سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
 دولت چین میلیون‌ها اثر انگشت و DNA از مسلمانان جمع آوری کرد

حوزه/ دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جدیدی اعلام کرد: مقامات چینی در استان سین‌کیانگ، اقدام به جمع‌آوری نمونه اثر انگشت، DNA، اسکن چشم و انواع گروه خونی از میلیون‌ها نفر مسلمان در رده‌های سنی ۱۲تا۶۵ ساله کرده‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از سی.ان.ان، طبق گزارش جدید دیده‌بان حقوق بشر، مقامات چینی در استان سین‌کیانگ، منطقه مسلمان‌نشین این کشور، اقدام به جمع‌آوری نمونه اثر انگشت، DNA، اسکن چشم و انواع گروه خونی از میلیون‌ها نفر در رده‌های سنی ۱۲تا۶۵ساله کرده‌اند.

سوفیا ریچاردسون، مدیر بخش چینی دیده بان حقوق بشر، در این‌باره گفت: ایجاد بانک داده‌های اجباری از تمامی جمعیت مسلمانان چینی از جمله جمع‌آوری DNA، نقض آشکار حقوق بشر به شیوه‌ای زشت است.

طبق اسناد پست شده در ‌سایت دولتی سین‌کیانگ، هدف اصلی برنامه جدید،‌ «شناسایی کامل و دقیق تعداد واقعی جمعیت سین‌کیانگ با استفاده از جمع‌آوری تصاویر، اثر انگشت، اسکن رادیوگرافی و گروه‌های خونی با شیوه‌های بیومتریک DNA افراد رده‌‌های سنی ۱۲تا۶۵سال» اعلام شده است.

این اطلاعات جمع آوری شده در پایان با کارت شناسایی ساکنان مرتبط شده است و در ادامه این سیستم جنجالی، بسیاری از مردم را از دسترسی به آموزش‌وپرورش، مزایای پزشکی و مسکن محروم خواهد کرد و آنان مجبور خواهند شد، فقط از امکانات محل تولدشان استفاده کنند.

 

استان سین‌کیانگ، تنها قلمرو چینی به غیر از تبت، جایی که در آن مسلمانان اویغور سکونت دارند و قوم چینی«هان» در اکثریت نیستند، به مدت طولانی در کنترل شدید و سرکوب قرار گرفته است و حکومت سخت‌گیرانه‌ای در آنجا وجود دارد که در هیچ کجای چین سابقه ندارد.

در ماه آوریل، مقامات چینی، ده‌ها میلیون مسلمان این منطقه را از گذاشتن ریش بلند و پوشیدن حجاب در مراکز عمومی منع کردند؛ همچنین تحصیل دانش آموزان در منازل ممنوع اعلام شد و محدودیت‌های جدیدی در رابطه با بارگیری از طریق اینترنت گذاشته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha