جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 419352
۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
۱

حوزه / کتاب روش‌شناسی استنباط در علم کلام، نوشته مهدی نصرتیان، در ۴۳۶ صفحه، با همت انتشارات دارالحدیث ، منتشر و روانه بازار نشر شد .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، توجّه به آموزه ‏های اعتقادی، از همان روزهای نخستینِ شکل‌گیری دین مبین اسلام، سرلوحۀ فعّالیت مسلمانان قرار گرفت و کم‌تر دوره‏ای را می ‏توان یافت که فعّالیت‌ها و بحث ‏های کلامی، رواج نداشته باشد.

نوشتار حاضر در سه فصل تدوین شده  که عناوین فصل های آن عبارتند از: در فصل اوّل، برخی از مبانی مهمّ استنباط در پنج گفتار تبیین شده است. در فصل دوم، به روش عقلی در استنباط کلامی که شامل سه گفتار است پرداخته شده  و همچنین در فصل سوم از کتاب، ضمن ارائه هشت گفتار، به روش نقلی در استنباط کلامی پرداخته می شود.

نویسنده در یکی از گفتار های کتاب خود مؤلّفه‏ های معرفت نقلی اعتقادی مورد بحث قرار داده است. یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای این گفتار، تبیین، تقریر و تثبیت نظریۀ «وثاقت‏گرایی» در مؤلّفۀ توجیه معرفت نقلی اعتقادی است؛ امری که در نوشته‏ های معرفت‌شناختی، کم‌تر مورد اشاره واقع شده و یا تمایل چندانی به آن نشان داده نشده است.

وی همچنین در مبحث دیگری به اعتبار ظنون در اعتقادات پرداخته، در این مبحث علاوه بر جامع‌نگری، سعی بر آن شد تا از رویکرد معرفت‌شناختی برای نتیجه‌گیریِ بهتر استفاده شود. در این گفتار، ده دلیل از ادلّۀ منکران حجّیت ظنون اعتقادی مطرح و نقد شده و سه دلیل بر اثبات حجّیت ظنون اعتقادی اقامه گردیده است.

نویسنده در یکی دیگر از گفتار های کتاب به بررسی کارکرد تذکّری وحی می پردازد. در مورد فطرت و معرفت فطری و عالم ذرّ، بحث‏ های بسیار و مفصّلی صورت گرفته است؛ ولی در این میان، به نقش وحی در تذکّر به معرفت فطری و شیوه ‏های تذکّر، کم‌تر پرداخته شده است.

علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به آدرس قم؛ خیابان معلم؛ روبروی اداره برق؛ انتشارات دارالحدیث مراجعه نموده و یا با شماره تلفن : 37740545-025  تماس گرفته و یا به آدرس اینترنتی :  http://www.darolhadith.ir   مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha