جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی

حوزه/ مدیر بنیاد فرهنگی امامت گفت: همایش ملی«تصوف، شاخصه ها و نقدها» با دعوت از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و کلیه صاحبنظران این عرصه، در پی تبیین آداب درست و نادرست تصوف و نشان دهنده انحرافات این جریانات برای اهل اندیشه و عموم مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سبحانی، رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی، امروز در جمعه اصحاب رسانه با تشریح اهداف و ثمرات همایش ملی«تصوف، شاخصه ها و نقدها» گفت: تصوف نهضتی است که در قرن دوم هجری به وجود آمد و گسترش یافت و تا امروز نیز شاخصه ها و ابعاد تصوف در گستره دنیای اسلام وجود دارد.

وی افزود: در این نکته که تصوف از کجا آمده است بین مورخین اختلاف نظر وجود دارد اما در این اصل مهم که تصوف خارج از اسلام بوده است اختلافی نیست و خوشبختانه آموزه های اسلامی و قرآنی تا حد زیادی دایره تصوف و عرصه های آن را تغییر داد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی تاکید کرد: به خاطر ریشه های غیر اسلامی این فرهنگ، باورهای خلاف و خارج از حوزه عقل و دین در گروه هایی از تصوف راه پیدا کرد و در آغاز موج زیادی علیه تصوف از سوی علمای اسلامی پیدا شد ولی به تدریج گروه های زیادی از تصوف توسط علمای اهل سنت جذب و هضم شدند و چهره انحرافی این جریان تا حدود زیادی اصلاح شد.

رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی خاطر نشان ساخت: بسیاری از فرق تصوف در جهان اهل سنت و در طول تاریخ به سمت شریعت و اعتقادات اسلامی کشیده شد و بخش بزرگی از اهل سنت از اینکه امروزه به آنها صوفی گفته شود نه تنها ناراحت نمی شوند بلکه به این امر افتخار هم می کنند.

رئیس همایش ملی «تصوف، شاخصه ها و نقدها»  گفت: امروزه علی رغم اصلاحاتی که در درون تصوف به وجود آمده است، اما متاسفانه جریاناتی نیز وجود دارند که انواع نادرستی ها،  آداب غلط و اندیشه های غیر معقول و گاه انحرافی نیز در میان آنها دیده می شود و این فرقه های انحرافی، دور افتاده از حوزه های شیعی و سنی رشد کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان اینکه گاهی مردم بین این فرقه های انحرافی و تصوف اصیل و بدون انحراف تفاوتی قائل نمی شوند خاطر نشان ساخت: همایش ملی«تصوف، شاخصه ها و نقدها» با دعوت از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و کلیه صاحبنظران این عرصه، در پی تبیین آداب درست و نادرست این جریان و نشان دهنده انحرافات این جریانات برای اهل اندیشه و عموم مردم است.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت خاطر نشان ساخت: امروزه در عرصه های موسیقی که مورد توجه اقشاری از جامعه است مضامین نادرست صوفیانه تبلیغ و ترویج می شود و بخشی از جامعه ناخواسته درگیر این قضیه می شوند و حتی بعضی نویسندگان کتب درسی نیز که  برای نشر ادبیات فارسی و فرهنگ دینی در جامعه است با غفلت از این موضوع پاره ای از انحرافات را در آثار خود به وجود می آورند.

وی گفت: توجه اصلی ما در این همایش به تصوف فرقه ای می باشد، یعنی بخشی از تصوف که خالی از آداب و آموزه های اسلامی است و سعی کرده ایم در این همایش روشنگری های معرفتی و علمی لازم انجام شود.

لازم به ذکر است: اولین همایش ملی "تصوف، شاخصه ها و نقد ها" توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (isc) برگزار می شود.
"عقائد و اندیشه ها"،"آداب و رسوم"و"تاریخی اجتماعی" به عنوان محورهای این همایش تعیین شده و از جمله مزایای ارسال مقاله به این همایش برای محققین و پژوهشگران، می توان به نمایه شدن مقالات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  isc ، چاپ مقالات تایید شده توسط هیئت داوران در مجلات علمی پژوهشی و همچنین ترجمه مقالات برتر به زبان های عربی و انگلیسی اشاره کرد.
مهلت ارسال چکیده آثار اول بهمن ماه ۱۳۹۶ و مهلت ارسال مقاله نیز ۵ اسفند ماه ۱۳۹۶ تعیین گردیده و شیوه نامه نگارش مقالات و ریز موضوعات در سایت رسمی همایش به نشانی www.tasavvof.com درج شده است.
علاقه مندان برای ارتباط با دبیرخانه می توانند با شماره های تماس ۰۹۱۹۴۵۱۵۰۷۸ و ۳۷۷۳۵۳۶۹ (داخلی ۱۳۷۵) با پیش شماره  025تماس حاصل کرده و آثار خود را به پست الکترونیکی tasavvof95@Gmail.com ارسال نمایند.

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha