‌ هزاران‌ نفر از زنان و مردان دلیر این دیار در صفوفی‌ به هم‌ پیوسته‌ و با شور و شوقی‌ وصف ‌ناپذیر و با سردادن شعارهای انقلابی عشق و ارادت خود را به رهبر معظم انقلاب نشان دادند.

آیت الله العظمی خامنه ‌‌‌‌ای علاوه بر دیدار با مردم تبریز، با مردم خامنه هم دیدار کردند، مقام‌ معظم‌ رهبری‌ که‌ مسافت‌ ۷۵ کیلومتری‌ میان‌ تبریز و خامنه‌ را با اتومبیل‌ طی‌ کردند در بین‌ راه‌ به‌ ابراز احساسات‌ خالصانه‌ و مؤمنانه‌ اهالی‌ روستاهای‌ این‌ منطقه‌ که‌ مقدم‌ معظم‌ له‌ را با قربانی‌ کردن‌ ۱۰ ها رأس‌ گاو و گوسفند گرامی‌ داشتند، پاسخ‌ گفتند.

جمعیت‌ انبوهی‌ از مشتاقان‌ دیدار حضرت‌ آیت‌ الله‌ خامنه ‌ای‌ از اولین‌ ساعات‌ آن روز از شهرها و روستاهای‌ دور و نزدیک‌ با پای‌ پیاده‌ وارد شهر خامنه‌ شده‌ بودند تا با شرکت‌ در مراسم‌ استقبال‌ از رهبر محبوب شان‌ بر پیوند مستحکم‌ خود با رهبر امت‌ اسلام‌ و تبعیت‌ از ولی‌ امر مسلمین‌ تاکیدی‌ دوباره‌ داشته باشند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ پس‌ از ورود به‌ خامنه‌ در اجتماع‌ بزرگ‌ مردم‌ این‌ منطقه‌ که‌ در استادیوم‌ ورزشی‌ این‌ شهر ترتیب‌ یافته‌ بود شرکت‌ کردند و به‌ ابراز احساسات‌ بی ‌وقفه‌ آنان‌ پاسخ‌ گفتند.

سالروز سفر رهبر انقلاب به آذربایجان شرقی

اجتماع روستائیان در استقبال از رهبرشان

حضرت‌ آیت ‌الله‌ خامنه‌ ای‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در سومین‌ روز از سفرشان‌ به‌ استان‌ آذربایجان‌ شرقی‌ از تبریز عازم‌ شهرستان‌ هشترود شدند تا ضمن‌ دیدار با مردم‌ این‌ منطقه‌ از نزدیک‌ با محرومیت‌ های‌ شهرستان‌ هشترود آشنا شوند.

مقام‌ معظم‌ رهبری‌ پیش‌ از ورود به‌ شهر هشترود، روستای‌ اوشندل‌ واقع‌ در ۱۰ کیلومتری‌ این‌ شهر را مورد بازدید قرار دادند و صدها تن‌ از اهالی‌ این‌ روستا مقدم‌ رهبر محبوب‌ خویش‌ را با قربانی‌ کردن‌ گوسفند و پخش‌ نقل‌ و شیرینی‌ گرامی‌ داشتند.

روستاییان‌ که‌ از تصمیم‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ برای‌ دیدار از این‌ روستا اطلاع‌ یافته‌ بودند، از شب‌ قبل به‌ پاس‌ توجهات‌ معظم ‌له‌ به‌ مسائل‌ این‌ منطقه‌ با حضور بر بام‌ خانه‌ ها فریاد «الله‌ اکبر» سر دادند و برای‌ پیروزی‌ و پیشرفت‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و سلامتی‌ و طول‌ عمر مقام‌ معظم‌ رهبری‌ دعا کردند.

اهالی‌ این‌ روستا و سایر روستاهای‌ اطراف‌ آن‌ شامل‌ مردان‌، زنان‌، جوانان‌ و نوجوانان‌ از ساعت‌ ۶ صبح‌ در مدخل‌ ورودی‌ این‌ روستا اجتماع‌ کرده‌ بودند و هنگامی‌ که‌ در ساعت‌ 9 و 30 دقیقه‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ را در میان‌ خود یافتند غریو شادی‌ تمامی‌ این‌ روستا را فراگرفت‌ و روستائیان‌ در حالی‌ که‌ پیوسته‌ شعار می‌دادند، «صل‌ علی‌ محمد رهبر ما خوش‌ آمد»، و «دسته‌ گل‌ محمدی‌ به‌ روستای‌ ما خوش‌ آمدی»‌، با اشک‌ شادی‌ و شکوفه‌های‌ لبخند از حضرت‌ آیت ‌الله‌ خامنه‌ای‌ به‌ گرمی‌ استقبال‌ کردند.

دیدار با نخبگان آذربایجان شرقی

حضرت آیت ‌الله خامنه‌‌‌‌ ای طی این سفر در صبحگاه مشترک نیروهای مسلح در پادگان لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان نیز شرکت کردند و در سخنانی بر ایمان و لیاقت، به عنوان ۲ معیار پیشرفت و ارزش در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تاکید کردند.

در آخرین روز این سفر، ایشان با اساتید و فرهنگیان و ادبای آذربایجان، ملاقات داشتند و هنرمندان، شعرا، روشنفکران، سینماگران، دانشمندان و اساتید دانشگاهی را به بسیج عمومی برای مقابله هوشمندانه با تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام فراخواندند.

 رهبر معظم‌ انقلاب‌ در این‌ دیدار از ایران‌ اسلامی‌ به عنوان‌ سرآمد فرهنگ‌ جهان‌ اسلام‌ نام‌ بردند و فرمودند: «جایگزین‌ کردن‌ فرهنگ‌ بیگانه‌ به‌ جای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ مردم‌ و نیز حمله‌ به‌ ارزشهای‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و باورها و اعتقادات‌ ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ دو محور اساسی‌ و مهم‌ در تهاجم‌ فرهنگی‌ دشمن‌ محسوب‌ می ‌شود و برای‌ مقابله‌ با آن‌ ایجاد سنگرهای‌ فرهنگی‌ نیز بهره‌ گرفتن‌ از توان‌ تمامی‌ افراد مستعد این‌ کشور اقدامی‌ ضروری‌ است‌ زیرا مقابله‌ با تهاجم‌ فرهنگی‌ به‌ قشر خاص‌ محدود نمی ‌شود.»

اعزام هیأت‌‌ های نمایندگی به بخش‌های آذربایجان شرقی

حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ ای‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در دومین‌ و سومین‌ روز از اقامت‌ خود در استان‌ آذربایجان‌ شرقی‌ چهار هیات‌ ویژه‌ را به‌ نمایندگی‌ از سوی‌ خود به‌ شهرها و بخش‌های‌ این‌ استان‌ اعزام‌ کردند.

این‌ هیات‌ ها را که‌ حجج‌ اسلام‌ و المسلمین‌ آقایان‌ رسولی‌ محلاتی‌، غیوری‌، مجتهد شبستری‌ و دعاگو سرپرستی‌ می ‌کردند، ضمن‌ ابلاغ‌ سلام‌ و پیام‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ به‌ آحاد مردم‌ این‌ مناطق‌ از نزدیک‌ مسائل‌ و مشکلات‌ آنان‌ را مورد بررسی‌ قرار دادند.

مردم‌ مسلمان‌ و عاشقان‌ ولایت‌ در شهرهای‌ بستان‌آباد، سراب‌، میانه‌، بناب‌، مراغه‌، ملکان‌، هریس‌، مرند، شبستر، اهر و کلیبر با پخش‌ نقل‌ و شیرینی‌ و قربانی‌ کردن‌ دهها رأس‌ گاو و گوسفند از این‌ هیات ‌ها به‌ گرمی‌ استقبال‌ کرده‌ و با ابراز احساسات‌ زایدالوصفی‌ مقدم‌ سفیران‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ را گرامی‌ داشتند.

ازدحام‌ مردم‌ در استقبال‌ از این‌ هیات ‌ها به‌ حدی‌ بود که‌ اتومبیل‌ حامل‌ نمایندگان‌ ویژه‌ حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ در مناطق‌ مورد بازدید از حرکت‌ باز ایستاد.

سفری که تحسین برانگیز بود

حضرت آقا در پایان سفر خود با بیان اینکه این سفر یکی از شيرين‏ ترين و به ‏يادماندنى‏ ترين سفرهاست، فرمودند: «مردم تبريز و بعضى جاهاى ديگرى كه رفتيم، چنان محبت و اخلاص و شور و هيجان انقلابى از خود نشان دادند كه براى همه افراد كه شاهد و ناظر، شگفت ‏آور و تحسين ‏برانگيز بود. من به نقاط مختلفى از كشور سفر كرده‏ام و سفر مى‏كنم. در همه جا هم با محبت و استقبال گرم و پرشور مردم روبرو هستم. لكن آنچه كه در تبريز مشاهده كرديم، با بقيه مناطق، متفاوت بود. برخورد بسيار محبت ‏آميز و پرشور و مخلصانه مردم كه ناشى از علاقه آنان به انقلاب و اسلام و نظام جمهورى اسلامى است، براى ما شگفت ‏آور و فوق‏العاده بود. مردم، از مرد و زن و پير و جوان، در اين چند روز ما را مشمول محبت هاى صادقانه و صميمانه خودشان كردند. البته جاهاى ديگر هم كه رفتيم همين‏ طور بود. من نسبت به مردم تبريز و آذربايجان، علاقه ديرينه ‏اى دارم و آنچه كه مشاهده كردم، تا حدود زيادى مسبوق به سابقه بود. از اول انقلاب تاكنون، هر وقت با مردم تبريز مواجه شديم هم من و هم هر یک از عناصر انقلاب، در آنها روحيه‏ اى بسيار مؤمنانه و پرشور، همراه با اظهار عمل و فكر در جهت انقلاب مشاهده كرديم».

گفتنی است، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نمایده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، در خطبه های این هفته نماز جمعه تبریز با اشاره به پنجم مردادماه سالروز تشریف فرمایی مقام معظم رهبری به تبریز و آذربایجان در سال ۱۳۷۲ یادآور شد: از خداوند متعال می ‌خواهیم این شایستگی را به ما ارزانی کند تا شاهد تشریف فرمایی مجدد معظم له به تبریز و آذربایجان باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha