جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ وحدت حوزه و دانشگاه از اموری است که جزو مسائل اصلی انقلاب و کشور بوده و حوزه می‌تواند بعد اسلامی بودن و دانشگاه نیز بعد تخصصی بودن را تقویت و پیشرفت علوم، صنعت و اقتصاد را تأمین کند.

 خبرگزاری «حوزه» - بیرجند/ نظام جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای شکل‌گیری انقلاب و قبل از آن همواره دشمنان زیادی داشته است. دشمنانی که در یک بعد از تاریخ با هجوم و حمله به خاک کشورمان قصد تصرف این سرزمین را داشتند، اما با ایستادگی شجاعت 8 ساله رزمندگانی مواجه شدند که جانشان را در طبق اخلاص نهاده تا یک وجب از خاک کشورمان از دست نرود.

دشمن بعد از جنگ تحمیلی دریافت با جنگ نظامی نمی‌تواند بر این مردم فشار وارد کرده و بر آن‌ها مسلط شود، تصمیم گرفت به جنگ فرهنگی، ناتو شبیخون فرهنگی بپردازد و در تمام زوایا برای این مردم برنامه‌ریزی و نقشه داشته است.

تهاجم  فرهنگی به‌صورت سازماندهی‌شده ارزش‌ها و بنیان تمدنی ایرانی اسلامی را نشانه گرفته است و مهار آن جز با مدیریت برنامه‌ریزی شده سازمانی میسر نیست.

اما مسئله این روزها، حول دانشگاه و حوزه علمیه و وحدت دور می زند، که دانشگاه و حوزه در طول انقلاب بسیار اثرگذار بوده است به‌گونه‌ای که امام خمینی(ره) بیان می‌فرماید: - يعنى حوزه و دانشگاه و وحدت - جزو مسائل اصلى اين انقلاب و كشور است.

رهبر معظم انقلاب در بین طلاب و دانشجویان بیان کردند وحدت حوزه و دانشگاه، معنايش اين نيست كه حتماً بايستى تخصص‌های حوزوى در دانشگاه و تخصص‌های دانشگاهى در حوزه دنبال بشود. نه، لزومى ندارد.

اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوش‌بین باشند و به هم كمك بكنند و با يكديگر همكارى نمايند، دو شعبه از يك مؤسسه‌ى علم و دين هستند. مؤسسه‌ى علم و دين، يك مؤسسه است و علم و دين باهم‌اند. اين مؤسسه، دو شعبه دارد: يك شعبه، حوزه‌هاى علميه و شعبه‌ى ديگر، دانشگاه‌ها هستند؛ اما بايد با هم مرتبط و خوش‌بین باشند، با هم كار كنند، از هم جدا نشوند و از يكديگر استفاده كنند. علومى را كه امروز حوزه‌هاى علميه مى‌خواهند فرابگیرند، دانشگاهیان به آن‌ها تعليم بدهند. دين و معرفت دينى را هم كه دانشگاهيان احتياج دارند، علماى حوزه به آن‌ها تعليم بدهند. سرّ حضور نمايندگان روحانى در دانشگاه‌ها، همين است. چه قدر خوب است كه اين ارتباط‌ها، برنامه‌ريزى و سازمان‌دهی بشود. اين، يكى از بهترين و طبیعی‌ترین وحدت‌هاست.

آری وحدت حوزه و دانشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است و این امر سبب شد تا مدیران و مسئولان حوزه و دانشگاهی خراسان جنوبی در نشستی صمیمانه در دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی دورهم جمع شده تا به بررسی راه های افزایش این وحدت بپردازند.

جوانان خلاق و خوش‌فکری داریم که دنیا آرزوی داشتن آن‌ها را دارد

رئیس دانشگاه بیرجند در این نشست صمیمی اظهار داشت: روحانیون و دانشگاهیان دو گروه از جنس اندیشه و تفکر و استدلال و برهان هستند.

خلیل خلیلی با اشاره به اینکه در حوزه تفکر آنچه مهم‌تر است، باور علم است، افزود: باور علم در دنیای مادی منجر به شکوفایی دنیوی و کمال و تعالی می‌شود.

وی بیان داشت: امروز جوانان خلاق و خوش‌فکر زیادی در کشور داریم که دنیا آرزوی داشتن آن‌ها را دارد، پاسخ به مسائل مذهبی و دینی و نیازهای علمی ازجمله وظایفی است که بر عهده ما است.

هدف وحدت حوزه و دانشگاه هم‌افزایی است نه هم‌پوشانی

خلیلی گفت: هدف وحدت حوزه و دانشگاه هم‌افزایی است ، با همدلی و همراهی می‌توان به اهداف رسید؛ چراکه دانشگاه و حوزه بخشی از پاسخ‌ها هستند.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به وظایف اساتید در جامعه، تبیین کرد: آموختن علم در راستای اشتغال و پاسخگویی به تردیدها از وظایف مهمی است که به عهده داریم.

عامل اصلی آسیب، کم‌کاری است

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه امروزه تنها بحث تعالی نداریم، بلکه عامل اصلی آسیب، کم‌کاری است، خاطرنشان کرد: علاوه بر رفع مشکلات و مسائل درونی باید برای حل دغدغه‌های افراد جامعه گام برداشت.

خلیلی با اشاره به اینکه دانشجو نیاز به راه‌حل‌های مختلف و هم‌فکری دارد، یادآور شد: با وجود سلایق گوناگون دانشجویان، اساتید باید جامعه را به سمت تعالی هدایت کنند‌.

هدف وحدت شعاری نیست

مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی در این گردهمایی، با بیان اینکه حوزه و دانشگاه دو نهاد مقدس و دو رکن اساسی در انقلاب هستند که همواره تحولات سیاسی و اجتماعی کشور مرهون همفکری حوزویان و دانشگاهیان است، گفت: همیشه تأثیر سخنان این دو قشر بر مردم بسیار بوده است.

دیانی با بیان اینکه هدف وحدت فیزیکی نیست، گفت: بلکه باید به‌نوعی وحدت در مبانی معرفت‌شناسی و ارزشی برسیم و در حساسیت‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی این نوع وحدت را داشته باشیم.

وی افزود: حوزه و دانشگاه دو شعبه از مرکز علم و دین هستند، کار حوزویان و دانشگاهیان هر دو مقدس است و هر دو یک هدف را دنبال می‌کنند.

دیانی افزود: برای وحدت بیشتر بین حوزه و دانشگاه باید منتخبی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی استان انتخاب شوند تا کارهای پژوهشی مشترک را انجام دهند.

هدف از وحدت تدریس تخصص‌های حوزه در دانشگاه و بالعکس نیست، بلکه وحدت باید در مبانی معرفت‌شناسی و ارزشی صورت گیرد و در امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حساسیت داشته باشد.

دیانی ادامه داد: دانشگاه و حوزه دو مؤسسه از علم و دین هستند که یک شعبه حوزه و دیگری دانشگاه است که باید ارتباط بین این دو قشر را درک کرده و به تقویت رابطه علم و دین بپردازیم.

حجت‌الاسلام محمد مختاری، امام جمعه موقت بیرجند نیز اظهار داشت: وحدت فرهنگی وظیفه‌ای تکلیفی بین حوزه و دانشگاه است که سبب می‌شود یک بافت فرهنگی، غنی وعظیم در کشور صورت پذیرد.

سرنوشت جامعه به عملکرد حوزه و دانشگاه بستگی دارد

وی با بیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه سبب می‌شود تا بخش عظیمی از مشکلات جامعه کشور برطرف شود، افزود: همراهی و هم‌فکری حوزه و دانشگاه این دو قشر تأثیرگذار در جامعه دینی ضامن سلامت مادی و معنوی جامعه است و سرنوشت ملت به عملکرد این دو قشر بستگی دارد.

امام‌جمعه موقت شهرستان بیرجند گفت: با وحدت میان حوزه و دانشگاه می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی مبتلابه قشر جوان را مرتفع کرد.

دانشگاه‌ باید به معنی حقیقی کلمه اسلامی شود

حجت‌الاسلام مختاری افزود: تعامل اجتماعی مهم‌ترین موضوعی است که باید مدنظر این دو نهاد باشد و در کنار همدیگر برای تقویت فرهنگ غنی اسلام و نظام اسلامی در سایه رهبری تلاش نمایند.

وی بیان داشت: وحدت حوزه و دانشگاه  بهره‌گیری حوزه از تخصص دانشگاه و بهره‌مندی دانشگاه از معنویت حوزه مهم بوده، دانشگاه‌ها باید به معنی حقیقی کلمه اسلامی شود.

امام‌جمعه موقت شهرستان بیرجند افزود: این نهاد مقدس باید بر اساس آموزه‌های دین مبین اسلام در چهارچوب قانون قدم بردارند.

حجت‌الاسلام مجتبی شیدایی، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی نیز در این مراسم اظهار داشت: همواره پیشینه شناسی در بررسی مسائل نقش مهمی را ایفا می‌کند زیرا با پیشینه شناسی می‌توانیم از راه‌های رفته‌ای که در آن سود نیست، حذر کنیم و از منافع راه‌های رفته شده بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه امروز با پیشینه‌ای بزرگ به قامت تمدن اسلامی مواجه هستیم، گفت: تنها گوشه‌ای از این تمدن اسلامی در کتب نوشته شده است درحالی‌که این پیشینه می‌تواند نقش بسیار سازنده‌ای در حل مسأله باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه این است که پیشینه تمدن اسلامی به‌دقت موردبررسی قرار بگیرد، افزود: اختلاف مبانی معرفت‌شناسی یکی از عواملی است که موجب شده تا حدی وحدت حوزه و دانشگاه به مقصد نرسد.

لزوم تأسیس پژوهشکده‌های حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام شیدایی تصریح کرد: تا وقتی که در علوم تجربی و غیرتجربی دانشگاهی، وحی و سنت در کنار تجربه به همراه شهود به‌عنوان یک منبع در نظر گرفته نشود، این تفاهم معرفت‌شناسی ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: تأسیس پژوهشکده‌های حوزه و دانشگاه در مراکز استان‌ها می‌تواند تولیدات مؤثری در این زمینه داشته باشد و برنامه‌های متناسبی برای شکل‌گیری گفتمان آن فراهم بیاورد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه با نیازهای واقعی جامعه آن‌گونه که باید، مواجهه و پاسخگویی لازم را ندارند، خاطرنشان کرد: آنچه که در اسلام به آن توجه شده علم نافع است، مواجهه جدی حوزه و دانشگاه با نیازهای واقعی جامعه می‌تواند کمک مؤثری در شکل‌گیری وحدت حوزه و دانشگاه داشته باشد.

اقتصاد مقاومتی باید با پیوست فرهنگی باشد

حجت‌الاسلام شیدایی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی بدون پیوست فرهنگی به سامان نمی‌رسد و به‌طور قطع این پیوست فرهنگی و سایر پیوست‌های فرهنگی با حمایت و هم سویی وحدت حوزه و دانشگاه به هدف می‌رسد.

حجت‌الاسلام دلدار در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که فرمودند مرکز تحولات، دانشگاه است اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز سفارش فراوانی در مورد مباحث دانشگاه دارند و بحث وحدت را زیاد مطرح می‌کنند که تأکید امام و مقام معظم رهبری دلالت بر اهمیت این قضیه دارد.

 حوزه و دانشگاه، دو بال حقیقی نظام هستند

وی با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه افزود: حوزه و دانشگاه دو بال حقیقی این نظام است که حوزه می‌تواند بعد اسلامی بودن و دانشگاه نیز بعد تخصصی بودن را تقویت و پیشرفت علوم، صنعت و اقتصاد را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: نظر مقام معظم رهبری از وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که ما دانشگاهیان را حوزوی یا حوزویان را دانشگاهی کنیم بلکه باید هر دو برای یک هدفی که آن هم تمدن اسلامی است ،تلاش کنند که هم دانشگاه اسلامی شود و هم بتوانیم دولت، نظام و تمدن اسلامی داشته باشیم که این‌ها همه خواسته‌های مقام معظم رهبری است که از حوزه و دانشگاه ترسیم کردند که امیدواریم به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha