چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی

حوزه/رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی، سه مقوله تمکن، تکوُّن و تمدن را در اصلاح جامعه مهم و مؤثر دانست و گفت: بر اساس آیات قرآن و روایات، سه اصل تمکّن، تکوّن و تمدن از اصول اجرای کامل امربه‌معروف و نهی از منکر به شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی پیش از ظهر امروز در همایش نهضت حسینی، شوراها، طلایه داران، یاوران و یادآوران معروف و فعالان امربه‌معروف و نهی از منکر  اظهار داشت: بر اساس آیات قرآن و روایات، سه اصل تمکّن، تکوّن و تمدن از اصول اجرای کامل امربه‌معروف و نهی از منکر به شمار می‌روند که تأثیر مهمی در اصلاح جامعه دارند.

وی با اشاره به سه مقوله تمکن، تکوُّن و تمدن  در اصلاح جامعه افزود: تمکن یعنی کاری کنیم که برای اصلاح مردم بسترها فراهم شود و یکی از راه‌ها ابزار و امکانات را به دست گرفتن است و مرحله بعد ساخت امت در مسیر ارزش‌هاست که از آن به تکوُّن نام برده می‌شود و مرحله آخر رسیدن به تمدن دینی است.

امام‌جمعه بجنورد با بیان این که سه اصل تمکّن، تکوّن و تمدن از اصول اجرای کامل امربه‌معروف و نهی از منکر به شمار می‌روند، افزود: ایجاد امکانات و زمینه برای امربه‌معروف و نهی منکر و سپس تلاش برای رسیدن مردم به خیر در مرحله اول و دوم قرار دارد.

رئیس ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر خراسان شمالی بابیان اینکه در اجرای امربه‌معروف و نهی از منکر نباید به این دو مرحله اکتفا کرد، اظهار داشت: درنهایت باید به مرحله سوم که تمدن است برسیم که برای دستیابی به آن از خودسازی آغاز کرده و باید اسلام ناب محمدی را در سنگر اصلی و جهانی که تمدن سازی است پیاده‌سازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز باوجود نظام قدرتمند جمهوری اسلامی امکانات و بستر برای پیاده‌سازی امربه‌معروف و نهی از منکر فراهم است، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مسیر حرکت را تبیین کرده و تنها باید موانع مسیر که منیت ها است را کنار بگذاریم، تا به هدف برسیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با بیان این که امروز منیت ها نمی‌گذارد ارزش‌ها جلوه گری کند، تصریح کرد: امروزه همه باهم بودن‌ها در حال تبدیل‌شدن به همه با من بودن است، که این باید از بین برود.

وی همچنین فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را یکی از آسیب‌های مهم در جهت گسترش منکرها در جامعه دانست و گفت: دشمن امروز وارد خانه و خانواده‌های ما شده است و همانند موریانه گستره تخریب او زیادتر می‌شود.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به ورود موریانه وار دشمن به داخل مرزها و حتی در خانه‌ها، وظیفه فعالان فرهنگی به‌ویژه فعالان امربه‌معروف و نهی از منکر در این راستا را مهم و ارزشمند خواند و افزود: نباید از امربه‌معروف و نهی از منکر ناامید شد و به گمان اینکه فرد و یا جامعه اصلاح نمی‌شود، از امرونهی دست کشید.

وی بر توجه به علت‌ها در حوزه آسیب‌شناسی مشکلات جامعه و ارجح دانستن آن بر معلول‌ها تأکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر مدیریت اصولی بر فضای مجازی بهترین امربه‌معروف است.

امام‌جمعه بجنورد خاطرنشان کرد: باید در این شرایط به‌ عنوان یک امت واحده دست‌به‌دست هم دهیم و به‌ وسیله تبیین و ترویج امربه‌معروف و نهی از منکر با ضد ارزش‌ها مقابله کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha