جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام علی اکبر نوایی-معاون فرهنگی اجتماعی حوزه خراسان

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان از برگزاری سلسله همایش های همایش بصیرتی سیاسی خبر داد و گفت: حوزه نباید نسبت به انقلاب و جامعه بی تفاوت باشد، بلکه باید باید در متن وقایع سیاسی اجتماعی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد با اعلام این خبر بیان کرد: سلسله همایش سراسری بصیرتی سیاسی حوزه علمیه خراسان، روزهای پنج شنبه هر ماه با در نظر گرفتن سه گروه مخاطب خود برگزار می شود.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه دوره‌های دانش افزایی اساتید سیاسی یکی از رویکردهای برگزاری همایش بصیرتی سیاسی است، با اشاره به اینکه نخستین دوره گفتمان سیاسی به صورت عمومی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس با حضور دکتر رحیم پور ازغدی و مبحث معیارها و شاخص های حوزه انقلابی 23 شهریور در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می شود، گفت: این دوره با مشارکت و همکاری مرکز بسیج روحانیت انجام و طی هفت برنامه تا پایان اسفندماه برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین نوایی خاطر نشان کرد: «نقش تاریخی حوزه در گفتمان دینی» در 20 مهرماه و همزمان با سالروز رحلت علامه حلّی، «بحث استکبار شناسی و پدیده نفوذ» مورخ 11 آبان به مناسبت روز ملی استکبار جهانی، «پیوند حوزه و جامعه و رسالت انقلابی حوزه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» به مناسبت هفته بسیج در تاریخ 9 آذرماه برگزار می شود.

وی در ادامه اضافه کرد: مباحث «رسالت سیاسی عالمان دین» نیز در نهم دی ماه، روز بصیرت و به مناسبت سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، «رمز تداوم انقلاب اسلامی ایران» مورخ 19 بهمن و «روحانیت، پرچمداران بصیرت و نگاهبانان شریعت» در تاریخ سوم اسفندماه به عنوان روز روحانیت و دفاع مقدس مطرح خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان در ادامه به دوره هاي بصيرت افزايي وي‍ژه طلاب مدارس اشاره كرد و با بیان اینکه برای عملیاتی کردن این طرح همزمان با شروع دروس حوزه علمیه خراسان به صورت منطقه ای در مدارس علميه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: تدریس و دوره های دانش افزایی سیاسی ویژه اساتید سیاسی نیز از هفته آینده برگزار خواهد شد.

حوزه های علمیه، در متن وقایع سیاسی

وی با اشاره به اهداف اساسی این طرح بیان داشت: حوزه نباید نسبت به انقلاب و جامعه بی تفاوت باشد، بنابراین رویکرد شکل یابی گفتمان انقلابی سیاسی، یکی از اهداف برگزاری این طرح است.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حوزه های علمیه به عنوان پدر نظام اسلامی وظیفه پیوند نظام و روحانیت را دارند، گفت: گرچه اصل نظام اسلامی در قرآن و سیره معصومین(ع) است و با حرکت امام راحل و پیروزی انقلاب و نظام اسلامی و تداوم آن با حضور مقام معظم رهبری ادامه دارد، یکی از وظیفه روحانیون، پیوند نظام و روحانیت است.

حجت الاسلام والمسلمین نوایی ابراز کرد: آگاهی روحانیون از نقش تاریخی خود با توجه به نقش تاریخی حوزه های علمیه یکی دیگر از اهداف برگزاری این طرح است.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه باید نحوه نفوذ دشمن را شناسایی تا بتوان جامعه را نسبت به آن بیمه کرد، این امر را یکی دیگر از اهداف برگزاری همایش سراسری سیاسی دانست و ادامه داد: این سلسله همایش ها برای اینکه حوزه های علمیه با حضور خود در متن وقایع سیاسی و اجتماعی بتوانند دفاع از نظام اسلامی را به خوبی نقش آفرینی کنند، برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: ساختار دین معطوف به حاکمیت دین و مقوله سیاست است و حوزه زمانی می تواند نسبت به آموزه های سیاسی آن در متن قرار گیرد که این مسائل را درک و عملیاتی کند.

حجت الاسلام والمسلمین نوایی در پایان بیان کرد: تداوم و اقتدار نظام اسلامی به انقلابی بودن حوزه های علمیه بستگی دارد تا به درون جامعه منتقل کنند و با توجه به پرچم داری دین و سنگربانی شریعت، این روی آوردهای سه گانه در راستای اهداف چندگانه قرار می گیرند.

همایش «گفتمان سیاسی در حوزه علمیه خراسان»

گفتنی است، نخستین همایش بصیرتی سیاسی عمومی با عنوان «گفتمان سیاسی در حوزه علمیه خراسان» در آستانه هفته دفاع مقدس با حضور رحیم پور ازغدی و با مبحث «معیارها و شاخص های حوزه انقلابی» 23 شهریور به همت معاونت فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان و با همکاری مرکز بسیج طلاب و روحانیون خراسان رضوی در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می شود.

انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha