پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
روسای دانشگاههای اندونزی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: امروز دولت و ملت دوست و برادر اندونزی در موضع گیری هایی که در برابرداعش و وهابیت داشته اند، اقدامات ارزشمندی را رقم زده اند بطوریکه راه اندازی یک بازار علم مشترک و همکاری های وسیع می تواند بسیاری از مشکلات جهان اسلام را برطرف کرده و بر روی ابعاد دیگر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جهان اسلام تاثیر گذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه شنبه در دیدار جمعی از روسای دانشگاه ها و مراکز علمی کشور اندونزی که به میزبانی دانشگاه مذاهب اسلامی به ایران آمده اند، اظهارداشت: کشور دوست و برادر اندونزی از جایگاه ارزشمندی در جهان اسلام برخوردار است و شکی نیست طی سالهای اخیر نقش و اثرگذاری شگرفی را در سطح جهان و عرصه بین الملل خواهد داشت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد:جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی توسط امام خمینی(ره) و حمایت های مردمی توانست گام های بزرگی را در توسعه علمی بردارد که اگر بخواهیم اشاره ای به آن داشته باشیم عرصه دانشگاهی و حوزوی قلمرو این توسعه علمی است.

آیت الله اعرافی افزود: امروز 5 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی ایران در مدارج عالی علوم دانشگاهی و علوم حوزوی مشغول به تحصیل هستند و 2 هزار دانشگاه با تلاش یکصدهزار استاد و عضو هیئت علمی  فعال هستند .

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تاکید کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی همه شهرهای کشور از نعمت تحصیل آن هم در سطوح بالای علمی برخوردارند و نکته حائز اهمیت آنکه 60 درصد آمار  محصلان را خانم ها به خود اختصاص داده اند.

امام جمعه قم بیان داشت: در حال حاضر در ایران بالای 90 درصد پوشش آموزشی وجود دارد  به گونه ای که یک میلیون نفر در مقطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

آیت الله اعرافی دستیابی به فناوری های نوین در عرصه های مختلف را یکی از خروجی های این انقلاب علمی توصیف کرد و افزود: دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای و دستیابی به فناوری های بومی هوا فضا و دهها دستاورد علمی دیگر بخشی از تلاش های مراکز آکادمیک ایران اسلامی می باشد و بطوریکه بنا بر اظهار نظر سازمان های ارزیابی  علمی و مجلات معتبر بین المللی جمهوری اسلامی ایران طی سالهای آینده از نظر علمی رتبه اول منطقه و خاورمیانه را به خود اختصاص خواهد داد.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: رمز موفقیت و سربلندی امروز ایران اسلامی ایمان به خدا، تکیه بر نیروی داخلی و بهره گیری از الگوهای بومی است بطوریکه امروز می تواند الگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از موهبات و برکات انقلاب اسلامی حضور بین المللی طلاب و علاقه مندان به فراگیری علوم و معارف اسلامی از سراسر دنیا در شهر قم است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: امروز بیش از یکصدهزارنفر از 130 کشور جهان در شهر مقدس قم مشغول فراگیری علوم اسلامی و انسانی هستند و بیش از 10 هزار استاد و پژوهشگر ممتاز در حال تدریس می باشند و حضور مراجع معظم تقلید در این شهر از برکات دیگر قم مقدس است.

وی افزود: انتشار روزانه دهها مجله و صدهاکتاب و اثر علمی تولید می شود و چندین هزار کلاس درس و بحث علوم اسلامی حوزوی و غیر حوزوی در این شهر تشکیل می گردد و همچنین برادران اهل سنت ما نیز از نعمت 500 حوزه علمیه برخوردار هستند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه به برخی از ویژگی های ممتاز شهر مقدس قم اشاره کرد و گفت: تنوع و تعدد رشته های علوم اسلامی، ارائه کرسی های علوم انسانی با رویکرد اسلامی بیش از هر مرکز علمی در جهان اسلام، توجه ویژه به ادیان و مذاهب اسلامی و حتی غیر ابراهیمی، تولید تئوری های علوم اسلامی شکل گرفته در نهضت امام خمینی(ره) بخشی از ویژگی های ممتاز شهر مقدس قم است.

آیت الله اعرافی به تشریح قرائت های متفاوت ارائه شده از اسلام پرداخت و افزود: در جهان سه نوع نگاه نسبت به اسلام شکل گرفت که عبارتند از « اسلام با قرائتی از غرب و نگاه غرب گرایانه»، « اسلام با نگاه متحجرانه مانند تفکر داعشی » و « اسلام با تفکر انقلاب اسلامی می باشد که در ابعاد مختلف اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و .. تجلی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: امروز هر چقدر تعاملات و همکاری های علمی کشورهای اسلامی با یکدیگر نزدیک شود بسیاری از دغدغه های جهان اسلام برطرف می شود، در این مسیر کالج اسلامی صدرا در جاکارتا می تواند جایگاه ارزشمندی برای بسط و گسترش این مناسبات علمی میان دو کشور دوست و برادر ایران و اندونزی باشد.

انتهای پیام 313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha