شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی مجتمع  آموزش عالی فقه - حجت الاسلام محامی

حوزه/ مدیر مجتمع آموزش عالی فقه وابسته به جامعه المصطفی از تدوین ۲هزارو ۵۰۰ پایان نامه در این مجتمع خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی محامی رئیس مجتمع آموزش عالی فقه امروز ۱۲ شهریورماه در مراسم افتتاحیه دروس سال تحصیلی جدید این مجمع هدف از ایجاد حوزه علمیه و جامعة المصطفی(ص) را تعمیق تعلیم و تربیت و دست‌یابی به معرفت الهی و تخلق به اخلاق توحیدی دانست و گفت: باید در تداوم معرفت توحیدی به دنبال معرفت پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) و شناخت سیره و روش آنان باشیم.

وی افزود: برای نیل به این هدف مقدس می‌بایست به دنبال معرفی و تبلیغ و دفاع از دین باشیم؛ از این‌رو تضرع و ابتهال به درگاه الهی و توسل به آل‌الله شرط اولی و آخری برای توفیق ما است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محامی با بیان اینکه بدون توسل به ائمه(ع) و تلاش منظم و برنامه‌ریزی امکان موفقیت نیست اظهار کرد: بنابراین هم برای تحصیل و هم برای تهذیب باید برنامه‌ریزی کنیم و تلاوت و انس و فهم و عمل به قرآن در این مسیر جزء مهم‌ترین برنامه‌های کاری ما باید باشد؛ زیرا به تعبیر امام خمینی(ره)، قرآن کتاب انسان‌سازی است و در کنار آن نیز به باید نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه کتبی برای یک بار خواندن نیستند، تصریح کرد: مسئولیت ما در این دوره کنونی دوچندان است؛ زیرا هم مسئولیت رشد و ارتقای دینداری و معنویت خود را داریم و هم باید دیگران را هم به دین ترغیب کنیم.

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه تصریح کرد: طبق لسان روایات کسی که می‌خواهد دیگران را مهذب و تربیت کند، ابتدا باید خودش را تربیت کند و عملکرد او دعوت‌کننده مردم به دین باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محامی ادامه داد: کسی که برای تربیت و رشد معنوی دیگران از رشد معنوی خود غفلت کند سزاوار سرزنش است؛ زیرا مردم بیش از آن که از گفتار ما بیاموزند به رفتار ما نگاه می‌کنند.

وی شعار سال این مدرسه را مقاومت و تلاش بیشتر برای دفاع از مکتب و توسعه اسلام ناب محمدی با بهره‌وری بهتر برشمرد و بیان کرد: رکن رکین این مجموعه طلاب و فضلای مجتمع هستند و باید همه تلاش خودمان را برای ترویج مکتب اهل بیت(ع) را داشته باشیم و هم به راه ائمه(ع) معتقد باشیم و هم در این مسیر حرکت کنیم و در تداوم این راه از ولایت فقیه تبعیت داشته باشیم؛ زیرا ولایت فقیه امتداد ولایت ائمه(ع) است و امروز می‌بینیم که ثمرات ولی فقیه نیز در دنیا مشهود است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محامی عنوان کرد: ولایت فقیه امروز یکی از ثمرات مهم قیام امام خمینی(ره) است و مشکل بسیاری از کشورهای اسلامی نیز در نداشتن چنین رهبری دینی است.

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه با بیان اینکه شش مدرسه در مجتمع با ۳۱۵ استاد و هزار و ۶۰۰ طلبه و ۵۰۰ کلاس داریم، بیان کرد: دو هزار و ۳۰۰ پایان‌نامه دفاع شده داریم و ۳۰۷ پایان‌نامه در حال تدوین است و ۵۶۰ نفر نیز فارغ‌التحصیل شده و در بخش‌های پژوهشی و تبلیغی و ... فعالیت دارند.

این استاد حوزه تصریح کرد: در سال قبل مدرسه عربی برای کارشناسی فقه و معارف اسلامی تشکیل شد، همچنین دوره‌های آموزش تخصصی زبان عربی را داریم، همچنین بر اساس تصمیم مدیران المصطفی(ص)، در سال جاری طلاب سطح سه و چهار در انتخاب دروس خود آزاد خواهند بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محامی عنوان کرد: همچنین طلاب در گروه‌های چند نفره می‌توانند بر اساس پیش‌فصل‌های تدوین شده، پیشنهاد استاد خصوصی بدهند تا هم قدرت انتخاب طلاب بالا برود و هم زمینه تدریس برای طلاب مقاطع بالاتر فراهم شود.

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه با تاکید بر توسعه فقه‌های تخصصی در این مجتمع اظهار کرد: تلاش داریم تا کیفیت آموزش و دروس را بالا ببریم، همچنین توسعه و تعمیق رشته‌های فقه تخصصی دنبال خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر حفظ سنت‌های حوزوی و لزوم پایبندی به آن ادامه داد: تلاش ما در رشد و توسعه آموزشی با سنت‌های حوزوی است و هرقدر این سنت‌ها احیاء و محفوظ شوند رشد علمی ما نیز بالاتر خواهد رفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین محامی با بیان اینکه برای ارتقای سطح ۵ در قالب رشته‌هایی مانند فقه مقارن برنامه‌ریزی شده است و شاهد رشد و ارتقای آن خواهیم بود، عنوان کرد: تاکنون دوره‌های تربیت مدرس برای سطوح دو داشته‌ایم و بنا داریم که دوره تربیت مدرس برای سطح سه نیز راه‌اندازی شود و مقدمات آن نیز فراهم شده است.

وی همچنین بر تقویت امر پژوهش در این مجتمع تاکید کرد و گفت: روند حمایت از پایان‌نامه‌نویسی و نوشتن مقالات با تقویت بیشتری روبرو خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha