پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست

حوزه/ شبکه بهم پیوسته پژوهشی را در کشور از طریق هسته ها وکانون های پژوهشی مستقر در مدارس علوم دینی خواهران دنبال می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر حصاری در دیدار مهندس اسفندیار چهار بند ،رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وجود بیش از۴۵۰ مدرسه علوم دینی ویژه خواهران در کشور گفت: هم اکنون ۸۰ هزار طلبه در حوزه های علمیه خواهران کشور در مقاطع تحصیلی مختلف مشغول به تحصیل هستند.

وی عنوان کرد: معاونت های مختلف حوزه های عملیه کشور به ویژه معاونت فرهنگی برنامه های مفصلی برای خیزش تبلیغی وسیع در کشور تدوین کرده اند.

استاد حوزه علمیه قم به طرح مهم  ایجاد  قرارگاه فرهنگی مورد تاکید مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهارداشت: در حوزه های علمیه خواهران این طرح آماده شده و هم اکنون درمراحل پایانی است و در آینده نزدیک عملیاتی می شود.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران کشور ادامه داد: حوزه های علمیه از ظرفیت بسیاری  برخوردار است و در این قرارگاه ها بی شک از این پتانسیل نهایت استفاده برده خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری با اشاره به اینکه در شبکه ای بهم پیوسته و منسجم حرکت فرهنگی تبلیغی وسیعی را ساماندهی خواهیم کرد، اضافه کرد: برنامه های پژوهشی نیز یک بال آن ترویجی، فرهنگی و تبلیغی است.

وی  با بیان اینکه تدوین وعملیاتی کردن برنامه سبک زندگی اسلامی در دستور کار قرار گرفته شده است، افزود: تنها راه مقابله با خطر آفت سکولاریسم ایجاد سبک زندگی دینی است که این مهم  در تمامی محورها و ابعاد و زوایای مشخص تعریف و تدوین شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری سبک زندگی اسلامی را ابر پروژه تحقیقاتی و مطالعاتی خواند و گفت: شبکه بهم پیوسته پژوهشی را در کشور از طریق هسته ها و کانون های پژوهشی مستقر در مدارس علوم دینی خواهران دنبال می کنیم.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران در ادامه تصریح کرد: پایگاه داده حوزه های علمیه خواهران، چهارمین پایگاه داده کشور می باشد که برخی از مراجع تقلید و شخصیت های برجسته با توجه به امن بودن و فناوری پیشرفته این پایگاه، از ظرفیت های آن بهره می برند.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری گفت: در اجلاس جامعه جهانی اطلاعات سال 2016 شبکه کوثرنت حوزه های علمیه خواهران در یکی از موضوعات 16 گانه حائز رتبه شد، این شبکه به گونه ای است که اطلاعات هر طلبه خواهر به محض ورود به حوزه های علمیه خواهران در آن ثبت می شود و با توجه به انتخاب درس ها در گروه های مشترک علمی با طلاب و استادان عضو می گردد.

معاون پژوهشی حوزه های علیمه خواهران تاکید کرد: طی 5 سال گذشته حوزه علمیه خواهران در امر پژوهش،‌ فعالیت های چشمگیری داشته است و توانسته امر پژوهش را همانند مسئله آموزش در مدارس علمیه خواهران نهادینه کند.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری بیان داشت: در جشنواره علامه حلی(ره) که در سال گذشته به صورت مشترک میان طلاب حوزه های علمیه خواهران و برادران برگزار شد، از نظر تعداد شرکت کنندگان و همچنین تعداد حائزین رتبه، حوزه علمیه خواهران برتر بوده است. این نشان دهنده ظرفیت عظیم حوزه های علمیه خواهران می باشد.

6 هزار طلبه وبلاگ نویس در  حوزه خواهران

وی با بیان اینکه  ده هزار مبلغ سازمان یافته و 6 هزار طلبه وبلاگ نویس در مرکز مدیریت وجودفعال هستند، راه اندازی سایت کوثرنت را یکی از طرح هاو تجربه های موفق در این مرکز دانست و گفت:  از بستر این سایت شاهد اتفاقات بسیار خوبی در موضوعات مختلف تربیتی، تولید آثار و آموزش بودیم.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری با بیان این که کوثرنت تنها اختصاص به طلاب ندارد، بلکه با توسعه های صورت گرفته در این شبکه برای عموم جامعه هم قابل استفاده است، عنوان کرد: با راه اندازی این سایت طلبه از زمان ورود به حوزه با فضای آموزشی ،پژوهشی، اداری و خدماتی و فرهنگی که در حقیقت تمرینی برای حضور طلاب در فضای مجازیمی باشد در ارتباط است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران گفت:  هدف اصلی طراحی سایت این بوده  که حوزه علمیه در یک فاصله 5 ساله هر طلبه یک وبلاگ نویس داشته باشد و در بازده زمانی3 ساله این مرکز حدود20 هزار وبلاگ نویس طلبه را برنامه ریزی کرده است

فعالیت  370 هسته پژوهش و حدود179کانون پژوهشی

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت های مرکزمدیریت در عرصه پژوهش بوده، ابراز داشت: در بحث پژوهش370 هسته پژوهش و حدود 179کانون پژوهشی زیر نظر 28 شورای پژوهشی هدایت می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری با بیان اینکه خواهران پژوهشگری خوبی در حال فعالیت می باشند، ولی تا کنون این فعالیت ها به صورت سازمان یافته نبوده، افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته این مسئله در قالب سازمانی در حال به اجرا در آمدن است.

وی بیان داشت: مقابله با آسیب های اجتماعی از موضوعات جدی و جزء برنامه مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران است؛ حوزه علمیه می تواند بازوی قوی در کنار آمورش و پرروش در بحث مشاوره و هدایت تحصیلی باشد.

وی گفت: حوزه علمیه  می تواند با تعامل بهتر در بحث  تعلیم و تربیت، سهم مشخصی رابر عهده بگیرد، این ویژگی در حوزه است و تا کنون هم ثابت شده که خواهران طلبه بدون هیچ چشم داشتی در حال فعالیت اند.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری با بیان این که باید کارها تقسیم شود و سازکارها نهادینه شود تا شاهد بهتر اجرای  فعالیت ها باشیم بیان داشت:  در بحث کرسی های آزاد اندیشی وقتی حوزه وارد شد، 530 کرسی را در ظرف 2 سال و نیم طراحی و اجرا کرد این ظرفیت حوزه است و زمانی ظهور می کند که سهم هر نهادی مشخص شود.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران گفت: اگر در گذشته تولید علم مربوط به حوزه برادران بوده؛ الان این ظرفیت در حوزه علمیه خواهران در موضوعات مختلف وجود دارد و این نیازمند برنامه ریزی و شناسایی استعداد  برای تقویت بهتر حضور طلاب خواهر در مدارس آموزش و پرورش است.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha