پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری

حوزه/ نقشی که روحانیت در جبهه داشت با نقش هیچ صنف و گروهی قابل مقایسه نیست. بر اساس آمار بنیاد شهید انقلاب اسلامی که نسبت جمعیت هر صنف به تعداد شهدایش اعلام کرده، روحانیون بالاترین عدد را به طور واضح به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متن حاضر گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و قائم مقام سابق نماینده ولی‌فقیه در سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی پیرامون نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس می باشد که تقدیم می گردد.

هنوز هم عطر جان‌بخش ایثارگری‌ها، جانبازی‌ها، فداکاری‌ها و حماسه‌های مردم و رزمندگان عزیز ما و حال‌ و ‌هوای دفاع مقدس، روح و جان را نوازش می‌دهد. بنده خیلی فشرده به چند نمونه از آثار و نقش روحانیت در دفاع مقدس اشاره می‌کنم.

نقش روحانیت در سطح کلان

در رأس روحانیت وجود مبارک حضرت امام خمینی(ره) بود که به مدد مقلب‌القلوب، دل‌ها را تسخیر کرد و نسل جوان و مردم ما را در برابر تهاجم همه دنیای استکبار مقاوم کرد. جوانان عزیز ما با عشق حضرت امام(ره) و به فرمان ایشان از کیان و ناموس و دین و اعتقادات و تمامیت ارضی و انقلاب خودشان دفاع کردند. حضرت امام(ره) نقش ممتازی است که هیچ‌کس نمی‌تواند جایگزین آن باشد.

بنده به طور تیتر‌وار مصادیقی از آن را ذکر می‌کنم، عملیاتی داشتیم به نام والفجر4 در غرب کشور روی ارتفاعات کانی‌مانگا و سنگ معدن، مشرف بر پنجوین عراق و دشت شیلر؛ در دامنه قله1904. شب سیزده آبان یادم هست قله برفی بود. بنده رسیدم بالای سر یک دانش‌آموز عزیز که آن‌قدر ترکش خورده بود از بدنش خون زیادی می‌رفت و زخم‌هایش قابل پانسمان نبود. سرش را روی پایم گذاشتم. گفتم: برادر خوش‌نظر پیامی‌ نداری که اگر زنده ماندم به خانواده‌ات منتقل کنم. زیر نور ماه دیدم چشم‌هایش پر از اشک شد و قطرات اشک از گوشة چشم‌هایش سرازیر شد. لب‌هایش تکان می‌خورد اما آن‌قدر درد داشت که نمی‌توانست بلند صبحت کند. بعد از تلاش زیاد یک جمله گفت و شهید شد. گفت: آرزو داشتم چهرة امام خمینی(ره) را از نزدیک ببینم که نصیبم نشد.

عشق به امام(ره) تمام وجود این رزمنده را آن‌گونه متأثر کرده که به جای آرزوهای جوانی و دیدار پدر و مادر یا ابراز درد، در لحظات آخر زندگی‌اش از امام(ره)حرف می‌زند. امام(ره) این چنین دل‌ها را متحول کرد.

مهران را دشمن دوبار از ما گرفت. یک‌بار در والفجر3 مهران را آزاد کردیم. در سال65 نیز عراق در استراتژی دفاع متحرکش مهران را از ما گرفت. عراق می‌دانست که ما سالی یک عملیات بزرگ و محوری داریم، لذا خط‌مرزی‌مان را از نقاط مختلف با فاصله‌ مکانی و زمانی مورد هجوم قرار داد. هدفش این بود که نیرو و امکانات ما در عکس‌العمل با او هزینه شود تا تمرکز لازم را برای عملیات اساسی سالانه نداشته باشیم. یکی از جاهایی را که به کمک منافقین تصرف کرد، مهران بود که در کربلای1 آن را دوباره آزاد کردیم. ایران نیروی بسیجی‌ای که برای آزادی مهران برآورد کرده بود کم داشت. فرماندهان ما عزا گرفته بودند که چه ‌کنند. دشمن عملیات روانی گسترده‌ای راه انداخته بود. یک شب یک جمله توسط حاج احمد آقا به قرارگاه مخابره شد: «بسمه‌تعالی. امام فرمودند مهران به هر قیمتی که هست باید آزاد شود.» این جمله تمام معادلات را بهم ریخت. نُرم و قواره و استاندارد و برآورد کنار زده شد. از فرمانده عالی‌رتبه‌ ما تا آن نیروی تکاور و بسیجی احساس می‌کرد این فرمان، فرمان حضرت بقیه‌الله است که از حلقوم امام(ره) خارج شده است. امام(ره) جنگ را تکلیفی و عاشورایی کرد.

آیا اگر کسی دیگری غیر از امام(ره) اعم از رئیس تشخیص مصلحت نظام، رئیس مجلس خبرگان، رئیس مجلس و ... این فرمان را می‌داد هم عکس‌العمل فرماندهان این طور بود یا می‌گفتند: «آقا خودت نشستی کنار گود و می‌گی لنگش کن! ما اسلحه نداریم. فشنگمان را سهمیه‌بندی می‌کنیم. انواع هواپیمایی مدرن بالای سرماست.

این فرمان ولی‌فقیه بود که تکلیف‌آفرین شد. امروز هم دنیای استکبار خوب فهمیده که رمز ماندگاری نظام‌اسلامی با وجود سی‌ سال تحریم، گروهک‌های مزدور و منافق، جنگ هشت ساله و تبلیغات گسترده چه هست. لذا امروز در همه حوادث و بحران‌‌ها سیبل اصلی و آماج حملات آنها اصل ولایت فقیه است.

نقش روحانیت در سطوح مدیریتی و فرماندهی

مراکز عقیدتی، سیاسی با حضور یک روحانی می‌توانست محل پمپاژ معرفت دینی، فضایل اخلاقی و ایمان و معنویت به پیکره و بدنه سازمان رزم باشد. ترویج سجایای اخلاقی و تقویت بنیه معنوی که پیشتوانة بنیه دفاعی رزمندگان نیز محسوب می‌شد نقش منحصر به فردی بازی می‌کرد.

حاج آقای بشر‌دوست که در حال حاضر مشاور فرمانده‌ کل سپاه هستند از روزهای اول جنگ در کنار سردار عزیز جعفری بودند، یا در عملیات کربلای5 فرمانده قرارگاه کربلا ایشان بودند و نقش اساسی در آن عملیات داشتند.

شهید حاج آقا مصطفی ردانی‌پور قبل از شهید خرازی فرمانده لشکر14 امام حسین(ع) بود. در عملیات بیت‌المقدس که منجر به فتح خرمشهر شد شهید ردانی‌پور فرمانده قرارگاه فتح بودند.

شهید صالحی جانشین لشکر27 محمد رسول‌الله(ص) نیز طلبه بودند. روحانیون در سمت‌های مختلف فرماندهی، ایفای نقش می‌کردند.

 نقش روحانیت در تخصص‌های رزمی

ما در جنگ از آرپی‌جی‌زن، تیربارچی، توپ‌چی، دیده‌بان، توپ‌خانه، غواص، نیروی اطلاعات عملیات، راننده و خدمه تانک تا تخصص‌های ریز به صورت فعال از نیروهای طلبه داشتیم. غالب غواص‌های لشکر5 نصر در عملیات والفجر8 از طلبه‌های دانشگاه رضوی بودند.

 نقش روحانیت در پشتیبانی و تبلیغات

نقشی که روحانیت در تحریک مردم برای حضور در جبهه‌ها و گرم کردن میدان پشتیبانی و کمک‌های مردمی و اداره مجالس گرامی‌‌داشت شهدا و سخنرانی‌های شور‌انگیز داشت، بی‌مثال است. شخصیت‌های روحانی از ائمه جمعه بزرگوار، شهدای محراب مثل شهید مدنی، شهید قاضی، شهید دستغیب و شهید صدوقی و دیگران نقش محوری داشتند و ملجأ و امید رزمندگان بودند. از روحیه دادن به رزمندگان تا حل مشکلات جنگ و جبهه، همه‌ و همه با دست این عزیزان حل و فصل می‌شد.

 نقش روحانیت در جنگیدن

خیلی از روحانیون در جبهه از این‌که کسی متوجه شود اینها روحانی هستند فراری بودند. چرا که می‌ترسیدند یک بلند‌گو دستی به آنها داده شود و بفرستندشان به تبلیغات و از رزم جا بمانند. اتفاقاً جمعیت زیادی از این طلبه‌ها شهید شدند و نه روی سنگ‌ قبرشان و نه در پروندة بنیاد شهیدشان اسمی از طلبه بودنشان نیامده است.

عده‌ای از طلبه‌ها نیز در زمان تبلیغ با لباس روحانیت و در زمان جنگ تنها با عمامه بر سر و با لباس رزم دوشا‌‌دوش رزمنده‌ها حضور داشتند که نمونه آن تیپ مستقل83 امام جعفر صادق(ع) بود، یا در لشکر25 کربلا گردانی به نام «فاتحین» داشتیم که همگی طلبه بودند. در لشکر شهدا نیز تیپی به نام شهدا وجود داشت که سردار شهید دکتر حیدرپور آن را ایجاد کرد و تمام افراد آن طلبه بودند. گردان «حبیب‌‌ابن‌مظاهر» به فرماندهی جناب آقای محقق غالباً طلبه بودند. گردان419 لشکر41 ثارالله نیز همین‌طور. یادم هست در عملیات کربلای1 حاج قاسم سلیمانی گفتند گردانی دارم که خوب گریه می‌کنند و ایشان واقعاً به معنویت این گردان اتکا داشت. معلوم شد حوزه کرمانی‌های قم تعطیل شده و یک سری طلبه‌های پرشور و معنوی آمده‌اند به جبهه و سردار سلیمانی گفتند به اتکا این معنویت در قلاویزان عمل می‌کنم و پیروز خواهم بود که همین‌طور هم شد.

نقشی که روحانیت در جبهه داشت با نقش هیچ صنف و گروهی قابل مقایسه نیست. بر اساس آمار بنیاد شهید انقلاب اسلامی که نسبت جمعیت هر صنف به تعداد شهدایش اعلام کرده است، روحانیون بالاترین عدد را به طور واضح به خود اختصاص داده است. آماری که تعداد شهدای روحانی را2776 گفته است؛ اما بعد از اجرای مراسم‌ها و یاد‌بودهای شهدای روحانی ما طلبه‌های شهید جدیدی کشف کردیم! که اسامی آن‌ها در لیست طلبه‌ها ثبت نشده است. تاکنون آمار این شهدا حدوداً به4500 نفر رسیده است. من مطمئنم اگر این همایش‌ها در نقاط دیگر کشور نیز برگزار شود این آمار رشد چشم‌گیری نسبت به سایر اقشار خواهد داشت.

این جمعیت در عرصه‌های خون و خطر پیش‌قدم بوده‌اند و ما هدفمان از گفتن این آمار به رخ کشیدن این صنف نیست بلکه پیامی در آن نهفته است: روحانیون همیشه سپر بلای مردم بوده‌اند و هر جا دین و ناموس مردم به خطر افتاد، روحانیون پرچمدار دفاع از این مملکت بوده‌اند. آمار شهدای روحانی نیز سند زنده و گواه معین بر پیش‌تازی و پیش‌قراولی روحانیون در خطرپذیری است.

منبع: ماهنامه فکه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha