جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
همایش حضرت خدیجه (س) در کابل

حوزه/ به مناسبت فرا رسیدن ایام هفته وحدت، همایش علمی ـ فرهنگی ام‌المؤمنین حضرت خدیجه (س) با همکاری رایزنی فرهنگی ایران، نمایندگی جامعه المصطفی (ص) و بیست سازمان مردم‌نهاد افغانستان، در كابل برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به مناسبت فرا رسیدن ایام هفته وحدت، همایش علمی ـ فرهنگی ام‌المؤمنین حضرت خدیجه (س) با همکاری رایزنی فرهنگی ایران، نمایندگی جامعه المصطفی (ص) و بیست سازمان مردم‌نهاد افغانستان، در كابل برگزار شد.

این همایش با حضور سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، فیض محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف، بهرامی، سفیر و رضا ملکی، رایزن فرهنگی فرهنگي ايران در افغانستان، هیأت عالیرتبه از جامعه مدرسین و شورای مدیریت حوزه علمیه قم، رئیس نمایندگی و مدیران جامعه المصطفی در کابل و تعدادی از وکلای پارلمان  افغانستان و جمع کثیری از نخبگان علمی و فرهنگی و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.

در آغاز محمدی، دبیر همایش به ارائه گزارش از روند برگزاری اين همایش و ارسال و انتخاب مقالات برتر پرداخت. وی در اين باره گفت: روند اجرایی این همایش از خرداد ماه سال جاری آغاز شد و با اعلام فراخوان همایش، روند جذب مقالات و بررسی آنها به جریان افتاد. در این فرآیند نزدیک به صد مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که سیزده مقاله برتر در قالب مجموعه مقالات به چاپ رسید.

وي افزود: ویژه‌نامه همایش که شامل شش مقاله سفارشی دبیرخانه همایش، مصاحبه با شخصیت‌های بزرگ افغانستان در مورد حضرت خدیجه (س) و گزارشی از پیش‌نشست‌های برگزار شده در مورد همایش است نیز به چاپ رسیده است.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست، از اساتید دروس سطوح عالی حوزه علمیه قم که از سخنرانان این مراسم بود در سخنان خود از حضرت خدیجه (س) به عنوان ظرفیتی بزرگ برای جهان اسلام و بشریت یاد کرد که می‌تواند الگوی مناسبی برای زنان در عرصه‌های مختلف باشد.

آیت الله علیدوست در اين سخنراني از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد ملت افغانستان یاد کرد و از هوشمندی، سخت‌کوشی، صبوری و ایستادگی به عنوان شاخصه‌های آشکار این جامعه یاد کرد و گفت: به رغم چهار دهه جنگ در این کشور، ملت افغانستان علاوه بر جاری نگه داشتن جریان زندگی به تربیت و پرورش نخبگان و فرهیختگان خود پرداخته است.

اين استاد حوزه علميه قم همچنين گفت: با توجه با حضور غربی‌ها در افغانستان، مسئولیت بزرگی متوجه مردم این کشور به ویژه زنان آن است و باید زنان خود را از فضای تبلیغی مسموم صیانت کنند و در مسیر تعالی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود، در نقشه راه اسلام حرکت کنند.

وي سپس تأکید کرد: زنان افغان باید تدین، عفت و آموزش خود را در سطح عالی به کمال برسانند و الگویی منطقه‌ای ارایه کنند و نگذارند تبلیغات غرب که زن را در بین دو راهی دروغین دین و پیشرفت اجتماعی قرار می‌دهد بر آنها اثر کند.

در ادامه سرور دانش، معاون رئیس جمهور افغانستان در سخنران خود، حضرت  خدیجه (س) را دومین شخصیت بزرگ اسلام، مادر برترین بانوی جهان اسلام و اولین مدافع رسالت نبوی دانست و به تشریح جایگاه و منزلت حضرت خدیجه (س) بر اساس روایات پرداخت و در خصوص نقش ایشان در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و تربیتی در تثبیت نهضت نوظهور اسلام، مطالب مبسوطي را بيان كرد.

معاون رئیس جمهوری افغانستان گفت: تأثیر حضرت خدیجه کبری (س) در پیشرفت دین اسلام از حوزه‌های گوناگون آشکار و غیرقابل انکار است و علمای اسلام در فرقه‌های مختلف درباره این تأثیر اشتراک نظر دارند.

وی همچنين گفت: حضرت خدیجه (س) با چنین ویژگی‌هایی شخصیت محوری برای وحدت امت است. کسی که در همه امور اجتماعی و سیاسی در کنار پیامبر (ص) بوده و در دوران حیات پربرکت خود کوچک‌ترین رنجشی از ناحیه او بر پیامبر (ص) وارد نگردید.

سرور دانش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار كرد: خدیجه (س) اولین زن مسلمان؛ بلکه اولین انسانی است که به پیامبر اسلام (ص) ایمان آورد و با ایمانی استوار در کنار آن حضرت ایستاد.

وي در ادامه به شخصیت آن حضرت از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، تربیتی اشاره و گفت: اگر ما حضرت خدیجه (س) را الگوی زنان قرار دهیم، نتیجه‌‌گیری خواهیم کرد که هیچ محدودیتی برای فعالیت زنان در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور افغانستان در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مشترکات انسان‌ها، گفت: این تفکر که همه حقیقت اسلام در نزد یک گروه یا فرقه بوده و باقی پیروان اسلام را کافر هستند و بر مشترکات مذاهب چشم‌پوشی شود، به سمت تفکر داعش رفته و فرقی در این نوع تفکر در بین اهل سنت و شیعیان نخواهد بود. بر اين اساس از علمای جهان اسلام درخواست مي‌كنم که بر همین اساس بر وجوه مشترک برای همزیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان در جهان بشریت تمرکز کنند و سؤالات اساسی اقشار مختلف جامعه را پاسخی عقلانی و منطقی بدهند.

در ادامه این همایش پیام آیت‌الله محسنی، يكي از رهبران مذهبی و جهادی افغانستان،  خطاب به همایش توسط نماینده ایشان قرائت گردید که در پیام کوتاه خود به فضایل حضرت خدیجه (س) و جایگاه ایشان نزد رسول گرامی اسلام (ص) اشاره كرد.

در ادامه این همایش مولوی احمد صارمی، امام جمعه اهل سنت تربت‌جام با ذکر آیاتی از قرآن کریم به منزلت حضرت خدیجه (س) پرداخت و موضوع سخنان خود را به مشکل امروز جهان اسلام و افراط‌گرایی اختصاص داد.

مولوی صارمی گفت: متأسفانه امت اسلامی عزت و صلابت بایسته خود را ندارد و امروز در مشکلات متعددی گرفتار است و علت آن تفرقه‌افکنی دشمنان، افراطی‌گری و تکفیر و مخدوش شدن فریضه راهبردی جهاد است.

آخرین سخنران نوبت صبح این همایش مولوی رحمانی، نماینده مردم استان بلخ در پارلمان افغانستان بود كه طي آن شناخت اهل بیت (ع) را یک ضرورت دانست و گفت: متأسفانه امروز اکثر اهل تسنن از اهل بیت (ع) شناخت لازم و کافی ندارند و آن را به تشیع واگذار کرده‌اند.

وی از مردم مسلمان افغانستان و اهل سنت خواست که شناخت خود را از اهل بیت رسول مکرم اسلام (ص) تکمیل کنند و این بزرگان را تنها به زنان پیامبر (ص) محدود نسازند.

بخش دوم همایش علمی ـ فرهنگی ام‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری (س) بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر با قرائت پیام عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت جمهوری اسلامی افغانستان، آغاز شد و در ادامه حجت الاسلام و المسلمین  حسینی‌خراسانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مجلس خبرگان رهبری، مولوی حسام، ريیس شورای اخوت افغانستان، حلیمه حسینی، ريیس بخش خواهران حوزه علمیه کابل و فیض محمد عثمانی، وزیر ارشاد، حج و اوقاف افغانستان، به بيان سخنراني‌هاي خود پرداختند.

سخنرانان در این بخش دوم همايش در مقام و منزلت حضرت خدیجه (س) و آموزه‌هایی که بشریت و مسلمانان زمان حاضر باید از این شخصیت بی‌نظیر فرا بگیرند، مطالبی را بيان و بر لزوم حضور اجتماعی بانوان با رعایت موازین اسلامی تأکید کردند.

اين سخنرانان همچنين نوع نگرش و هنجارهای غربی در مورد بانوان را که امروزه از سوی غربي‌ها در افغانستان ترویج می‌شود، محکوم كردند.

پایان‌بخش این همایش، قدردانی از فعالیت‌های بانوان فعال در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و دینی افغانستان و اهدای جوایز مقالات برتر بود. در این بخش از پنج بانوی برتر در زمینه‌های مختلف تجلیل به عمل آمد و به 7 مقاله برتر جوایز نفیسی همراه با تندیس سمینار و لوح تقدیر اهدا شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha