جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله فقیه یزدی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: امسال نماز جماعت عید غدیر در ۶۰ نقطه کشور اقامه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که در موسسه آموزش عالی اجتهاد برگزار شد، با تبریک ولادت امام هادی(ع) و دهه امامت و ولایت، اظهار داشت: بیان معارف و معرفی مکتب و فرهنگ اهلبیت(ع) در قالب خطبه و زیارت های نقل شده از سوی امام هادی(ع) دارای جامعیت کامل و بی نظیر است.

وی با بیان اینکه موقعیت تبلیغی و بیان خاص امام هادی(ع) جایگاه خاصی در میان دلدادگان مکتب اهلبیت(ع) قرار دارد، تصریح کرد: زیارت ها و بیانات امام هادی(ع) در اماکن زیارتی ائمه معصومین(ع) و امامزادگان بسیار درخشنده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عید غدیر به عنوان روز میثاق و عهد معهود نامگذاری شده است، ابراز داشت: در میان ملائکه و اهل آسمان ها نیز این عهد وجود دارد و در روایات بیان شده که همه انبیاء و اوصیاء، عید غدیر را بزرگ می شمردند.

آیت الله احمدی فقیه یزدی تصریح کرد: بحث شناخت حقایق و عظمت ولایت که در قرآن کریم و روایات بیان شده است، امروز مورد توجه خاص جوامع بزرگ علمی، اجتماعی و سیاسی قرار گرفته است.

وی همچنین به اعمال عبادی روز عید غدیر اشاره کرد و گفت: افطاری دادن، اطعام کردن، صدقه دادن و عقد اخوت بخشی از اعمال این روز عظیم است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عقد اخوت از سنت های زمان رسول خداست، افزود: هنگامی که عقد اخوت میان مومنین صورت می گیرد، در عبادات، گرفتاری ها و سایر مسائل نسبت به یکدیگر اهتمام خواهند داشت.

وی افزود: همچنین ارتباط قلبی طرفداران ولایت به میثاق با امیرالمومنین(ع) به عنوان یکی از دستورات رسول خدا(ص) مورد تاکید بسیار قرار گرفته است.

*لزوم توجه مردم به محرومان در ایام عید غدیر

آیت الله احمدی فقیه یزدی در ادامه با بیان اینکه مردم در ایام عید غدیر به زندگی فقرا و محرومان توجه بیشتری داشته باشند، ابراز داشت: مومنین و طرفداران مکتب اهلبیت(ع) در این روز بزرگ به یکدیگر تبریک بگویند و هدیه بدهند؛ حضور در منزل سادات نیز به عنوان یکی از سنت های دیرین در بعضی شهرهای کشور به خصوص قم رایج است.

*لزوم قرائت خطبه غدیر در جلسات و میهمانی ها

وی بر لزوم اهتمام به اقامه نمازهای مستحب وارد شده در روز عید غدیر تاکید کرد و گفت: همچنین قرائت خطبه غدیر و ترجمه آن در مجالس و میهمانی ها مورد توجه گیرد.

آیت الله فقیه یزدی با اشاره به سنت اقامه نماز جماعت عدیر غدیر، اظهار داشت: این برنامه از سنت های بزرگی بوده که براساس روایات و تاریخ از زمان ائمه معصومین(ع) انجام گرفته است؛ آنچه از بیان مرحوم شیخ مفید بدست می آید، "صله رحم و بزرگ شمردن عید غدیر" و "اقامه نماز جماعت غدیر" مورد تاکید بسیاری قرار دارد.

وی بر لزوم توجه به برگزاری برنامه های بزرگداشت عید غدیر و راهپیمایی های عظیم و باشکوه در این روز تاکید کرد و گفت: همان گونه که به جنبه عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) اهمیت می دهیم، برای غدیر هم باید همان شکوه و عظمت همگانی را ایجاد کرد.

*جایگاه تاریخی نماز جماعت عید غدیر

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه براساس روایات توصیه شده نماز جماعت عید غدیر در مظاهر شهر اقامه شود، تصریح کرد: مرحوم شیخ مفید نماز جماعت عید غدیر را در میدان بغداد با حضور هزاران جمعیت از شیعیان و اهل تسنن اقامه می کرد و بعد از این نماز شروع به راهپیمایی می کرد.

وی با اشاره به اینکه اقامه نماز جماعت عید غدیر در دوران استقرار نظام جمهوری باید جلوه داشته باشد، افزود: مرحوم آیت الله محمدحسن فقیه یزدی می گفت در حادثه دیگری عمر من تمام بود اما مهلت گرفتم تا نمازجماعت غدیر را احیاء کنم؛ ایشان به مدت یک سال، در روزهای معینی به بحث فقهی نمازجماعت روز عید غدیر می پرداخت که ماحصل آن در کتاب «سنت جماعت در نماز روز عید غدیر» ثبت شده است؛ همچنین کیفیت نماز این روز نیز در کتاب مذکور و رساله عملیه ایشان بیان شده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: کتاب «سنت جماعت در نماز روز عید غدیر» با استقبال مواجه شده و امیدواریم به زبان های مختلف هم منتشر شود تا سایر مسلمانان نیز به جریان نماز جماعت عید غدیر توجه کنند.  

*اقامه نماز جماعت عید غدیر در 60 نقطه کشور

آیت الله احمدی فقیه یزدی با بیان اینکه نماز جماعت عید غدیر، 9 سال قبل در میدان امیرچخماق یزد توسط آیت الله محمدحسن فقیه یزدی اقامه شد، گفت: امسال نماز جماعت عید غدیر در 60 نقطه کشور اقامه خواهد شد.

*جایگاه فقهی نماز جماعت عید غدیر

وی با اشاره به ابعاد فقهی اقامه نماز جماعت عید غدیر، گفت: آن گونه که در اقوال تاریخی وجود دارد، این نماز از دوران امیرالمومنین(ع) بوده و در دوران حکومت حضرت نیز تداوم داشته اما در دوره هایی به دلیل مزاحمت هایی که برای ائمه معصومین(ع) وجود داشت، جلوه نداشته است؛ البته این سنت در زمان ائمه(ع) احیاء می شود به گونه ای که مرحوم شیخ مفید می فرماید از سنت های مورد تاکید بوده است؛ یعنی در غیبت صغری و کبری انجام شده است.

این استاد حوزه علمیه افزود: سنت اقامه نماز جماعت عید غدیر در تاریخ کمتر جلوه کرده و اکنون وقت آن است که این سنت را به صورت امر جدی و بزرگ بشماریم و عظمت آن را خوب اظهار کنیم.

آیت الله احمدی فقیه یزدی تصریح کرد: مرحوم شهید اول و شهید ثانی در کتاب شریف  شرح لمعه که طلاب عزیز به عنوان کتاب درسی می خوانند، فتوای اقامه نماز جماعت عدیر غدیر را ذکر کرده اند و طلاب عزیز می دانند این نماز، جزء نمازهای مستحبی است که می توان آن را به صورت جماعت اقامه کرد؛ مرحوم مقدس اردبیلی نیز می فرماید فقط در یک مورد ذکر شده که نماز مستحبی را نمی توان به جماعت خواند و در موارد دیگر هیچ منعی وجود ندارد.

وی افزود: نماز جماعت عید غدیر از سنت های مورد تاکید است که در فقه سابقه تاریخی عمیق و بزرگی دارد که قبل از زمان مرحوم شیخ مفید انجام شده اما این شخصیت بزرگ اسلام، این سنت را به صورت ظاهر و علنی در میان شیعه و سنی اجرا کرد و در تاریخ ثبت شد؛ در کتب اهل سنت نیز درباره واقعه اقامه نماز عید غدیر توسط شیخ مفید نقل شده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ادله مشروعیت نماز جماعت عید غدیر تحقیقات علمی بسیاری دارد و از جایگاه رفیعی در فقه برخوردار است، گفت: انجام این سنت در برخی کتب فقهی به عنوان عمل مستحب برشمرده شده؛ همچنین در برخی کتب دیگر به عنوان "امید به ثواب" عنوان شده و بعضی بزرگان گفتند در صورتی که جمعیتی آماده باشند، واجب است این نماز به صورت جماعت اقامه شود.

آیت الله فقیه یزدی در خصوص نظر بزرگان دین نسبت به اقامه نماز جماعت عید غدیر، گفت: مراجع تقلید، مقام معظم رهبری، زعامت حوزه، زعمای بزرگ بلاد و ائمه جمعه با اصل قضیه نظر موافق دارند؛ این سنت به عنوان یک حرکت خودجوش دارای حرکت ایمانی است؛ احتمالا بزرگان دین معتقدند این حرکت باید جنبه مردمی و همگانی داشته باشد نه دستوری و ظاهرسازی.

وی تصریح کرد: در دیدارهایی که اخیرا با آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، سبحانی و نوری همدانی داشتیم، اقامه نماز جماعت عید غدیر را خیلی خوب توصیف کردند؛ یکی از مراجع تقلید نیز بر لزوم جدیت مراجع تقلید نیز در این موضوع تاکید کرد.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha