چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیفی مازندرانی

حوزه/ رئیس معهد اجتهاد فعال گفت: فقهی که ولایت فقیه نداشته باشد و ابعاد آن را تبیین نکند فقه مرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین مازندرانی، ظهر امروز در همایش پژوهشی فقه فعال که در قم برگزار شد، اظهارداشت: امروز که نظام اسلامی تشکیل شده، فقه نباید در طهارت و دیات متوقف شود و عمر را صرف آن کنیم، درحالی که این همه مسایل جدید رخ داده، فقه فعال، فقه کارآمد در همه موارد و حتی در میدان نبرد و حمله و مبارزه با استکبار و نظام سلطه است، تا برای آن پاسخ داشته و حکم قاطع بدهد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: بعد از غیبت صغری فقه به تدریج رو به خمودی رفته است و در طول تاریخ نیز فقها، فقه را می‌خواندند اما کمتر شاهدیم که فقه وارد عرصه اجتماعی شده باشد، در حالی که براساس آیات قرآن، فقه باید منجر به صدور حکم و اداره اجتماع شود زیرا رسالت انبیاء این بوده است.

وی تاکید کرد: این همه آیاتی که در قرآن در مورد سیاست خارجی و تعامل با بیگانه و اجرائیات شئون حکومت بیان شده کم کم از دوره ائمه رو به فراموشی رفت در حالی که فقه فعال فقه کارآمد در همه عرصه‌ها و مخصوصا مهمترین عرصه‌ها یعنی عرصه امنیت و سیاست و اقتصاد است.

حجت الاسلام والمسلمین سیفی مازندرانی با بیان اینکه فقه پویا برای همه ابعاد زندگی بشر حکم دارد، گفت: فقهی که در آن مسایل مرتبط با ولایت فقیه به درستی تحقیق و بحث نشده باشد فقه پویا نیست.

وی با بیان اینکه ما در این عرصه دچار کمبود هستیم افزود: چون این مسایل به درستی تبیین نشده، باب تاخت و تاز برای همه باز است و افرادی آمده‌اند که به بیراهه رفته‌اند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha