پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
انسان آرمانی از منظر اسلام و جنبش های نوپدید

کتاب «انسان آرمانی از منظر اسلام و جنبش های نوپدید معنویت گرا» نوشته حمید مریدیان به همت مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این کتاب در کنار بیان مفاهیم و کلیات پژوهشی این موضوع، جایگاه انسان آرمانی در مکاتب مختلف و جنبش های نوپدید را مورد توجه قرار داده، ضمن بررسی تطبیقی انسان آرمانی در مکاتبی چون اُشو و کوئیلو انسان آرمانی در مکتب اسلام را تببین و مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

نگارنده در مقدمه این نوشتار؛ معنویت را همراه گمشده انسان در طول تاریخ دانسته، این پیام ماندگار انبیای الهی که در گوش اعصار پیچیده را دعوت کننده انسان به زندگی جاویدانی بر می شمرد.پیامی که در آن به تمامی نیازهای مادی و معنوی انسان و رشد کمال ابعاد وجودی او اندیشیده شده است و معرفتی الهی که می تواند همه جنبه های زندگی انسان را دگرگون ساخته و زندگی جدیدی را پایه ریزی کند.

نویسنده کتاب انسان آرمانی از منظر اسلام و جنبش های نوپدید معنویت گرا با اشاره به این که امروز جنبش های نوپدید در غرب و شرق با عناوین معنوی به صحنه آمده اند، و سعی در ارائه تصوییر آرمانی از انسان دارند تا بدین وسیله به نیازهای معنوی انسان مدرن پاسخ دهند، می افزاید: از جمله مهمترین این جنبش ها، که تاکنون آثار فراوانی از خود بر جای گذاشته اند، دو جریان اثرگذار و مشهور اشو و پائولو است، که انسان ایده آل از منظر هر دو در حالی که دارای اشتراکات فراوانی است، از ویژگی های متفاوتی نیز برخوردار است.

 مریدیان در این کتاب می افزاید؛ اُشو تصویر خویش از انسان ایده آل امروزی را زوربای بودا می نامد، که یکی سمبل زیاده خواهی، شهوت و شادمانگی و دیگری اسوه زهد و ریاضت است. او رهایی از ذهن، سرور و شادمانگی، نفی دعا و عبادت را از ویژگی های انسان ایده آل می داند، که از راه مراقبه به دست می آید.

نویسنده کتاب انسان آرمانی از منظر اسلام و جنبش های نوپدید معنویت گرا با بیان این که انسان آرمانی کوئیلو که به عنوان قهرمان های داستانی در رمان هایش جلوه می کند، ویژگی هایی دارد، تصریح می کند: اباحی گری و بی بندوباری، گوش سپردن به ندای درون، که به واسطه پیش گویی و جادوگری، اتصال به روح کیهانی و پیروی از افسانه شخصی از مهمترین محصولات انسان آرمانی می داند.

نگارنده ضمن بررسی و بیان نقد هر دو جریان، در یک نگاه کلی، خاستگاه مشترک این گونه جنبش های نوپدید معنویت گرا را در معنویت پست مدرن ارزیابی می کند، که باعث رویش انواع متنوع از این جنبش ها بوده است.

 مریدان اصول مشترک هر دو جنبش را در تفکر انسان محوری دانسته؛ تکثرگرایی، آزادی خواهی و فردگرایی را از مولفه های اصلی و اساسی آن به حساب می آورد.

در انتهای این کتاب نیز انسان آرمانی از نگاه اسلام بازگو می شود، که جانشین و امانت دار الهی است، و با پیروی از فطرت الهی و ایمان و عمل صالح، هر لحظه در حال شکوفا شدن و پیمودن مسیر رشد و کمال است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha