پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
  دیدار اعضای شورای برگزاری کنگره بزرگداشت علامه بهابادی با حضرت آیت‌الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان این که جایگاه علامه بهابادی در بین مراکز حوزوی مغفول مانده است تصریح کردند: ایشان یکی از نوابغ حوزه بوده که ناشناخته مانده که یکی از امتیازهای ویژه وی نیز هم‌درس بودن با مرحوم مقدس اردبیلی و پرورش شاگردانی امثال شیخ بهایی است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» حضرت آیت‌الله نوری همدانی عصر امروز در دیدار اعضای شورای برگزاری کنگره بزرگداشت علامه بهابادی که در دفتر معظم له برگزار شد؛ با اشاره به سابقه درخشان استان یزد در پرورش علمای برجسته در قرون متمادی گفتند: یزد یک منطقه عالم خیز، عالم پرور و شهیدپرور است که امثال سید محمد داماد، سید کاظم یزدی، آیت‌الله بافقی و شیخ عبدالکریم حائری  که سفره بزرگ علم و دانش را قم پهن کرده است از نمونه‌های برجسته علمای این شهر شهیدپرور است.

ایشان با بیا اشاره به جایگاه علمی و اثرگذار علامه بهابادی در تاریخ حوزه‌های علمیه عنوان کردند: یکی از برجسته‌ترین علما و فقهای تاریخ شهر یزد، شیخ ملأ عبدالله بهابادی است که مردی بسیار بافضیلتی بوده که معرفی چنین افرادی در حوزه علمیه  اثر عملی دارد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مطالبه گری امور مهم و تأثر گذار در زندگی اجتماعی تصریح کردند: باید در جامعه سراغ امور و فعالیت‌هایی رفت که برای جامعه نیاز و اثرگذار باشد و نقش واقعی در زندگی مردم داشته باشد.

ایشان با  تأکید بر جایگاه مغفول مانده علامه بهابادی در بین مراکز حوزوی تصریح کرد: ایشان یکی از نوابغ حوزه بوده که ناشناخته مانده که یکی از امتیازهای ویژه وی نیز هم‌درس بودن با مرحوم مقدس اردبیلی و پرورش شاگردانی امثال شیخ بهایی است.

حضرت آیت‌الله‌ نوری همدانی بابیان برجستگی‌های علمی علامه بهابادی عنوان کردند: کتاب حاشیه ایشان بسیار پخته و  دقیق است که با علم منطق گره‌خورده  و نکته مهم آن است که ایشان این کار را زمانی انجام می‌داد که این اصول در حوزه‌های علمیه متداول نبود.

ایشان خاطرنشان کرد: احیا علم منطق در حوزه‌ها به‌صورت مختصر و با محتوا هنر علامه بوده و مناظرات وی با شیخ بهایی نیز از این قدرت وسیع علمی ایشان حکایت دارد.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی اضافه کردند: فهمیدن علم منطق در بین حوزه‌های علمیه یک هنر است و شایسته است که این کتاب ارزشمند بعد از گذشت چهارصد سال بازهم  به سرفصل‌های درسی حوزه‌های علمیه بازگردد.

ایشان تأکید کردند: ملأ عبدالله بهابادی جز تبحر و قدرت علمی فراوان اهل کرامت و فضایل اخلاقی بسیاری نیز بوده که شایسته است جایگاه والای وی نیز در بین حوزه‌های علمیه به‌درستی تبیین و شناخته شود چراکه بسیاری از علمایی چهار قرن اخیر خوشه‌چین خرمن باکرامت علوم ایشان هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha