شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام مهدی نژاد - سمنان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان سمنان با بیان اینکه ائمه جمعه و روحانیون برای ترویج وقف تلاش کنند، گفت: شناسایی و احیای موقوفات حوزوی کمک به استقلال حوزه های علمیه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید علی مهدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به هفته وقف، ضمن گرامیداشت این هفته، اظهار داشت: وقف یکی از سنت‌های حسنه و ارزشی در اسلام محسوب می‌شود و خداوند متعال در قرآن کریم و پیامبر گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) در روایات توجه و تأکیدات زیادی در راستای اهمیت وقف داشته‌اند.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با بیان اینکه اکثریت یاران پیامبر گرامی اسلام (ص) و بزرگان دین اسلام دارای وقف و موقوفه بوده‌اند، تصریح کرد: در بین تمام مستحبات از جمله صدقه، هبه و …، وقف جایگاه ارزشمندی دارد و حتی از قرض‌الحسنه و صدقه نیز نیکوتر شمرده‌شده است و در طول تاریخ وقف و موقوفات جزو مسائل جدی دین اسلام بوده است که علما نیز به آن توجه ویژه‌ای داشته و وقفیاتی را در زمان زندگانی خود باقی گذاشته‌اند.

انقلاب اسلامی احیاگر وقف

وی با اشاره به اینکه وقف سنتی از ارزش‌های اسلام ناب محمدی(ص) است که همانند سایر سنت‌ها با شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران احیا و زنده شد و خوشبختانه موقوفات بسیاری در سطح کشور به ثبت رسیده است، افزود: وقف محدود به امور خاص نمی‌شود و وقف در تمام امور شرعی جایگاه ویژه‌ای دارد و با شکل‌گیری انقلاب اسلامی جایگاه خوبی از لحاظ آمار و آثار موقوفات ایجادشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی‌نژاد با بیان اینکه بسیاری از مساجد با موقوفاتی که توسط مردمی وقف‌ شده اداره می‌شوند، خاطرنشان کرد: بخش عمده اقدامات فرهنگی در برخی از مساجد با موقوفات انجام می‌شود و در مجموع آستان مقدس امام‌زادگان با موقوفاتی که مردم در جوار آن‌ها ایجاد کرده‌اند، اداره می‌شوند.

وقف صدقه‌ای جاریه در میان سنت‌های الهی

وی با اشاره به اینکه وقف صدقه‌ای جاریه در بین سنت‌های الهی در اسلام و سیاستی مهم در تأمین نیازهای روز جامعه محسوب می‌شود که باید بیش از گذشته در جامعه ترویج شود، افزود: وقف در شرایط فعلی می‌تواند برطرف‌کننده نیازهای روز جامعه باشد و خیران زیادی داریم که در حوزه ساخت مدرسه، ساخت بیمارستان و... فعالیت دارند.

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که امروز در جامعه وجود دارد با توسعه فرهنگ وقف برطرف می‌شود، گفت: به‌عنوان‌مثال اگر به حوزه‌های علمیه نگاه کنیم، شاهد این هستیم که این حوزه‌ها در گذشته بیشتر با موقوفاتی موجود است، اداره می‌شدند.

وی با تأکید بر اینکه امروز باید موقوفات در جامعه اسلامی احیا شود، تصریح کرد: باید موقوفات در جامعه اسلامی احیا شوند، تا ما بتوانیم از برکات و ثمرات این موقوفات بهره‌برداری مناسب داشته باشیم.

ائمه جمعه و روحانیون برای ترویج وقف تلاش کنند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی‌نژاد با اشاره به اینکه فرهنگ وقف و آثار و برکات آن باید بیش از گذشته برای مردم در جامعه بیان شود، افزود: ائمه جمعه و روحانیون برای ترویج وقف روشنگری کنند و مسؤولان نیز در زمینه نهادینه‌سازی فرهنگ وقف در جامعه تلاش کنند تا این فرهنگ اسلامی به یک الگوی کامل در جامعه معرفی شود.

وی با بیان این که وقف یک صدقه جاری به شمار می‌رود که از دوران قدیم در اسلام سفارش شده است و این سنت‌ها نیازمند تبلیغ و فرهنگ‌سازی است، خاطرنشان کرد: مردم باید نسبت به جایگاه و اهمیت مسئله وقف و موقوفات مطلع باشند و دستیابی به این امر مستلزم تلاش و کوشش بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق توسط مسؤولان ذی‌ربط است و با آگاهی مردم و نهادینه‌سازی فرهنگ وقف مسلماً میزان همراهی و مشارکت مردم در راستای توسعه فرهنگ وقف بیش‌ از پیش خواهد شد.

وقف ضامن ماندگاری نام نیک انسان در اجتماع

مدیر حوزه علمیه استان سمنان با اشاره به اینکه اقداماتی که در حوزه وقف در شهرستان‌های استان سمنان انجام می‌شود، مطلوب است، افزود: وقف می‌تواند دارای آثار بسیاری در جامعه باشد و افرادی که متمکن هستند و ثروت زیادی دارند، نه‌تنها خود از این اموال و دارایی‌ها باید استفاده کنند؛ بلکه باید سعی شود تا خیر آن به دیگران هم برسد زیرا با ترویج فرهنگ وقف خیر و منفعت آن به همه مردم می‌رسد و عموم مردم جامعه از موقوفات بهره می‌برند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی‌نژاد با بیان این که یکی از راه‌هایی که مال انسان می‌تواند بقا داشته باشد، وقف در راه خدا است، تصریح کرد: فرهنگ وقف برای کسانی که می‌خواهند نام و اعمالشان به‌ واسطه این سنت حسنه باقی بماند، فرصت بسیار مطلوب و مناسبی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha