پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه البرز و تودیع و معارفه مدیر حوزه استان

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور در جمع مدیران مدارس استان البرز گفت: هجمه ها و اقدامات فکری و معرفتی که امروز علیه نهاد روحانیت و حوزه انجام می شود و تهدیداتی که پیش روی اسلام، انقلاب و مکتب اهل بیت(علیهم السلام )وجود دارد، قابل مقایسه با هیچ دوره ای نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کرج، آیت الله اعرافی عصر امروز در جلسه شورای معاونین و مدیران مدارس حوزه علمیه استان البرز که در مدیریت حوزه استان برگزار شد، به تشریح چالش های پیش روی حوزه و روحانیت و تلاش های این نهاد دینی برای مقابله با این چالش ها پرداخت و گفت: امروز حجم وسیعی از مطالعات راهبردی راجع به حوزه و روحانیت از سوی دشمن انجام می شود، در حالی که خود ما چنین مطالعات وسیعی نداریم.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: هجمه ها و اقدامات فکری و معرفتی که امروز علیه نهاد روحانیت و حوزه انجام می شود و تهدیداتی که پیش روی اسلام، انقلاب و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) وجود دارد، قابل مقایسه با هیچ دوره ای نیست.

وی با بیان این که امروز سه تئوری در مورد حوزه و روحانیت مطرح است، گفت: تئوری اول می گوید اسلام منهای روحانیت که از قبل بوده، اکنون نیز وجود دارد، تئوری دوم نیز می گوید روحانیت به همان شکل قدیمی و سنتی و بدون دخالت در سیاست و امور جامعه وجود داشته باشد، اما قائل به تئوری سوم هستیم، به این معنا که روحانیت اصیل وجود داشته باشد و در عین حفظ سنت های اصیل، به نیازهای روز  و امور اجتماعی توجه ویژه کند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که سنت های علمی و آموزشی خوبی در قدیم وجود داشته، تصریح کرد: امروز از سنت های علمی و آموزشی فاصله گرفته ایم که لازم است دوباره آنها را احیا کنیم.

آیت الله اعرافی در ادامه به تشریح برنامه های مدیریت حوزه پرداخت و اظهار کرد: منشور آینده مدیریت حوزه تدوین شده و تلاش ما این است که با نگاه راهبردی و کلان بر اساس منویات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و استفاده از تجربه های مدیران گذشته و بر طبق برنامه، گام های بلندی در جهت رشد و پیشرفت حوزه برداریم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: حدود 2 هزار پیشنهاد جدید از سوی بدنه حوزه برای تحول در حوزه جمع آوری شده که این پیشنهاد ها ثبت و کد دار شده اند.

وی با بیان این که در سال گذشته 77 اقدام خوب و موثر در حوزه انجام شده است، گفت: یکی از این اقدامات اصلاح آئین نامه امتحانات شفاهی بود، به گونه ای که امتحانات شفاهی در پایه های 3، 6، 8 و 10 سبک تر و منطقی تر شده است و 5 نمره نیز برای تحقیق و پژوهش دیده شده و طبق ابلاغیه مرکز مدیریت به مدارس سراسر کشور قرار شده تا برای پایه های 3 و 6 خود استان ها اقدام به برگزاری امتحان شفاهی نمایند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وظایف مدیران استانی حوزه پرداخت و گفت: مدیران استانی باید هویت علمی و معنوی طلبه را تقویت کنند، به گونه ای که طلبه حس عزت مندی داشته باشد، چرا که اگر طلبه ای تاریخ حوزه را بداند بدان افتخار می کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: انتظاری که ما از مدیران استانی داریم، این است که بر اساس سند چشم انداز و الگوی برنامه 5 ساله حوزه، یک برنامه 5 ساله نیز برای حوزه استان تعریف کنند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت تشکیل دروس خارج و سطوح عالی در استان ها، گفت: مدیریت جدید حوزه استان البرز تلاش کند تا دروس خارج و سطوح عالی قوی در این استان تشکیل شود.

وی به اهمیت تشکیل شورای مدیران مدارس اشاره کرد و افزود: توجه به شوراها امر بسیار مهمی است و شورای مدیران مدارس باید مرتبط تشکیل شود و در مدارس نیز شوراهای تبلیغی و تهذیبی و گروه های علمی تشکیل شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که استفاده از زمان در سال های تحصیل حوزه، بسیار مهم است، گفت: در کشور دنبال پایگاه هایی هستیم که در تابستان طلاب بدان جا رفته مشغول درس و بحث و برنامه های جانبی مانند آموزش زبان عربی شوند.

بر پایه این گزارش، مدیران مدارس علمیه استان البرز نیز در این نشست به تشریح برنامه های انجام شده در مدارس و انتظارت خود از مدیریت حوزه پرداختند.

توجه ویژه به نخبگان حوزه در استان، توجه ویژه یه کرسی های آزاد اندیشی، نظام جامع رشته های حوزه، توجه به وقف و منابع پایدار با شعار «هر مدرسه یک وقف»، آموزش کاربردی مهارتی و بیمه تکمیلی مدیران و کادر مدارس، از جمله موضوعاتی بود که مدیر حوزه های علمیه به بحث و تبادل نظر در مورد آنها پرداخت.

بازدید از چند مدرسه علمیه استان البرز از دیگر برنامه های سفر مدیر حوزه های عملیه به این استان بود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha