یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از زایرین اربعین حسینی خواست که برای مجد و عظمت روز افزون انقلاب و نظام اسلامی در دنیا دعا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، امروز طی سخنانی در درس خارج اصول خود با اشاره به این که پیاده روی اربعین قلوب عاشقان سیدالشهدا(ع) را به این حضرت بیشتر و بیشتر می کند، اظهار داشت: در امالی مرحوم شیخ صدوق آمده که إن الحسین علیه السلام لینظر إلی زوّاره، و إنه یستغفر لمن یبکیه یعنی هر کسی که برای ایشان اشک بریزد اول کسی که به او نگاه می‌کند و برایش استغفار می‌کند خود حضرت اباعبدالله (ع) است.

وی افزود: در ادامه روایت نیز آمده که امام حسین(ع) از آباء خودش، پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و فاطمه زهرا صلوات الله علیهم می‌خواهد و می‌گوید همان طوری که من برای زائر خودم استغفار کردم شما هم برای گریه کنان من و زائرینم استغفار کنید که این روایت دلالت بر این دارد که استغفار آنها یک مرتبه‌‌ی بالاتری را برای این زائر ثابت می‌کند و الا خود امام حسین(ع) وقتی استغفار می‌کند خدا همه‌‌ی گناهان زائر و گریه کن ایشان را می بخشد و لذا سوال این است که دیگر چه باقی می‌ماند که پیامبر هم استغفار کند؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حالا این سوال پیش می آید که به راستی‌ استغفار همه‌ی این حضرات معصومین(ع) هر کدام جزء العله می‌شود برای غفران الهی یا این که تمام العله است برای غفران الهی؟ در این خصوص باید گفت که قطعاً تمام العله است، چرا که مگر می‌شود امام حسین (ع) برای کسی استغفار کند و خدا بگوید من بخشی از گناهان او را بخشیدم که قطعاً این گونه نیست بلکه استغفار هر کدام تمام العله است ولی هر کدام یک مرتبه‌ای از مراتب استغفار را برای انسان از حیث آثار و نتایج و به خصوص تقرب به خدا شامل می شود.

وی افزود: البته باید توجه داشت آن استغفاری که پیامبر اکرم(ص) برای یک انسان می‌کند اعلی درجه‌ی استغفار است، به این خاطر که به این وسیله انسان را از هر جهت مقرّب الی الله قرار می‌دهد.

آیت الله فاضل لنکرانی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به این که عنایات سیدالشهدا(ع) شامل زائرین، عزاداران، گریه کنندگان و همه جامعه شیعه، به خصوص کشور و نظام اسلامی ما شود، گفت: زایرین عزیز بکوشند که در رأس دعاها حفظ نظام اسلامی و تقویت انقلاب باشد و این که به یاری خداوند متعال و عنایات اهل بیت(ع) روز به روز انقلاب و نظام ما در داخل و خارج مستحکم تر از قبل شود.

وی خاطرنشان کرد: نباید از یاد ببریم که این نظام و انقلاب رشحه‌ای از انقلاب امام حسین (ع) است و لذا اگر خدایی ناکرده ضعف و آسیبی در آن رخ دهد ، ما واقعاً چه جوابی به امام حسین(ع) و شهدا در آن دنیا می توانیم بدهیم؛ شهدایی چون محسن حججی که به فرموده رهبر معظم انقلاب واقعاً حجّتی برای همه ما شدند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همچنین افزود: ما باید در همه ایام به خصوص ایام راهپیمایی بزرگ اربعین برای حفظ انقلاب و مجد و عظمت نظام اسلامی دعا کنیم و انشاء‌الله به برکت این راهپیمایی روز به روز بر عظمت انقلاب و ملت ما در دنیا افزوده شود.

وی در خاتمه گفت: البته در عین این که باید در اربعین حسینی حضور جهانی و میلیونی داشته باشیم، طلاب و فضلای حوزه نیز از تبلیغ در روستاها و شهرها در این ایام که واجب کفایی و در برخی موارد واجب عینی است ، غافل نشوند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha