جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مبلغی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: با توجه به اینکه امروزه مرزها معنایی ندارد، طلبه برای رساندن صدای اسلام به گوش جهانیان باید به فنون و ادبیات روز مسلط و مجهز باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، شامگاه روز دوشنبه در مدرسه علمیه امام خمینی ارومیه، اظهار داشت: یک طلبه از اوایل طلبگی خود لازم است که سه خط را به موازی هم دنبال کند تا عمری را که در راه طلگبی صرف می‌کند، بتواند از این عمر هرچه بهتر و بیشتر بهره‌برداری کند و در آینده وقتی که در جامعه حضور پیدا می‌کند، مفید باشد.

عضو خبرگان رهبری افزود: خط اول خط دروس، کتب، نظام طلبگی و دروس امتحانات طلبگی است که باید راه را سریع و دقیق بپیمایید و در این راه باید مشاورانی در عرصه پژوهشی و آموزشی داشته باشید، طلبه بدون مشاوره ضربات زیادی در طول مسیر خود می‌خورد و دیر به مقصد و نتیجه می‌رسید چراکه نظام آموزش طلبگی یک نظام باز و گسترده است زوایای پنهانی دارد که باید با مشورت‌ها آن را پیمود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود:  باید دانست که صرف فاضل بودن در حوزه کافی نیست باید عالِم متفکری باشد چون سطح نیازها و درخواست‌های جامعه ارتقاء یافته است و اگر طلبه به یک عالم  مسلط در مسائل روز تبدیل نشود در جامعه اثری نخواهد داشت، اگر مشورت‌ها در راه خود استفاده شود می تواند یک طلبه، یک عالم جامعه پسند تولید کند که خوشبختانه حوزه علمیه قم هم در این مسیر قدم‌های مثبتی را برمی‌دارد و توجه جدی به این مسئله دارد.

وی، خط دوم را تهذیب نفس دانست و گفت: خط دوم خط تهذیب نفس است و این را باید خیلی جدی گرفت چون فلسفه وجودی طلبه این است که می‌خواهد در معنویات مردم جامعه اثرگذار باشد و معنویات مردم را افزایش بدهد و لازمه این مهذّب بودن و متخلق به اداب و اخلاق اسلامی بودن طلبه است، آن چیزی که به انسان معنویت و هویت انسانی را به وی می‌دهد، معنویت است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اضافه کرد: قدیم در حوزه‌های علمیه، مباحث اخلاق عمیقی گفته می‌شد ولی از آن دروس اخلاق دیگر در حوزه یا کم است و یا در حاشیه‌ها است باید دروس اخلاق یک خط ممتد و مستمری داشته باشد.

وی به خطبه‌ای از امام علی (ع) اشاره کرد و بیان داشت: خطبه‌ای در نهج البلاغه وجود دارد که مرحله بندی شده است و این خطبه از ادبیات، کلام و سیر حاکم بر این خطبه بر می‌آید که امام (ع) می‌خواهد مراحلی را ارائه ‌کند برای طی شدن و آن خطبه اینگونه شروع می‌شود که ای بندگان خدا از بندگان محبوب خدا بنده‌ای است که نفس خدا را زیر پا بگذارد و این بنده در قلب خود احساس حزن می‌کند و این حزن غیر از افسردگی است حزن با تدبیر و عقل و عشق همراه است که در روایات هست که حزن مؤمن در قلب او و خوشحالی‌اش در ظاهرش هویدا می‌باشد وانسانی که حزن عرفانی و خدا ترسی در قلب او حاکم باشد، در درون او چراغی روشن می‌شود که در ادامه نوری را مشاهده می‌کند و این انسان برای دیگران به چراغ هدایت و کلید در سعادت تبدیل می شود.

عضو خبرگان رهبری افزود: خط سوم کسب مهارت‌ها و دانش‌ها است صرف خواندن دروس طلبگی کافی نیست باید به فنون ومهارت‌های روز مسلط باشید از جمله مجهز بودن به ادبیات نسل امروز، همیشه اولیاء الهی بر ادبیات زمان خود پیشتاز بودند و مسلط بودن به این ادبیات لازمه‌اش مطالعه کتب مفصلی است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: مهارت دیگری که باید طلبه کسب کند، مهارت حضور در عرصه بین‌الملل است، امروز دیگر مرزها معنایی ندارد، امروز حوزه‌ها یک رسالتی دارند که صدای دین را به گوش جهانیان برسانند و فضاهای ارتباطی که به روی حوزه‌ها باز شده است حوزه بایستی در این عرصه‌ها حضور پیدا کند، نباید خودمان را در یک روستا، یک شهر و یا در کشور محدود کنیم باید برای دنیا حرف تازه داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: از لوازم سخن گفتن با دنیا آموختن زبان کشورهای دیگر از زبان عربی و انگلیسی و ... است و امروز باید اهتمام کنید برای یاد گرفتن زبان‌های بین‌المللی که خدا را شکر حوزه این امکان رو امروز فراهم کرده و در اختیار طلاب قرار داده است همچنین طلبه باید با فضای مجازی ارتباط داشته باشد، فضای مجازی که از فضا و عالم واقعیت هم بزرگتر شده است، طلبه باید روش و نوع حضور در این عرصه که حضور معنادار و علمی تاثیر گذار باشد، یاد بگیرد.

عضو خبرگان رهبری، بنای اسلام را بر سه رکن دانست و بیان داشت: اسلام تمام سبک زندگی‌اش را بر اساس سه پایه بنا کرده است که اگر این مبنا را یاد بگیریم در زندگی به مشکل برنمی‌خوریم، یکی از آنها زندگی حلال است، که نباید از خط قرمز حلال عبور کنیم، دومین پایه جمال و زیبایی است، دین نمی‌گوید از زیبایی‌ها فرار کنید همانگونه که امام علی (ع ) هم در نهج‌البلاغه می‌فرمایند بخشی از زندگی خود را در حلال استفاده کنید و سومین پایه کمال است یعنی زندگی بیهوده نیست و کمال یعنی به سرچشمه وجود نزدیک شدن، همت انسان نباید فقط خوردن و آشامیدن باشد انسان برای این در دنیا آفریده نشده است باید برای آخرت خود برنامه ریزی کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha