شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام احمدی کارشناس اهل افغانستان

حوزه/ حجت الاسلام احمدی گفت: حوزه های علمیه افغانستان در انجام فعالیت های فرهنگی خود لحظه ای کوتاهی نمی‌کند، اما دشمن نیز از کار ننشسته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام احمدی کارشناس اهل افغانستان مسائل این کشور در گفت‌وگویی که تحت عنوان حوزه های علمیه افغانستان با خبرنگار حوزه داشت ، خاطر نشان ساخت: انتظاراتی که جامعه افغانستان از حوزه های علمیه دارد این است که به شبهات فراوان نهادهای غربگرا، رسانه ها، مطبوعات، روزنامه ها و مکاتب پاسخ داده و تمام قد در برابر این توطئه ها ایستادگی کنند.

متن گفت‌وگو  را در ذیل می خوانید :

وضعیت کنونی حوزه های علمیه در افغانستان چگونه است؟ 

در این خصوص دو نکته وجود دارد؛ نکته اول اینکه وضعیت کنونی حوزه های علمیه در افغانستان را هرگز مجزای از فضای عمومی کشور نمی‌توان تحلیل کرد لذا با توجه به فضای امنیتی، فرهنگی و اقتصادی موجود در کشور، متأسفانه وضعیت حوزه‌های علمیه در شرایط مطلوبی قرار ندارد و نکته دوم این که یکی از انتظاراتی که جامعه افغانستان  از حوزه های علمیه دارد این است که به شبهات فراوان نهادهای غربگرا، رسانه ها، مطبوعات، روزنامه ها و مکاتب پاسخ داده و تمام قد در برابر این توطئه ها ایستادگی کنند.

افغانستان در حوزه تبلیغ نیز فاقد نهاد مستقلی است که بتواند مسئله تامین نیروی تبلیغی را پوشش دهد که به این واسطه این مسئولیت بر عهده حوزه های علمیه بوده است واین توقع نیز از آنها می رود. همچنین در حوزه مراسمات دینی، حوزه های علمیه به صورت دائمی به برگزاری مناسبت ها، اعیاد و شهادت ها در اماکنی همچون حسینه ها، مساجد، دانشگاه ها و دبیرستان ها اهتمام می ورزد.

این درحالی است که ظرفیت های علمی و فیزیکی و امکانات حوزه های علمیه پاسخگوی این نیاز های متعدد و متراکم جامعه نیست اما با همه ی اینها عملکرد حوزه های علمیه مثبت ارزیابی می شود.

در حال حاضر چه تعداد طلبه در مدرسه های علمیه مشغول تحصیل می‌باشند؟

متصدیان متعدد امور حوزه های علمیه در افغانستان که شامل جامعة المصطفی، دفاتر مراجع، شورای علما، شورای مدیریت و ... می باشند؛ فراوانی مراکز آمار را به وجود آورده اند که به این خاطر هیچ‌گاه نمی‌توان آمار قابل اتکا و قابل اعتمادی را عنوان کرد و حتی اگر آماری ارائه شود تقریبی می باشد، با این حال آمار طلاب شهر کابل را در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰نفر و آمار سایر نقاط کشور را حدود ۱۰۰۰۰ طلبه می توان تخمین زد‌‌.

فعالیت های فرهنگی و مذهبی حوزه های علمیه افغانستان همزمان با آرامش نسبی اوضاع امنیتی در این کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

فعالیت ها و عملکرد حوزه های علمیه را باید با توجه به شرایط حاکم بر کشور و امکانات   حوزه ها، مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد؛ فعالیت های حوزه های علمیه با توجه به امکانات محدودی که در اختیار دارد قابل قبول می باشد و باید افزود که حوزه های علمیه بسیار مخلصانه، صادقانه و خارج از جناح بندی سیاسی، از اصل مذهب، اصل دین، اصل فرهنگ و استقلال کشور دفاع می‌کنند.

اهمیت فعالیت های فرهنگی و مذهبی حوزه های علمیه را زمانی می توان درک کرد که گروه ها و جناح های مخالف حوزه های علمیه را بیشتر مورد بررسی قرار داد. با پذیرش واقعیت تولد القاعده و داعش به دست کشورهای عربی وهابی و کشورهای غربی، به این باور می رسیم که تمام امکانات اقتصادی وسیاسی غربی ها و عربی در حمایت از این جناحها قرار دارد.

شایان ذکر است که اینها در افغانستان به طرق مختلف در مقابل حوزه های علمیه عرض اندام می کنند که در راستای این حرکت به اهمیت  نقش دینی، اجتماعی و فرهنگی حوزه های علمیه پی می بریم. به این ترتیب که حامیان مالی خارجی تروریست ها همه روزه و با حیله های متفاوت به دنبال تضعیف حوزه های علمیه بوده، اما با لطف خدا و با همین اندک پشتوانه، توانسته با برگزاری برنامه های فرهنگی – مذهبی مانند: سخنرانی ها، به پاداشتن مراسمات دینی و اقامه نماز جمعه و... در مقابل این صف آرایی های کینه توزانه، از وحدت اسلامی و اسلام ناب محمدی دفاعی آبرومندانه داشته باشند.

گفتنی است که تمام این فعالیت ها در حالی انجام شده که حجم امکانات رقبای حوزه های علمیه با امکانات این نهاد دینی قابل مقایسه نیست ،اما تنها راه موثر و بلند مدتی که توانسته برنامه های مخرب داعش و طالبان را جدا از بحث مادی خنثی کند، همان موضوع توکل در راستای اجرای برنامه فرهنگی و مذهبی به دست طلاب حوزه های علمیه بوده است.

به نظر شما سطح حوزه های علمیه در افغانستان از نظر کیفی و سطح علمی قابل قبول می باشد؟

تا آنجایی که بنده اطلاع دارم سطح حوزه های علمیه از نظر کیفی هم در کابل و هم در دیگر مناطق کشور در وضعیت خوبی به سر نمی برد؛ در حوزه های علمیه شهر کابل در حدود دو الی سه درس خارج و دو الی سه درس در سطوح عالی دایر است، اما متأسفانه در مجموع ژرفای علمی و کیفی حوزه های علمیه در کشور پاسخگوی نیازهای علمی ، دینی و فرهنگی کشور نشده و شدیدا نیازمند تقویت مادی و معنوی بوده است.

وضعیت معیشت طلاب افغانی به شکل است و در ادامه  این که آیا تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته می شود؟

وضعیت معیشتی طلاب متاسفانه چنگی به دل نمی‌زند، زیرا مزایایی که دفاتر مراجع تقلید، دفتر مقام معظم رهبری ، شورای مدیریت و جامعه المصطفی به آنها اختصاص می دهد کفاف خانوار دو تا سه نفری آن هم به فرض اینکه مستاجر نباشد را به سختی می دهد حال آن که اکثریت قریب به اتفاق طلاب، منزل شخصی نداشته و مستاجر هستند؛ که با توجه به این توضیحات شرایط مادی حوزه های علمیه یارای پاسخگویی به این تعداد از طلبه در افغانستان نیست. شهریه حدود ۸۰۰۰ افغانی است یعنی چیزی در حدود پانصد هزار تومان می باشد

آیا تهاجم غربی تاثیری بر تفکر و عملکرد حوزه های دینی گذاشته است؟

تهاجم غربی به شکل وسیعی از کانال رسانه، مطبوعات و فضاهای فرهنگی کشور رسوخ کرده است واینکه بگوییم اصلا این تهاجم تاثیری برعملکرد حوزه های علمیه نداشته است تاحدودی صحت ندارد و واقعیت این است که فعالیت های غربی و تهاجم فرهنگی غرب هرچند کم اما به همان اندازه به حوزه های علمیه و به طرز تفکر طلاب علوم دینی راه پیدا کرده است.

در سال های اخیر به نوعی شاهد ترویج گونه ای از لیبرالیسم یا پلورالیسم دینی در فضای حوزه های علمیه هستیم اما این نوع از اشاعه فرهنگ، خوشبختانه در جامعه ای سنتی و دینی همچون افغانستان ولو اندک نیز قابل پذیرش و قابل قبول نیست؛ ولی به هر حال دشمن به توطئه چینی خود ادامه خواهد داد و تا پای تخریب تفکرات اسلامی، از پای نخواهد نشست.

البته که در تشکیلات ما برای مقابل با دشمن شدیدا جای فعالیت های مؤثر ستادی و قانون مند و برگزاری دوره های تکمیلی درحوزه تاریخ ،تفسیر و اخلاق در حوزه های علمیه خالی است و متصدیان امور نیز توجه لازم را در این خصوص معطوف نمی دارند که امیدوارم در آینده نه چندان دور شاهد بهبود شرایط باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha